Annons

Märkligt torkskåpsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

luminousoctaves

Aktiv medlem
Jag har fått tag på ett jättefint torkskåp för negativ, ett Meteor Siegen Metobox 404 för att vara exakt (deutsche kvalität!).

När jag ska hänga in min första remsa framkallad film upptäcker jag att skåpet är för lågt/kort för att hela rullen med 36 bilder ska kunna hänga fritt.... antiklimax...

Är det någon som på rak arm inser vad detta handlar om?


Höftar jag med handen ser en 24-bilders rulle ut att kunna få plats. Kan skåpet alltså vara anpassat för småbildsfilm med 24 exponeringar?

Eller finns det något annat sätt att hänga film som jag inte har lärt mig än?

Jag kan ladda upp bild på innanmätet om någon vill se upphängningssystemet (som är rätt basic, några pinnar i topp).
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det fanns en tyngd med en rulle som liknade en trådrulle, alltså med flänsar på ömsom sida men ett nav som smalnade av mot mitten. Filmen hängdes i överkant. träddes genom denna rulle och andra änden fästes avslutningsvis bredvid den första änden. På så vis kunde torkskåpet vara hälften så långt som ett för enkelhängande film.

Nackdelen med detta vara att det blev en kraftig böj på filmen där tyngden hängde.

En variant är at hänga upp filmen i båda ändar och sedan klippa av den efter x * 6 rutor (om du har sexrutors negativfickor). Det går att göra en tyngd med små krokar som passar i perforeringen som gör att filmen inte skadas just i snittytorna.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
oavsett tysk kvalitet så får du ett svenskt vanligt beg torkskåp för någon hundralapp med plats för rakt hängande filmer och även kläder.
 

afe

Aktiv medlem
Håller med Micke! Vad är det för fel på vilket vanligt torkskåp som helst? Alla labb jag arbetade på under 80- och 90-talen körde med trista vita torkskåp avsedda för klädtorkning, och det fungerade utmärkt.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Visst var det så att man hade ett vanligt 60cm torkskåp för kläder i sitt fotolabb men jag uppfattar det som att trådskaparen redan har det specialgjorda skåpet. Då är han antagligen mera hjälpt av idéer om hur just detta skåp kan användas på bästa sätt.

Jag googlade lite och ser på en tysk site ( http://www.technologische-hilfe.de/antworten/negativ-trockenschrank-metobox-404-support-267100770.html ) att det finns speciella filmklämmor som är kortare och då skulle hela filmlängden få plats i ett stycke. Jag hittade dock inte någon beteckning på just dessa filmklämmor. Kanske är det sådana som jag hade en gång som var i rostfri plåt. Den ena hade en tyngd och den andra en krok. När man klämde dem på mitten så öppnade klämman och i gapet satt två "nålar" som högg tag i filmänden. De var ganska korta jämfört med Patersons i plast som nog var tre gånger så långa (om jag minns rätt).

Det verkar som att 40 grader är en lämplig temperatur för torkningen och torktiden är väl beroende på hur många filmremsor som torkas samtidigt.

Ett sådant skåp såldes på ebay.de för 65€ i januari, ett bud.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Tack för svar!

Jag har fått hjälp både här och via mail och hoppas kunna lösa detta nu.

Det är alltså en spole med tyngd som hängs i perforeringarna på mitten av filmen, som då kan hängas dubbelt.

Nu slipper jag köpa ett sunkigt svenskt torkskåp från dagiset neråt gatan! ;)
 
ANNONS