Annons

Liten hemmastudio. Produkter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har eget företag och har alltid fotograferat främst utomhus och i naturligt ljus men eftersom vi bor i Sverige är det ju för jäkla grått och tråkigt ute denna tiden och jag märker att fler och fler önskar att fotas inomhus.

Jag bor bara i en tvåa och har inte direkt mycket utrymme men undrar ändå vad jag har har för alternativ. Jag har inte arbetat med studio eller blixt sen skolan för typ 8 år sedan och är lite nervös över hur lite jag kan (kommer såklart inte ta emot kunder fören jag känner mig säkrare). Är det svårt att lära sig? Hur man skall placera etc har jag bra koll på men just inställningarna känner jag mig nybörjare på. Fotar ju ofta med stor bländare vilket jag förstått kan bli svårt?

Jag har pratat med diverse fotobutiker och tänkte nu kolla med er.
Det jag lutar åt mest är något av "kiten" som finns. T ex http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1002686006/elinchrom-blixtpaket-d-lite-rx-4-to-go

Det finns ju olika nivåer, vilken tror ni hade vart lagom i ett vardagsrum men ändå värd som investering? Det handlar självklart också om hur mycket man vill lägga men om vi bortser från det och tänker att jag är en duktig fotograf men som är ny på studiofoto men som med all säkerhet kommer att använda det i jobbet så snart jag känner att jag har bättre koll.. Vad skulle ni rekommendera?



Utrustning:
Nikon d810
Nikkor 50/1.4
Nikkor 24-70/2.8
Nikkor 105/2.8
Blixt sb-900


Tack för all hjälp! :)
 

GöranJ

Medlem
Har själv liten "studio", en sån som måste plockas ihop efter varje fototillfälle...

Jag valde Elinchrom D-Lite RX One (paket med två blixtar) och har köpt till ett par större softboxar (60x80) och lite andra ljusformare (reflektor med raster, Beauty dish, etc).

RX One är på max 100 watt, men det räcker gott för liten studio och speciellt för produkter, stilleben, porträtt. Det finns ytterligare en finess med RX One - du kan ta ned effekten så pass mycket att du kan köra med stor bländare, utan att krångla med ND-filer etc. De flesta (alla?) kraftigare blixtar kan visserligen ge mer ljus men kan inte skruvas ned så långt.

Så - räknar du med att "bara" köra i liten studio så är RX One det mest prisvärda som finns. Ska du däremot ljussätta andra miljöer på location (hela rum, gruppfoton, mm) så räcker inte kraften.
 
Hej! Tack för svar!

Ja, den har jag kikat på och fått tips på. Jag fotograferar bröllop ibland och då skulle det ju vara bra vid middagen/dansen att kunna ha större. Men å andra sidan har det ju fungerat fint tills nu också.

Jag har råd att lägga lite mer, men vill inte lägga för mycket eftersom jag inte vet hur mycket jag kommer att använda det. Tänker att med det du köpt till så kommer du väl upp i priset på rx 3 eller 4?
 

GöranJ

Medlem
Hej! Tack för svar!

Ja, den har jag kikat på och fått tips på. Jag fotograferar bröllop ibland och då skulle det ju vara bra vid middagen/dansen att kunna ha större. Men å andra sidan har det ju fungerat fint tills nu också.

Jag har råd att lägga lite mer, men vill inte lägga för mycket eftersom jag inte vet hur mycket jag kommer att använda det. Tänker att med det du köpt till så kommer du väl upp i priset på rx 3 eller 4?

Som sagt, ska du använda dem i annat sammanhang än lilla studion så blir det knapert med kraft...:)

Budgeten är ju alltid en begränsning, men jag tror (så blev det i alla fall för mig) att så fort du kommit igång så vill du skaffa flera typer av ljusformare. Räkna in det i tänket, är ett tips. De softboxar som kommer med paketen (är väl 40x40 eller så?) räcker inte alltid för det man vill ljussätta.
 
