Annons

Hjälp med filter, Cokin eller runda?

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Är rätt ny inom foto, men kan behärska slutartider med mera rätt okej.

Vill nu köpa lite filter, helst ett avtonat ND filter. Men har sån beslutsångest.

Jag tycker att fyrkantiga filtersystem verkar smidigast och billigast i längden. Och de har även en filterhållare för vidvinkel så man slipper/minimerar vinjettering.

Sen är det bara att köpa olika fästningar till objektiven som inte är så dyrt.

De filter jag vill ha är som sagt avtonat nd filter, men även heltonade från 8 till 16 och uppåt.

Men, Hitech och Lee´s filtersystem verkar dyrt (för mig) och svårt att få tag i här i Sverige.

Så om ni fick välja, Cokin´s filtersystem, eller runda vanliga i prisklassen 300-500kr? Och då kan jag inte ha filter på mitt vidvinkel (10-18mm)

Tänker aldrig sälja bilder, utan bara lägga upp här och visa familjen med mera.. vad tror ni är bäst för mig? behöver åsikter från andra, då jag verkligen inte kan bestämma mig.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Lee filtersystem och ett glasfilter till det, antingen Hitech eller Tiffen. Tror inte Lee tillverkar glasfilter. Allt annat har jag lyckats repa till förintelse. Köp via Ebay och välj från Europa, så slipper du tulla för det.

Lee filter foundation kit http://www.ebay.co.uk/itm/Lee-filters-holder-foundation-kit-/301493559903?pt=UK_CamerasPhoto_CameraAccessories_CameraLensesFilters_JN&hash=item46326aa25f
+
adapter till ditt objektiv. Länken visar 77 mm adapter. Ditt objektiv kan ha en annan diameter: http://www.ebay.co.uk/itm/Lee-Filters-77mm-Lens-Adaptor-Ring-/191491217077?pt=UK_Photography_Adapter_Rings&hash=item2c95c416b5

Hitech har allt från plast till glas. Optiskt är det väl ingen skillnad, men när man använt plasten flitigt börjar det synas, speciellt i motljus.

Det här kalaset hamnar snarare på runt 4000 kr eller mer beroende på hur många filter man skaffar, men det är det värt jämfört med något från Cokin som håller i ett år och som dessutom har färgstick.

Vill man nu så gärna ha Cokin med det lockande priset finns det en del på tradera.
http://www.tradera.com/item/301990/224744649/filterset-22in1-kvadratiska-83x95-filter-cokin-p-format-
 
Senast ändrad:

JFfoto

Avslutat medlemskap
Lee filtersystem och ett glasfilter till det, antingen Hitech eller Tiffen. Tror inte Lee tillverkar glasfilter. Allt annat har jag lyckats repa till förintelse. Köp via Ebay och välj från Europa, så slipper du tulla för det.

Lee filter foundation kit http://www.ebay.co.uk/itm/Lee-filters-holder-foundation-kit-/301493559903?pt=UK_CamerasPhoto_CameraAccessories_CameraLensesFilters_JN&hash=item46326aa25f
+
adapter till ditt objektiv. Länken visar 77 mm adapter. Ditt objektiv kan ha en annan diameter: http://www.ebay.co.uk/itm/Lee-Filters-77mm-Lens-Adaptor-Ring-/191491217077?pt=UK_Photography_Adapter_Rings&hash=item2c95c416b5

Hitech har allt från plast till glas. Optiskt är det väl ingen skillnad, men när man använt plasten flitigt börjar det synas, speciellt i motljus.

Det här kalaset hamnar snarare på runt 4000 kr eller mer, men det är det värt jämfört med något från Cokin som håller i ett år och som dessutom har färgstick.

Vill man nu så gärna ha Cokin med det lockande priset finns det en del på tradera.
http://www.tradera.com/item/301990/224744649/filterset-22in1-kvadratiska-83x95-filter-cokin-p-format-
Okej, tackar :) avstår från Cokin, och 4000 är lite för saftigt, då blir det runda + stepringar, synd bara att man aldrig då kan ha ett filter på mitt vidvinkel.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Okej, tackar :) avstår från Cokin, och 4000 är lite för saftigt, då blir det runda + stepringar, synd bara att man aldrig då kan ha ett filter på mitt vidvinkel.
Och runda är helt värdelösa, i och med att du då alltid måste ha horisonten i mitten. Då är nog Cokin att föredra.

