Annons

Bildombudsmannen

Produkter
(logga in för att koppla)

erikradstrom

Aktiv medlem
Hej!

Jag blev i våras utsatt för ganska omfattande många bildstölder från ett flertal dagstidningar runt om i landet.
Alla ut om en betalade och det var Expressen.

Jag anlitade därför Staffan Teste för jag trodde han skulle vara seriös och till någon hjälp, men min upplevelse har varit totala motsatsen.

Han svarade punktligt på alla mejl fram tills att han fick pengarnarna från mig. Efter det har har svaren från honom varit i stort sett obefintliga.
När jag väl har fått tag på honom så har varje mejl börjat med ursäkter och det värsta av allt, han vet inte ens vilken tidning det har handlat om.
Han har i flera mejl påstått att han skickat påtryckningar till Aftonbladet och varje gång har jag fått säga till att det är fel tidning.
Samma sak har upprepat sig ett flertal gånger!

Nu har det varit helt tyst igen i ett par månader och inget händer.
Vad ska jag göra?

Först blir jag bestulen på mina bilder och sen betalar jag Staffan för hans hjälp men någon hjälp får jag inte. Så nu står jag här och inte har fått en krona för mina bilder och dessutom betalat för ingenting.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... Han har i flera mejl påstått att han skickat påtryckningar till Aftonbladet och varje gång har jag fått säga till att det är fel tidning.
Samma sak har upprepat sig ett flertal gånger!

Nu har det varit helt tyst igen i ett par månader och inget händer.
Vad ska jag göra?
Skicka ett brev och kräv att han betalar tillbaka pengarna (plus eventuell en ersättning för att han slösat bort din tid) och hota med att stämma honom annars.
 

AFJ

Aktiv medlem
Problemet är väl att jag har skrivit på papper där jag inte får göra något själv när han har åtagit sig jobbet.
Jag gissar att du med omedelbar verkan kan meddela Teste att han inte längre företräder dig i konflikten med Expressen.

Hur som helts, eftersom du har använt jurist i steg 1 och nu har hamnat i konflikt med denne så tycker jag att du bör kontakta en annan jurist för rådgivning i så väl konflikten med Teste som Expressen.

Lite nyfiken, hur såg dealen med Teste ut? Betalade du per timme eller ett fast arvode? I andra trådar har det framkommit att han jobbar mot provision, men så kan väl inte vara fallet här eftersom du säger att du har betalt utan att få något gjort.
 

afe

Aktiv medlem
Det skulle kanske kunna vara något hälsorelaterat. Staffan Teste är trots allt 70 år gammal.
 

erikradstrom

Aktiv medlem
Jag gissar att du med omedelbar verkan kan meddela Teste att han inte längre företräder dig i konflikten med Expressen.

Hur som helts, eftersom du har använt jurist i steg 1 och nu har hamnat i konflikt med denne så tycker jag att du bör kontakta en annan jurist för rådgivning i så väl konflikten med Teste som Expressen.

Lite nyfiken, hur såg dealen med Teste ut? Betalade du per timme eller ett fast arvode? I andra trådar har det framkommit att han jobbar mot provision, men så kan väl inte vara fallet här eftersom du säger att du har betalt utan att få något gjort.
Han tar ett fast arvode på 1000:- i startavgift och sedan en provision 1/3 av summan vid avslutat mål.

Som det är nu så har jag inte fått någon info om vad han krävt dem på för summor, han har företrätt mig utan att ge mig någon information.
De gånger jag har sagt till honom så har han svarat att jag inte kan förvänta mig att han ska informera mig om allt för 1000:-
Eftersom jag har anlitat honom så har min möjlighet till en förlikning med Expressen försvunnit.

Allt känns otroligt oseriöst och nu är det jag som kommer stå utan att få betalt från Expressen och har betalat en jurist den summan han själv satt men sen tycker är för låg när han väl ska göra något.