Det lutar åt d-lite rx 4. Det ska som sagt bara användas i "nödfall" under höst/vinter. Har aldrig fastnat för studiofoto riktigt! Men vem vet ;)
 

Excessus

Aktiv medlem
Köp beg äldre blixtar och ett set med Cactus V5 triggers. Sätt diffusers på blixtarna. Du behöver 2 blixtar till och 3 Cactus V5 samt 3 st diffusers.
 
Ny fråga!


Jag bor i en tvåa som sagt och har börjat fundera på att göra om sovrummet till kontor/studio och därmed flytta sängen ut i vardagsrummet. Nu till problemet. Rummet är avlångt och endast 2m brett. Skulle gissa att det är 4m långt. Är detta ens möjligt? Låt säga att man löser det med prylar etc men går det utan att blixtarna kommer för nära? Att belysa bakgrunden osv? Planen är ju då att ha bakgrunden på korta väggen, dvs 2m-väggen. Har jag den på långa väggen så kommer jag ju för nära.

Alternativet att ha det i vardagsrummet blir lite dumt för att jag har katter osv som springer runt och då måste jag plocka ner det varje gång jag gjort något. Det är det jag önskar att slippa. Men som sagt, det kan vara helt omöjligt? Vad tror ni?
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Rummet är ju lite väl litet för studioblixtar, så du får slå ut en vägg ... ;-)

Nåja, kanske inte så drastiskt, men du behöver varken softboxar eller paraplax, utan det räcker med att måla väggen vit, eller kanske bara hänga upp ett lakan, som du använder som fönster. Nä jag skojar inte nu, utan när du riktar en blixt mot ett lakan, så blir lakanet ett fönster, dvs det ger ett ljus mot motivet som från ett fönster.

Sedan kan du klara resten med reflektorer. Det kan faktiskt räcka med en enda blixt, men du kanske vill ha två. Det är ganska viktigt att kunna dra ner styrkan, eftersom ditt rum är så litet, och du ville ju också använda stor bländare.

Det där lakanet kan du göra ett kors på, så ser reflexen i ögat ut att vara ett fönster. Att måla blommor på det är överkurs, men jag känner en som gjorde så. Lakan förresten? Om väggen inte är vit och man vill ha det väldigt lätt att göra om rummet till studio med ett fönster där på sidan kan man ta en vit rullgardin och sätta upp. Det finns billiga på IKEA. Så slipper man göra stora ingrepp, men kan ändå få ett fönster på väggen mot grannen...

Om det inte går att dra ner blixtstyrkan tillräckligt kan man hänga över en bit vitt bomullstyg. Fler lager om man behöver dämpa mer. Den ena blixten har man lämpligen bakom modellen och riktad mot håret, för att ge glans, och den kan inte vara så starkt som den som är mot lakanet, för då blir det för mycket. Sedan kan man använda reflektorer om man vill ha fyllnadsljus från olika håll. Det mesta kan man tota ihop själv på något sätt. Exempelvis ett vindruteskydd, sånt som man sätter på rutan för att slippa skrapa. Ena sidan är silver. Vitt tyg kan också vara reflektor. Eller en stor rakspegel om man vill göra en spotlight. Eller en mindre spegel.

Det går att göra massor, om man har fantasi, men rummet är lite trångt, så man behöver mer fantasi.
 
Senast ändrad:
Jag har köpt d-lite rx 4 och hoppas det blir bra. Har köpt ställning och bakgrunder också. Främst för att jag senare förhoppningsvis kommer kunna ha det lite större :)

Tack alla :)

Försökte måla upp lite haha
 

Bilagor

bentelkalb

Aktiv medlem
Elinchrom är bra, men som tidigare sagts i tråden, RX 4 är svåra att få end i effekt i litet utrymme, nu har du ju redan köpt dem så inte mycket att orda om :)

köp till en ljusmätare, det är ett måste i studio.
 
ANNONS