Annons

Ny systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Pauiej

Medlem
Hej!
Jag har funderat ett tag på att köpa en ny och bättre systemkamera. Just nu har jag en Canon eos 400d som jag köpte 2008 och vill uppgradera mig och tänkte höra om förslag? Jag vill gärna ha en Canon. Resa är mitt stora intresse och använder kameran mest till de.
Tackar så mycket för svar!
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du talar om vilken budget du har och vad du förväntar dig att den nya kameran skall göra som inte din gamla kan så blir det enklare att ge råd. Tala också om vad du har får objektiv idag och om du är nöjd med dem.
 

Pauiej

Medlem
Om du talar om vilken budget du har och vad du förväntar dig att den nya kameran skall göra som inte din gamla kan så blir det enklare att ge råd. Tala också om vad du har får objektiv idag och om du är nöjd med dem.
Helst inte över 10 000. hd film, lättare och bättre kvalité. Jag har Sigma 50mm 1.4 och är väldigt nöjd med den. Jag har även en canon 17-40mm f/4 som är ganska bra. Förslag på objektiv uppskattas också.
 

AFJ

Aktiv medlem
Helst inte över 10 000. hd film, lättare och bättre kvalité. Jag har Sigma 50mm 1.4 och är väldigt nöjd med den. Jag har även en canon 17-40mm f/4 som är ganska bra. Förslag på objektiv uppskattas också.
Nu är jag ingen film-kille men vad jag förstår så är 70D rätt trevlig att filma med. Men den är inte lättare än din 400D, utan tyngre.

Om vikten är ett absolut krav är det väl bara 100D som är alternativ? Det känns verkligen liten och behändig.

Om du med bättre kvalité avser bildkvalité så är det väl inga avgörande skillnader mellan de Canonmodeller som ryms inom din budget. De kommer att vara bättre än din 400D men vänta dig inga underverk.
 

Pauiej

Medlem
Nu är jag ingen film-kille men vad jag förstår så är 70D rätt trevlig att filma med. Men den är inte lättare än din 400D, utan tyngre.

Om vikten är ett absolut krav är det väl bara 100D som är alternativ? Det känns verkligen liten och behändig.

Om du med bättre kvalité avser bildkvalité så är det väl inga avgörande skillnader mellan de Canonmodeller som ryms inom din budget. De kommer att vara bättre än din 400D men vänta dig inga underverk.
Tack så mycket! Funderade på en 100D förut.
Förslag på bra objektiv?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte store skillnad

Jämfört med 100D får du knappt märkbar skillnad vid filmning. Vid stillbild har du något större beskärningsmån och något lägre brus vid samma iso och samma beskärning. Jämför du med den något tyngre 70D får du betydligt mer. Något bättre brusegenslkaper, lite mer beskärningsmån men framför allt får du riktigt bra fungerande följande AF vid filmning, (som du nu saknar helt). Dessutom bättre ergonomi vad gäller att komma åt funktioner direkt utan att leta i menyer.
 

PetterElnerud

Aktiv medlem
Jämfört med 100D får du knappt märkbar skillnad vid filmning. Vid stillbild har du något större beskärningsmån och något lägre brus vid samma iso och samma beskärning. Jämför du med den något tyngre 70D får du betydligt mer. Något bättre brusegenslkaper, lite mer beskärningsmån men framför allt får du riktigt bra fungerande följande AF vid filmning, (som du nu saknar helt). Dessutom bättre ergonomi vad gäller att komma åt funktioner direkt utan att leta i menyer.
Ja alltså eftersom 400D inte har filmning alls så blir det ju stor märkbarhet vid filmning ;) Jag hade själv en 400D (och har fortfarande), jag gillar kameran, väldigt fina bilder på 100-200 ISO men över 400 vill man helst inte. Har nu en 7D och då kan jag jobba lätt på 1600 ISO, jag tror att 100D ligger någonstans i samma breddgrader också, men betydligt smidigare förpackat.
Annars kanske en spegellös skulle vara ett alternativ, betydligt smidigare, canon har ju EOS M men det finns ju en uppsjö med olika alternativ :)
 

fog

Aktiv medlem
Mindre kamera, inom Canon, innebär automatiskt avskalade funktioner och begränsningar, tyvärr.

