Annons

Damm i objektivet - råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mirf

Medlem
Hej,

Jag är själv bara amatör/hobbyfotograf och tänkte därför att jag frågar er. Jag budade hem några begagnade objektiv från bla tradera under hösten. Ett av dem var ett 20mm/2.8. Då jag även vann en annan auktion på ett bra zoom-objektiv så användes 20mm bara ett fåtal gånger. Därför har jag nu sålt det igen då jag måste ha så lite fotoprylar som möjligt pga flytt.

Nu är det så att objektivet är fullt av damm, vilket det alltså också måste varit när jag köpte det. Dum som jag är så visste jag inte hur man kollar detta. Nu har den nya köparen hört av sig och vill ha pengar tillbaka då det är så mycket, plus att dammet syns i bilderna. Självklart är det fel av mig, och jag ska ge tillbaka pengar. Först ville jag bara dubbelkolla med er så att det verkar stämma. Bifogar därför två bilder på dammet och en bild personen tagit med objektivet. Är dessa prickar som syns på sista bilden utan tvekan resultat av damm i objektivet?

Vill bara dubbelkolla att det inte verkar lurigt. Mitt första begagnade objektiv, både som jag köpt och sålt.

Tack förhand för hjälpen!
Mirf
 

Bilagor

taz_k

Aktiv medlem
Ser ut att vara en hel del damm MEN att det skulle synas på bilderna låter osannolikt. Jag tror möjligtvis skulle det kunna ge lite lägre kontrast i motljussituationer.

Om där är prickar i bilden (för liten för att granska) så känns det troligare med damm på sensorn. Vid vilken bländare är bilden tagen? Kan inte köparen ta en bild mot något ljusare motiv t.ex en himmel?
 

Mirf

Medlem
Tack så hemskt mycket för snabba svar! Har även skrivit på dpreview, där personer säger att dammet inte borde spela så stor roll. Blir väldigt osäker nu, och med tanke på min ganska låga kunskapsnivå känner jag mig ganska lättlurad i denna situationen.