Annons

Sälja bilder med Legomotiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Enfotograf

Aktiv medlem
Hej
Jag fotar en del Legoart och har lagt ut ett par till försäljning.
En kompis frågade om det var lagligt med tanke på att Lego kanske har copyright på just Lego.

Vad säger lagen?
Någon som vet?

Mvh
Håkan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Menar du att du har byggt ngt av lego och fotat av det eller fotar du av ngt som Lego har gjort?
Fotar du av det för att visa upp det eller fotar du av det för att sälja det?
 

afe

Aktiv medlem
För kommersiellt bruk tror jag det kan vara kinkigt att sälja bilderna utan tillstånd från LEGO.
 

Enfotograf

Aktiv medlem
Jag drar ett mail till Lego och kollar.
Bara tråkigt om man får nej för då har man röjt sig :)

Tack för er input.

Mvh
Håkan
 

iSolen.se

Guest
Hej
Jag fotar en del Legoart och har lagt ut ett par till försäljning.
En kompis frågade om det var lagligt med tanke på att Lego kanske har copyright på just Lego.

Vad säger lagen?
Någon som vet?

Mvh
Håkan
Det ska gå bra.

Du får förstås informera köparen om att bilderna inte kan användas kommersiellt utan tillstånd från Lego.

Du kommer inte kunna sälja bilderna via bildbyråer om du tänkt dig större spridning, de accepterar inte såna bilder utan property release.

Du funderar inte på Absolut? Den bilden skulle jag vara mer orolig över med tanke på att det är ett av världens största varumärken :)
 

Enfotograf

Aktiv medlem
Jag har nu pratat med Juridiska avdelningen hos Lego i Danmark, hon lät mer positiv än negativ.
Nu har jag skickat över ett par exempel till de.
Godkänner de dem så skall jag försöka sälja in de till LEgo :)

Mvh
Håkan
 

iSolen.se

Guest
Jag har nu pratat med Juridiska avdelningen hos Lego i Danmark, hon lät mer positiv än negativ.
Nu har jag skickat över ett par exempel till de.
Godkänner de dem så skall jag försöka sälja in de till LEgo :)

Mvh
Håkan
Härligt! Se till att du får något skriftligt för framtiden.

Tänk också på just bilderna med Stormtroopers även inblandar Lucasart/film...krångligt det här, Starwarstemat var ju ett samarbete dem emellan.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Att en sån här fråga alls kan komma upp är ett nederlag för allt som har med upphovsrätt att göra.

Visserligen säger andra paragrafen i upphovsrättslagen att framställning oavsett teknik är förbehållen upphovsmannen, men det finns rättsfall om föremål, så kallad brukskonst, som helt skiljer avbildningar från föremålen själva.

Visst förekommer slamkrypare. Glaskonst är ofta brukskonst, medan en del föremål inte kan betecknas som brukskonst. Det är alltså fritt att avbilda exempelvis en tallrik eller skål, som Ulrica Hydman-Vallien har gjort, eftersom det är bruksföremål, och avbildningen inte kan användas till ändamålet för vilket föremålet är gjort, alltså inte är en framställning av föremålet, men prydnadsföremål får inte avbildas på motsvarande sätt, eftersom de inte är avsedda att brukas.

Legogubbarna är skyddade, men det finns ett särskilt skydd, mönsterskydd, som till stor del liknar upphovsrätt, men är ett annat område. Det är alltså otillåtet att göra likadana leksaker, eller snarlika leksaker, med samma funktioner, som snäppning mot legobitar eller liknande andra bitar, eller den gripande handen som kan hålla i diverse saker.

Avbildning av Lego är en helt annan sak. Bilden kan inte användas att leka med på samma sätt som gubben. Den kan inspirera till lek med gubbarna, och på så sätt ger den publicitet åt företaget Lego. Avbildningen gör inte intrång i deras rätt, då den inte är framställning av föremålet.

Om man inte skulle få avbilda brukskonst skulle vi exempelvis inte få avbilda Hasselbladskameran förrän 2018, eftersom Sixten Sason dog 1967. Vem som helst förstår det orimliga.

Ur lagens synpunkt är det alltså fritt att både avbilda Legogubbar och att sälja bilderna.
 

iSolen.se

Guest
Att en sån här fråga alls kan komma upp är ett nederlag för allt som har med upphovsrätt att göra.

Visserligen säger andra paragrafen i upphovsrättslagen att framställning oavsett teknik är förbehållen upphovsmannen, men det finns rättsfall om föremål, så kallad brukskonst, som helt skiljer avbildningar från föremålen själva.