Det handlar om en bild de stulit, i de andra fallen jag har fått betalt så har det handlat om max 10000:-
Som jag ser det så är jag den stora förloraren hur jag än gör nu. Anlitar jag en ny jurist så får jag betala igen och jag står där med en bild stulen och alla utom jag tjänar pengar på mitt arbete.
 

mac60

Aktiv medlem
Han svarade punktligt på alla mejl fram tills att han fick pengarnarna från mig. Efter det har har svaren från honom varit i stort sett obefintliga.
När jag väl har fått tag på honom så har varje mejl börjat med ursäkter och det värsta av allt, han vet inte ens vilken tidning det har handlat om.
Han har i flera mejl påstått att han skickat påtryckningar till Aftonbladet och varje gång har jag fått säga till att det är fel tidning.
Samma sak har upprepat sig ett flertal gånger!



Tråkigt detta för dig
Men du borde väl kunna bryta ditt avtal med honom eftersom han anmäler fel tidning flera gånger trots påstötningar från dig? ( han bryter avtalet eftersom det är fel tidning )
Du har ju dina mail som bevis att han missköter sig
Och att du då inte litar på honom och vill ha pengarna du redan betalat ( och betalt för din tid precis som han skulle göra )
Och varför skulle du inte kunna byta advokat som anmäler Expressen??
Att du skrivit på ett papper som gör att du inte får ändra dig ang advokat kan ju inte gälla om advokaten gör fel hela tiden trots dina påstötningar?
 

tumlaren

Aktiv medlem
Tycker att ni ska ge f-n i att prata så mycket om ålder, framför allt hög ålder. Jag är 66 och kan knyta båda skorna och väldigt ofta hittar jag hem efter att ha besökt brevlådan.
Äsch, de är bara avundsjuka för att vi har mycket mera fritid än vad de har. Är själv 67 år och hittar t.om själv till affären och tillbaka för det mesta.
 

iSolen.se

Guest
Tycker att ni ska ge f-n i att prata så mycket om ålder, framför allt hög ålder. Jag är 66 och kan knyta båda skorna och väldigt ofta hittar jag hem efter att ha besökt brevlådan.
Nån slags förvirring verkar det vara, oavsett ålder, att han glömmer ärendet gång på gång har han förstås inget att vinna på.

Stress gör samma sak med minnet.

Jag vet äldre som är helt klara i huvudet vid 90 års ålder och 75åringar som glömmer saker hela tiden som absolut inte skulle kunna sköta ett administrativt arbete.
 

iSolen.se

Guest
...

Tråkigt detta för dig
Men du borde väl kunna bryta ditt avtal med honom eftersom han anmäler fel tidning flera gånger trots påstötningar från dig? ( han bryter avtalet eftersom det är fel tidning )
Du har ju dina mail som bevis att han missköter sig
Och att du då inte litar på honom och vill ha pengarna du redan betalat ( och betalt för din tid precis som han skulle göra )
Och varför skulle du inte kunna byta advokat som anmäler Expressen??
Att du skrivit på ett papper som gör att du inte får ändra dig ang advokat kan ju inte gälla om advokaten gör fel hela tiden trots dina påstötningar?
Det är väl bara att ringa och prata med honom. Eller bryta/återkalla fullmakten skriftligt.
 

erikradstrom

Aktiv medlem
Nåt fel är det och som brukligt här på fotosidan spekuleras det om orsaker till problem när fakta inte finns tillgängliga.


Men åter till grundärendet, hur motiverar Expressen att de trots påvisad bildstöld inte betalar? Det är ju absurt.
Expressen hänvisar till att de tänkt säga till efteråt och så kör de med fulare saker som att bilden saknade nyhetsvärde trots att de använde den på första sidan i GT för att fronta artikeln och sedan i en artikel på en annan sida.

Bilden var dessutom både beskuren och saknade mitt namn.