För seriös filmning utan riggar för autofokus etc är det nog 70D som gäller. Skulle jag filma skulle jag dessutom sett till att skaffat ett objektiv med bildstabilisering IS. Det finns några fina EF-S objektiv med IS.
 

Chril

Aktiv medlem
Helst inte över 10 000. hd film, lättare och bättre kvalité. Jag har Sigma 50mm 1.4 och är väldigt nöjd med den. Jag har även en canon 17-40mm f/4 som är ganska bra. Förslag på objektiv uppskattas också.
Nu kör jag inte med Canon.
Men tänkte prova skriva lite ändå.
Jag har själv bytt upp mig fast i Nikons segment. Tror personligen att jag hellre skulle lägga pengar på objektiv än ett nyare kamerahus. (tanken isåfall ett lite bättre begagnat kamerahus, + nått roligt bättre begagnat objektiv)
För mitt typ av fotande så märkte jag mycket större skillnad till "finare" objektiv än ett nyare kamerahus.

Beroende på vad du gillar att fota. Porträtt, stad, semester osv
Redigerar du mycket?
När fotar du? (dag, natt, inne, regn osv)
 

Pauiej

Medlem
Nu kör jag inte med Canon.
Men tänkte prova skriva lite ändå.
Jag har själv bytt upp mig fast i Nikons segment. Tror personligen att jag hellre skulle lägga pengar på objektiv än ett nyare kamerahus. (tanken isåfall ett lite bättre begagnat kamerahus, + nått roligt bättre begagnat objektiv)
För mitt typ av fotande så märkte jag mycket större skillnad till "finare" objektiv än ett nyare kamerahus.

Beroende på vad du gillar att fota. Porträtt, stad, semester osv
Redigerar du mycket?
När fotar du? (dag, natt, inne, regn osv)
Jag är nöjd med kamerahuset 400D men saknar att kunna filma plus att den inte är så modern längre. Finare objektiv vill jag också ha.
Jag fotar mest resor (natur, macro, porträtt, mest dagtid, stad). Jag redigerar i photoshop.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ojoj

Missade helt att kameran TS hade inte kunde filma. Då är det nog bra att framhålla att 70D är enda Canonkameran som fungerar med fasdetekterande följande AF. Annars är nog jämförelser inte helt rättvisande. (Alla andra Canon dslr-kameror är hopplöst efter om man vill kunna utnyttja AF vid filmning).
 

Chril

Aktiv medlem
Jag är nöjd med kamerahuset 400D men saknar att kunna filma plus att den inte är så modern längre. Finare objektiv vill jag också ha.
Jag fotar mest resor (natur, macro, porträtt, mest dagtid, stad). Jag redigerar i photoshop.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8340
TAMRON AF SP 90/2,8 DI MACRO 1:1

Har hört mycket bra om den, men den verkar ha högt autofokus ljud, så man kanske inte ska filma med den.

Men till macro ska de vara skarpt och bra för de priset.
(Lyckas inte se om de finns fokusmotor i objektivet eller om du behöver sånt till din nuvarande kamera)

Fotar du dagtid utomhus så behöver du inte ha så högt ISO och sånt heller alla gånger.
Men om du vill filma och sånt så behövs väll en annan kamera.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag är nöjd med kamerahuset 400D men saknar att kunna filma plus att den inte är så modern längre. Finare objektiv vill jag också ha.
Jag fotar mest resor (natur, macro, porträtt, mest dagtid, stad). Jag redigerar i photoshop.
Eftersom din budget är begränsad så kan du inte köpa både 70D och nya objektiv. De flesta anser nog att bra och varierande uppsättning av objektiv kan betyda mer för ditt fotograferande än nytt kamerahus.

Därför tycker jag 100D verkar vara ett bra val för dig.

- Lågt pris ger utrymme för ett nytt objektiv.
- Filmning (till husbehov)
- Bättre bildkvalité än 400D
- Liten och lätt

Vilket objektiv du skall satsa på beror väl mest på vad i din fotografering du skall prioritera. Utbudet är enormt! Tyvärr så räcker din budget inte till allt så du får försöka prioritera.
 

