Annons

Samma brännvidd men olika

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Norberg

Ny medlem
Varför blir bildvinkeln olika trots att samma brännvidd använts på två olika objektiv?

Den mer inzoomade bilden är tagen med canon 100L macro och den andra bilden med canon 24-105L f4 med brännvidd 105. Vet att det inte är samma brännvidd men i det här fallet är den mindre brännvidden mer inzoomad.

Bilderna är tagna med samma kamera från samma avstånd.

Lyckas inte ladda upp två bilder i samma inlägg. Nästs bild i nästa inlägg.


Brännvidd 100
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Många objektiv (i synnerhet zoomar) får en mycket kortare brännvidd vid närgränsen p.g.a. hur de är konstruerade. Det är helt normalt :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Den brännvidd som står stämplad på ett objektiv är inte alltid exakt, utan något avrundad. Ljusstarka 50 mm objektiv kan ofta vara 52-53 mm. Skalorna på zoomobjektiv har ofta ännu sämre noggrannhet. (In)exaktheten varierar mellan olika objektiv och tillverkare. Alla makroobjektiv över 100 mm jag använt har reducerat brännvidden i närområdet. När det gäller zoomobjektiv kan du få ledning av dess närgräns. Är den kort så är det samma där. Traditionellt förlängs annars brännvidden när man fokuserar på närmare håll. Kolla på fjärrmotiv, där du tydligt kan se kanterna.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Har tittat på data för Canon EF 100/2,8L IS USM Macro 1:1, och ifall det är detta objektiv du har, så kan man räkna ut att bännvidden vid skala 1:1 är APPROXIMATIVT 75 mm.

När det gäller zoomobjektivet går det inte att göra någon vettig uppskattning ens med de uppgifter jag funnit om det.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
De enda objektiv som inte ändrar brännvidd vid fokusering är de där alla linser sitter i samma läge i förhållande till varandra oavsett fokuseringsläge.

Alla innerfokuserande objektiv får kortare brännvidd vid kortare avstånd. Nästan alla zoomar får kortare brännvidd av att man ställer skärpa på kortare håll. På ett zoomobjektiv gäller brännvidderna som står på bara när det är inställt på oändligt. Samma gäller alla innerfokuserande objektiv.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
De enda objektiv som inte ändrar brännvidd vid fokusering är de där alla linser sitter i samma läge i förhållande till varandra oavsett fokuseringsläge. ---
Det är riktigt, och detta var vanligt förr i tiden när det knappast förekom några zoomar till stillbildskameror. När man inte hade så mycket datorhjälp till de optiska beräkningarna förekom knappast innerfokuserade objektiv (däremot "ytterfokuserade" - frontlinsfokuserade). Jag bör förtydliga det jag skrev ovan - när man fokuserar på närmare håll genom att förflytta hela linspaketet så ändras inte brännvidden (så som den normalt definieras), men däremot minskar objektivets bildvinkel, vilket man kan välja att se som en SKENBAR ökning av brännvidden vid fokusering på närmare håll.
 
ANNONS