Annons

Radera bilder via dator A77II

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Hej,
Jag har alltid haft mina kameror inställda så det skapas en ny mapp på minneskortet med dagens datum vid varje fototillfälle. Dessa mappar har jag sedan kunnat radera med datorn när jag tankat över bilderna. Jag kunnat välja att radera vissa mappar och låta andra bilder ligga kvar. När jag nu gör det med minneskortet från A77II så försvinner bilden men det ligger kvar nån bildinfo nånstans på minneskortet. När jag sätter tillbaks det i kameran så står antalet bilder som fanns på kortet kvar på räkneverket men de bilder som raderats står "bilden kan inte visas" (ganska självklart, den är ju raderad). Var ligger indexeringen på minneskortet? Nu måste jag formatera om kortet varje gång jag ska tömma det?
 

andreostergard

Aktiv medlem
Jag har också detta fel till min A7 och använder Aperture som program. Funkar fint med alla mina andra kameror och samma minneskort... Lite irriterande att behöva gå in och formatera minneskortet i kameran när det ändå redan är gjort.
 

js1

Aktiv medlem
Det finns en funktion "uppdatera bilddatabas" i kameran. Gör man det när man raderat bilder via dator så rättas bildvisningen till i kameran.
 

js1

Aktiv medlem
Det är en manuell åtgärd man måste göra varje gång man gjort ngt med minneskortet utanför kameran.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Det bästa är att formatera minneskortet i kameran efter man har kopierat bilderna till datorn. Det säkrar en hög överföringshastighet till kortet och förebygger problem. Dessutom går det snabbare än att låta överföringsprogrammet radera filerna.
 
ANNONS