Pauiej

Medlem
Eftersom din budget är begränsad så kan du inte köpa både 70D och nya objektiv. De flesta anser nog att bra och varierande uppsättning av objektiv kan betyda mer för ditt fotograferande än nytt kamerahus.

Därför tycker jag 100D verkar vara ett bra val för dig.

- Lågt pris ger utrymme för ett nytt objektiv.
- Filmning (till husbehov)
- Bättre bildkvalité än 400D
- Liten och lätt

Vilket objektiv du skall satsa på beror väl mest på vad i din fotografering du skall prioritera. Utbudet är enormt! Tyvärr så räcker din budget inte till allt så du får försöka prioritera.
Tack så hemskt mycket för svar!
Jo, jag tänkte de också. Tänkte 100D och ett nytt objektiv. Sen utöka med fler objektiv när jag får råd. Jag ska till Australien och plugga ett år. Vill ta massor med fina bilder där.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag ska till Australien och plugga ett år. Vill ta massor med fina bilder där.
Med ditt 17-40 och fasta 50:a så har du ju en ganska stark uppsättning för landskap, stadsfoto och porträtt.

Det jag tycker du saknar är någon form av teleobjektiv. Hur skall du annars kunna fota kängurus? :)

Canons 55-250 IS är ganska smidigt.

Eller Canon 70-200 4 L om du kan klara dig utan bildstabilisering så ryms det inom budget.

Personligen skulle jag också fundera på sälja 17-40 och köpa ett 17-55 2.8 IS istället. Jag tycker det senare passar bättre till din kamera, större bländare och bildstabilisering och lite mer räckvidd. Om du får tag i ett sådan begagnat så kan du kanske du kan klara dig utan att påverka budgeten då de ligger i samma prisklass tror jag.
 

Pauiej

Medlem
Med ditt 17-40 och fasta 50:a så har du ju en ganska stark uppsättning för landskap, stadsfoto och porträtt.

Det jag tycker du saknar är någon form av teleobjektiv. Hur skall du annars kunna fota kängurus? :)

Canons 55-250 IS är ganska smidigt.

Eller Canon 70-200 4 L om du kan klara dig utan bildstabilisering så ryms det inom budget.

Personligen skulle jag också fundera på sälja 17-40 och köpa ett 17-55 2.8 IS istället. Jag tycker det senare passar bättre till din kamera, större bländare och bildstabilisering och lite mer räckvidd. Om du får tag i ett sådan begagnat så kan du kanske du kan klara dig utan att påverka budgeten då de ligger i samma prisklass tror jag.
Perfekt! Ska fundera på de. Superbra tips! Vill även kunna filma där.
Det knepiga är undervattensbilder. Vet ej om jag ska köpa en gopro eller ett undervattenshus.
 

Widde 37

Ny medlem
Hej,

intressanta tips att ta del av eftersom jag sitter lite med samma problem men har kommit fram till att uppdatera objektiven först.

Det jag undrar en del kring är WiFi funktionen hos ex. 70D. Är detta lika praktiskt som det låter?
Jag tycker detta verkar som supersmutt men är det så i verkligheten.

Sen är jag lite för snål för att byta ut ett hus som funkar men prylgalningen ligger och puttrar så
Jag kanske skaffar ett till. Ni vet hur det är....
 

eskil23

Aktiv medlem
Det knepiga är undervattensbilder. Vet ej om jag ska köpa en gopro eller ett undervattenshus.
Ett undervattenshus till en systemkamera brukar inte vara billigt. Kostar oftast mer än kameran. En GoPro tror jag inte heller är optimal. Dess stora fördel är att den är liten, lätt och går att sätta fast i stort sett var som helst. Men den har ett vidvinkligt fisheye-objektiv som gör att man behöver komma väldigt nära om man ska ta detaljbilder. Kolla på någon av de här i stället.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det jag undrar en del kring är WiFi funktionen hos ex. 70D. Är detta lika praktiskt som det låter?
Jag har wi-fi i i några av mina kameror men har aldrig använt det. Jag ser helt enkelt inte behovet för mitt fotograferande. Skall ta julhelgen på mig för att undersöka om det faktiskt finns något användningsområde som kan vara till nytta även för mig.

För många kan säkert wi-fi vara guld värt.
 
ANNONS