Annons

Vidvinkelobjektiv till d5300

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixW

Ny medlem
Hej, som rubriken lyder så undrar jag ifall ni skulle kunna tipsa mig på något bra vidvinkelobjektiv till min Nikon D5300? Jag fotar mycket astrofotografering då jag är väldigt intresserad utav rymden och bilderna men kan få fram är helt otroliga, men det bästa objektivet jag har nu är bara originalet som följde med, med en brännvidd på 18-55 och max bländare på f/3,5 - f/5,6. då jag går i gymnasium så har jag inte allt för mycket pengar att lägga ut, men alla tips är välkomna!
 

eskil23

Aktiv medlem
Om du tycker att 18 mm är tillräckligt vidvinkligt och bara är ute efter mer ljusstyrka så är Sigma 18-35 mm f/1,8 DC HSM Art ett bra objektiv.
Om du vill ha mer vidvinkel så kan Tokina AT-X Pro 11-16mm f/2.8 II vara intressant. Observera II på slutet. De äldre objektiven utan II kommer inte att ha fungerande autofokus på D5300. Det lättaste sättet att se skillnad på dem är att det nyare objektivet har text i guldfärg medan det äldre har vit text.
 

roger96

Aktiv medlem
6990 resp 4990 på Cyberphoto. Billigaste vidvinkelzoomen de har är: Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM för 3690kr.
 

FelixW

Ny medlem
har själv kollat runt lite och hittade NIKON 1 NIKKOR 6.7-13mm F/3.5-5.6 VR Svart, för 4399 kr, är det något att ha?
Har även sett att det är många som använder sig utav Samyang 14mm f2.8 IF ED MC Aspherical, för 3399 kr.
är det någon som vet något mer om dessa två och om dem är värd pengarna och passar mina mål?
 

roger96

Aktiv medlem
Nikkor 1 zoomen passar inte till D5300, utan bara till Nikon 1-serien, med mindre sensor och annan objektivfattning. Jag har ingen koll på hur Samyang-objektivet är, det är dock ljusstarkare än zoomarna, men inte lika vidvinkligt.
 

eskil23

Aktiv medlem
har själv kollat runt lite och hittade NIKON 1 NIKKOR 6.7-13mm F/3.5-5.6 VR Svart, för 4399 kr, är det något att ha?
Har även sett att det är många som använder sig utav Samyang 14mm f2.8 IF ED MC Aspherical, för 3399 kr.
är det någon som vet något mer om dessa två och om dem är värd pengarna och passar mina mål?
Det första objektivet är avsedd för kameror med 13,2 × 8,8 mm sensor (Nikon CX) och passar inte alls på din kamera.

Det andra objektivet är avsedd för kameror med 36 × 24 mm sensor (Nikon FX). Den passar visserligen på din kamera, men du kommer bara att kunna utnyttja den till hälften.

Samyang har ett motsvarande objektiv avsett för DX-kameror som din. Det heter Samyang 10mm f/2.8 ED AS NCS CS. Den har inte autofokus och det går inte att sätta några filter på den, men annars är den tip-top.

För astrofotografering så kanske ett fisheye-objektiv som Nikon AF DX 10,5/2,8 G ED också kan vara intressant eftersom det är ytriktigt i stället för raktecknande.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gå till Cyberphoto.se
klicka på:
Objektiv
Nikon

Nikon F
Vidvinkelzoom

Bocka i:
Har inbyggd motor (om du vill ha AF vilket stjärnfotografering inte bör kräva)

Nu ser du ALLA objektiv som passar din kamera och du kan köpa i vidvinkelzoomsegmentet, 14 st.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Om det är landskapsorienterat astrofoto du är intresserad av:

Många som håller på med astrofotografering där landskap också är med i bilden använder Samyang 14/2,8 som är mycket populär för ändamålet. Objektivet har manuellt fokus, men i mörkret får man ändå fokusera manuellt och objektivet har en fokussnäcka med relativt lång vridning som gör det lätt att sätta fokus. Autofokusobjektiv kan ha en kort vridning som gör fokus kinkigt. Men skall du fota annat än stjärnor i rymden är faktiskt autofokus bra, även om det funkar med manuellt fokus också. Nu är detta svar som sagt astroorienterat :).

Som regel vill man för denna typ av fotografering ha ett vidare objektiv än 14 mm på kameror med bildsensor av den storlek du har i din kamera (APS-C). Samyangs 10/2,8 är kanske därför ett bättre lämpat allroundobjektiv för denna. Manuellt fokus även på detta med samma egenskaper.

Du går på gymnasiet skriver du. Fortsätt fota med ditt 18-55/3,5-5,6 tills du lärt dig grunderna och upptäckt själv vilket slags objektiv du vill satsa på för just din typ av fotografering. Det skiljer i praktiken inte mycket mellan f/3,5 (som du har i vidvinkeländen på ditt objektiv) och f/2,8 och det är ljusstyrkan man vill åt. Bildvinkeln beror på motivet och 18 mm, som du har i vidvinkeländen på din normalzoom passar många gånger utmärkt. Du kommer att få brottas med att f/3,5 är för ljussvagt, det får du med f/2,8 också :)

För denna typ av fotografering är fullformat, FF, att föredra. Detta då man vinner ett helt stegs ljusstyrka och tillsammans med ett Samyang 14 mm har man en bra kombination (Samyang 10 mm passar inte på fullformat).

Fastnar du för fotogenren kanske fullformat är något att sikta på och då är ett Samyang 14 mm en bra investering på vägen. Annars om du föredrar APS-C är enligt mig 10 mm bättre som all-round. Men bästa valet är nog ändå att du går ut med din 18-55 och fotograferar och experimenterar tills du vet vad du själv vill ha utan att fråga alla spretiga rådgivare på ett fotoforum, vilka alla ger tvärsäkra expertuttalanden från just sin horisont :)

En uppenbar fördel med Samyang är att de inte är så dyra och ändå levererar i topp.

En vidvinkelzoom med f/2,8 är också bra, men många upplever att de blir mer kreativa med fast optik. Bara du vet hur det är för dig. Tokina 11-16 är nog bra med sin ljusstyrka på 2,8 och tillräckligt vida vidvinkelände för att man inte också skall behöva skaffa en 10 mm fast vidvinkel (varje mm brännvidd i denna ände gör ganska mycket för bildvinkeln).

Angående fish-eye så vill man för just denna typ av landskapsorienterade astrofotografering ofta luta objektivet lite uppåt för att få med mer av himlen. Med ett fish-eye blir då horisonten kraftigt krökt, men det kanske är den effekten som eftersträvas? Bara du vet, det går ta mycket kreativa bilder med fish-eye.

Mitt råd är alltså att gå ut och fota med ditt 18-55 tills du själv vet vad du skall satsa på för just ditt sätt att fotografera just dina motiv. Vill du ändå investera nu på en gång så sikta på så hög ljusstyrka som möjligt. Observera dock att man kan exponera längre med kortare brännvidder än med långa utan att få stjärnspår, vilkas betydelse för bilden du kommer att märka när du själv experimenterar under stjärnhimlen, vilket i mina ögon är en viktig och rolig del av denna hobby och en förutsättning för att lyckas. Själv skulle jag mena att just detta är själva hobbyn och vitsen med det hela :)

Kort svar: Samyang 10/2,8, eller kanske ännu hellre Tokina AT-X 11-16/2,8 II :)
 
ANNONS