Ser nu att 4000 kr kanske var i översta laget om man handlar filteradaptern via ebay. 2000 kr verkar det bli.
 

frwe

Aktiv medlem
Vet inte om det går att få tag på i Sverige men jag har ett avtonat Tiffen gråfilter som passar i Cokins hållare. Cokins filter duger att testa med, tänk på att fota i RAW bara då de har litet färgstick. Jag tröttnade och investerade i LEE men gör det först när du vet att du kommer att använda det en del.

Här http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3287341.htm?set=mp har jag använt både ett gråfilter och ett avtonat. /Frode
 

tumlaren

Aktiv medlem
Jag har använt Cokinflter mer än 20 år nu och aldrig märkt färgstick på originalfiltren, men jag köpte biliga pirat ND-filter som gav lila bilder. Det blev ett dyrt köp för de åkte direkt i soptunnan. Har aldrig repat ett filter ännu, men det kanske kommer en dag.
Använder polfiltret ganska ofta, kör mest naturbilder.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Jag har använt Cokinflter mer än 20 år nu och aldrig märkt färgstick på originalfiltren, men jag köpte biliga pirat ND-filter som gav lila bilder. Det blev ett dyrt köp för de åkte direkt i soptunnan. Har aldrig repat ett filter ännu, men det kanske kommer en dag.
Använder polfiltret ganska ofta, kör mest naturbilder.
Jaså okej, har du något tips på vart man kan köpa riktiga? ej pirat?

http://www.kaffebrus.com/rektangulart-filter-graduated-gra-1109.html ?

Tänkte om man skulle prova, runt 300 kr, får se om det duger för ett tag, och kanske värt att prova ett billigare alternativ först om man inte gillar detta filtersystem.. och lära sig hantera det.
 

wangblad

Aktiv medlem
Testa ett Cockin 120, det är rätt OK. 121 är mörkare men har ett tydligt magentastick. Alla Cockins är av måttligt bra kvalitet optiskt och vad gäller hållbarhet mot repor.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Testa ett Cockin 120, det är rätt OK. 121 är mörkare men har ett tydligt magentastick. Alla Cockins är av måttligt bra kvalitet optiskt och vad gäller hållbarhet mot repor.

Det hör väl till pro / z serien? vilket blir runt 1000 kr om man ska ha fästen och allt, nu tänkte jag på P serien tror jag den heter vilket är betydligt billigare, 300 kr för adapter, fäste och filter

Edit: Hade fel, fanns till p serien :)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=P120
 

HenryB

Aktiv medlem
Är rätt ny inom foto, men kan behärska slutartider med mera rätt okej.

Vill nu köpa lite filter, helst ett avtonat ND filter. Men har sån beslutsångest.

Jag tycker att fyrkantiga filtersystem verkar smidigast och billigast i längden. Och de har även en filterhållare för vidvinkel så man slipper/minimerar vinjettering.

Sen är det bara att köpa olika fästningar till objektiven som inte är så dyrt.

De filter jag vill ha är som sagt avtonat nd filter, men även heltonade från 8 till 16 och uppåt.

Men, Hitech och Lee´s filtersystem verkar dyrt (för mig) och svårt att få tag i här i Sverige.

Så om ni fick välja, Cokin´s filtersystem, eller runda vanliga i prisklassen 300-500kr? Och då kan jag inte ha filter på mitt vidvinkel (10-18mm)

Tänker aldrig sälja bilder, utan bara lägga upp här och visa familjen med mera.. vad tror ni är bäst för mig? behöver åsikter från andra, då jag verkligen inte kan bestämma mig.

Du kan lösa detta i framkallningen. I Camera RAW / Lightroom kan du skapa samma effekt med verktyget "graduated filter". Det kräver dock att du exponerar rätt så himlen inte blir utbränd. Kameran bör ha ett stort dynamiskt omfång så du kan ljusa upp den mörka delen. Om kamerans dynamiska omfång inte är bra nog kan du alltid köra med bracketting och sen skapa en HDR-bild.
 

tumlaren

Aktiv medlem
Jaså okej, har du något tips på vart man kan köpa riktiga? ej pirat?

http://www.kaffebrus.com/rektangulart-filter-graduated-gra-1109.html ?