Visst förekommer slamkrypare. Glaskonst är ofta brukskonst, medan en del föremål inte kan betecknas som brukskonst. Det är alltså fritt att avbilda exempelvis en tallrik eller skål, som Ulrica Hydman-Vallien har gjort, eftersom det är bruksföremål, och avbildningen inte kan användas till ändamålet för vilket föremålet är gjort, alltså inte är en framställning av föremålet, men prydnadsföremål får inte avbildas på motsvarande sätt, eftersom de inte är avsedda att brukas.

Legogubbarna är skyddade, men det finns ett särskilt skydd, mönsterskydd, som till stor del liknar upphovsrätt, men är ett annat område. Det är alltså otillåtet att göra likadana leksaker, eller snarlika leksaker, med samma funktioner, som snäppning mot legobitar eller liknande andra bitar, eller den gripande handen som kan hålla i diverse saker.

Avbildning av Lego är en helt annan sak. Bilden kan inte användas att leka med på samma sätt som gubben. Den kan inspirera till lek med gubbarna, och på så sätt ger den publicitet åt företaget Lego. Avbildningen gör inte intrång i deras rätt, då den inte är framställning av föremålet.

Om man inte skulle få avbilda brukskonst skulle vi exempelvis inte få avbilda Hasselbladskameran förrän 2018, eftersom Sixten Sason dog 1967. Vem som helst förstår det orimliga.

Ur lagens synpunkt är det alltså fritt att både avbilda Legogubbar och att sälja bilderna.
Ingen säger emot något av det du skriver.

Ska bilderna säljas och användas kommersiellt krävs tillstånd för den kommersiella användningen för att inte riskera trubble med ingående varumärken.

Tex Legogubbilder tas inte emot av någon av de stora bildbyråerna för kommersiell försäljning.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Tex Legogubbilder tas inte emot av någon av de stora bildbyråerna för kommersiell försäljning.
Det ligger ju helt utanför ämnet Lag, moral och etik, och är en fråga om bildbyråns policy. Det är så klart upp till en köpare att bedöma om bilden ska köpas, och även en bildbyrå är ju en slags köpare.
 

afe

Aktiv medlem
Det ligger ju helt utanför ämnet Lag, moral och etik, och är en fråga om bildbyråns policy. Det är så klart upp till en köpare att bedöma om bilden ska köpas, och även en bildbyrå är ju en slags köpare.
Det har med varumärkesskydd att göra, så jag tycker det hör hemma i det här forumet. Det är samma sak om du har en bild där en Volvo är tydligt förekommande - använder du den i reklam för något annat än Volvo är risken inte helt liten att de hör av sig och är tjuriga.

Det är självklart inte olagligt att sälja bilden, men det kan komma surt efter så det är inte alls utanför ämnet.
 

iSolen.se

Guest
Det ligger ju helt utanför ämnet Lag, moral och etik, och är en fråga om bildbyråns policy. Det är så klart upp till en köpare att bedöma om bilden ska köpas, och även en bildbyrå är ju en slags köpare.
En bildbyrå säljer normalt inte bilder utan förmedlar vad jag vet, tex skriver numera marknadsledande Getty/Istock att de är agent, inte reseller. Hur det rent juridiskt fungerar har jag inte koll på men de fotografer som jag har kontakt med säljer inte bilderna till bildbyråerna utan laddar upp dem utan att några pengar byter ägare och först när reklambyrån eller vad det nu är för köpare köpt bilden får fotografen några pengar.

Köpare har ofta väldigt tunt på fötterna juridiskt och känner inte till vilka tillstånd som behövs.

Bildbyråerna ser till att bilderna inte bara är tekniskt bra utan också att de juridiskt är ok. Ibland blir det ändå fel och både Getty och fotograf blir stämda men oftare reklambyråer som använt bilder på fel sätt. T ex Yoghurtbilden för att ta ett svenskt fall fast för model release.
 

Kiboko

Aktiv medlem
På vilket sätt skulle det kunna "komma surt efter"?
Som med bilden på yoghurt-gubben. Där var yoghurt tillverkaren tvungen att förlika sig med personen på bilden för att de använt hans ansikte felaktigt. Han är grek inte turk, så han ville inte vara med på turkisk yoghurt.
 

eskil23

Aktiv medlem
Som med bilden på yoghurt-gubben. Där var yoghurt tillverkaren tvungen att förlika sig med personen på bilden för att de använt hans ansikte felaktigt. Han är grek inte turk, så han ville inte vara med på turkisk yoghurt.
Och på vilket sätt blev det surt för fotografen som sålde bilden?
 
ANNONS