Annons

Sony NEX 5N batteri kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Vintern och kylan kommer nu och minus 10 grader Celsius visade sig effektivt bedöva det extra kinabatteri jag skaffat genom ebay. Det funkar utmärkt vid plusgrader, men i kyla är det tvärdött.

Sonys original NP-FW50 funkar utmärkt vid minus 10, tyvärr behöver jag två batterier för mina fotograferingar och Sony original för 750 kr känns onödigt dyrt.

Någon som kan tipsa om ett alternativ som dokumenterat fungerar ner mot en 15-20 minusgrader?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Problemet för oss användare när det gäller att hitta billigare batterier än originalbatterierna är att de som tillverkar dessa kopior måste snåla in var de tycker att de kan just för att kunna sälja dem billigare till oss. Sämre material, sämre (till obefintlig) kvalitetskontroll osv.

Det är inte bara sämre köldtålighet man kan råka ut för, det skrivs ju mycket om sämre batterikapacitet, kortare livslängd (det händer att de dör i stort sett direkt), dålig passform (värst när de fastnar), glappkontakt etc. Specifikt för Sonys batterier vet jag att en del av plagiatörerna har sparat in på den elektronik som sitter i originalbatterierna för att mäta och hålla reda på dess återstående kapacitet. Vilken kameran annars kan ange på en procent när, som du säkert har sett.

Själv har jag bara köpt en batterikopia (till EOS 1D eftersom originalet kostade 1.800 kr vid den tiden), men jag har bara använt det en enda gång och då blev det bara 30-40 bilder. Så denna kopias kapacitet, livslängd, köldtålighet o.d. vet jag ingenting om (men de hade inte begripit hur säkerhetslåset på Canons originalbatterier fungerar, vilket förstås blev en överraskning för mig så det höll på att studsa ut och rätt ner i golvet första gången jag skulle ta ut det).

Kan väl därför inte bidra med så mycket hjälp för din del, förutom att ifall ingen annan har erfarenheter som kan guida dig så var beredd på att ifall du ska köpa och testa själv så kan du snabbt komma upp till 700 spänn UTAN att få tag i något som klarar svensk vinter.

Till sist, det kan ju vara intressant för andra ifall du nämner fabrikatet på det batteri med dålig köldtålighet som du råkat ut för. Så kan de försöka testa något annat i stället...
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ja, får jag inget tips om något fungerande alternativ till Sonys egna åker jag ju på ett sådant, det blir som du säger fort dyrt att testa olika själv.

Det kinabatteri jag har är ett namnlöst Li-ion-batteri med texten:

Battery Pack
NP-FW50
7.2V 1620mAh 11.7Wh
och en varningstext om att det inte får isärtagas, kastas i eld eller förvaras vid högre temp än 60 grader.

Fungerar som sagt utmärkt så länge det inte är vinter.
 

Cable guy

Aktiv medlem
Batteri

Säljer man en produkt och inte vågar sätta ut namnet måste det vara något lurt....

Batteriet är en så vital del för kamerans funktion att jag inte vågar chansa på något udda. Dessutom har jag vid något tillfälle sett i garantivillkoren att kamerans garanti gäller inte om man använder piratbatterier.

Jag tycker det är för lite pengar att tjäna för att riskera problem.
 
ANNONS