Bilden är tagen på 64m djup under vattnet så det är ingen bild vem som helst tar, men ändå försöker de få den till att inte vara värd något.
 

A.A.

Aktiv medlem
Anlitade Teste ett antal år sen, nu blev det inget av det då jag ville lägga ner ärendet, men han hörde av sig år efteråt för att driva det här vidare.
Under den tiden var det ett längre avbrott pga en hjärtoperation, så jo visst kan det vara hälsorelaterat.

Den här tvisten kan du dra igång om 5 år om du vill, tror man har upp till 10år på sig. Samla bara på dig så mycket dokumentering som möjligt om "brottet".
 

AFJ

Aktiv medlem
Han tar ett fast arvode på 1000:- i startavgift och sedan en provision 1/3 av summan vid avslutat mål.

Som det är nu så har jag inte fått någon info om vad han krävt dem på för summor, han har företrätt mig utan att ge mig någon information.
De gånger jag har sagt till honom så har han svarat att jag inte kan förvänta mig att han ska informera mig om allt för 1000:-
Eftersom jag har anlitat honom så har min möjlighet till en förlikning med Expressen försvunnit.

Allt känns otroligt oseriöst och nu är det jag som kommer stå utan att få betalt från Expressen och har betalat en jurist den summan han själv satt men sen tycker är för låg när han väl ska göra något.

Det handlar om en bild de stulit, i de andra fallen jag har fått betalt så har det handlat om max 10000:-
Som jag ser det så är jag den stora förloraren hur jag än gör nu. Anlitar jag en ny jurist så får jag betala igen och jag står där med en bild stulen och alla utom jag tjänar pengar på mitt arbete.
Då skulle jag sätta de 1000:- du betalat till Teste på "blåskontot" och glömma bort honom. (Jag tror nämligen det kommer bli juridiskt svårt att återfå dessa).

Sedan skulle jag skicka ett brev till Teste där jag meddelar att du återkallar hans fullmakt att företräda dig och att han inte längre äger rätt att representera dig i några sammanhang.

Därefter skulle jag skicka ett brev till Expressen med tillhörande faktura och ställa de krav du tycker är rimliga. Jag skulle också informera Expressen om att Bildombudsmannen inte längre föredräder dina intressen.

Skulle inte Expressen betala så skulle jag stämma dem på egen hand.

När det är så här "små" belopp är ju riskerna för dig att driva det på egen hand minimala och det är faktiskt inte så svårt. Se bara till att ditt krav är under "småmålsgränsen" som jag tror är ett halvt basbelopp. Då har parterna inte rätt till ersättning för sina advokatkostnader vilket säkert avskräcker Expressen från att driva ärendet.

Alternativt skulle jag glömma hela "skiten" och gå vidare.

Bara mina tankar.
 

iSolen.se

Guest
Expressen hänvisar till att de tänkt säga till efteråt och så kör de med fulare saker som att bilden saknade nyhetsvärde trots att de använde den på första sidan i GT för att fronta artikeln och sedan i en artikel på en annan sida.

Bilden var dessutom både beskuren och saknade mitt namn.

Bilden är tagen på 64m djup under vattnet så det är ingen bild vem som helst tar, men ändå försöker de få den till att inte vara värd något.
Haha, den hade snarare så mycket värde att den fick pryda förstasidan.

All heder åt dig som säger ifrån, det tjänar alla på i längden, även tidningarna som får bra bilder.

Ring chefredaktören och lägg fram fakta. Bilden har använts, den har använts olovligen, den har croppats och byline har utlämnats. Multiplicera med antalet publiceringar. Du har fått betalt från alla övriga som stal bilden. Varje publicering kostar säg 2500kr, olovlig publicering lika mycket till, crop, byline, summa: 10 000kr.

Om de inte betalar går du till kronofogden eller direkt till tingsrätten. Ärendet kommer hela tiden publiceras på lämplig blogg.

Var öppen, tydlig och bestämd.
 
ANNONS