Tänkte om man skulle prova, runt 300 kr, får se om det duger för ett tag, och kanske värt att prova ett billigare alternativ först om man inte gillar detta filtersystem.. och lära sig hantera det.
Kolla hos www.photax.se de verkar ha lite rea på cokinfilter nu. Hållare och adapterringar samt motljusskydd kan du köpa hos Kaffebrus.
 

wangblad

Aktiv medlem
Håller med Henry. Jag har använt graduerade filter i flera år men slutat av följande skäl:
1. Funkar bra endast i de fall horisontlinjen är hyfsat rak. Inte när det finss berg i bakgrunden som har oregelbunden linje
2. Bättre resultat med HDR-teknik.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Tackar för alla tips :) Uppskattas.

I dagsläget blir himlen för det mesta utbränd, finns ingen information alls att hämta, bilderna ser väldigt trista ut, så att rädda det i lightroom blir svårt, försökt.. vill ha mer moln med, inte bara en blå ton som man lägger dit efter.

Och hdr tekniken funkar ju, men svårt att fota saker som rör på sig då, samt filmar jag ibland
och vill ha någon effekt då med.

Tänkte på det här med berg/höghus med tonat filter, då är det väl bara ta en bild med filter, och ett utan, sen lägga ihop dessa bilder också, lättare att dra upp filtret. ungefär lika som hdr tekniken.

Men har bestämt mig nu, var väldigt väldigt nära på att klick på bekräfta på cokins filter, men när
kostnaden närmade sig 700 med frakt, betalningsätt så ångra jag mig och sparar dessa till Lee filtersystem istället.

Beställer nog Lee från photax.se då jag är väldigt obekväm med att beställa från ebay/utomlands.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Tackar för alla tips :) Uppskattas.

I dagsläget blir himlen för det mesta utbränd, finns ingen information alls att hämta, bilderna ser väldigt trista ut, så att rädda det i lightroom blir svårt, försökt.. vill ha mer moln med, inte bara en blå ton som man lägger dit efter.

Och hdr tekniken funkar ju, men svårt att fota saker som rör på sig då, samt filmar jag ibland
och vill ha någon effekt då med.

Tänkte på det här med berg/höghus med tonat filter, då är det väl bara ta en bild med filter, och ett utan, sen lägga ihop dessa bilder också, lättare att dra upp filtret. ungefär lika som hdr tekniken.

Men har bestämt mig nu, var väldigt väldigt nära på att klick på bekräfta på cokins filter, men när
kostnaden närmade sig 700 med frakt, betalningsätt så ångra jag mig och sparar dessa till Lee filtersystem istället.

Beställer nog Lee från photax.se då jag är väldigt obekväm med att beställa från ebay/utomlands.
Hej!
Är också inne på Leefilter och hållare. Vet inte hur Photax ligger till prismässigt, men vill bara tipsa dig om att Japanphoto också har Lee, till vad jag sett bästa priserna just nu i alla fall. Kanske värt att kolla? :)
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Hej!
Är också inne på Leefilter och hållare. Vet inte hur Photax ligger till prismässigt, men vill bara tipsa dig om att Japanphoto också har Lee, till vad jag sett bästa priserna just nu i alla fall. Kanske värt att kolla? :)
Tack så mycket :) Blir nog att beställa därifrån.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Beställer nog Lee från photax.se
Tycker jag är ett väldigt förnuftigt beslut. Själv köpte jag filterhållare (med och utan kompendium) förvaring för filter och fyra Tiffenfilter samt ett Lee big stopper och inte var det gratis precis, men jag resonerar som så att om man har lagt en icke oansenlig summa på hus och gluggar, då lurar man bara sig själv om man snålar på filtren. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken, som bekant.

Så länge du inte tappar filtren i någonting hårt så kommer du sannolikt att ha mycket glädje av dom över tid och som ordspråket förtäljer; Att köpa billigt är att köpa dyrt.
Nä, kvalité betalar sig alltid i längden, snålheten bedrar visheten. Lycka till och mycket nöje när du väl kommer till skott och fått dina nya filter från Lee.
 
ANNONS