Annons

Nu har Samsung åter igen gett sig på Sony (och andra) på allvar ...

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag har växt upp med Sonys hemelektronik ända sedan min far släpade hem en 18" Trinitron färgteve någon gång på 70-talet eller så. På 80-talet kom Freestyle/Walkman med oranga hörlurar och definierade hur alla skulle lyssna på musik. Jag har förmodligen på grund av detta alltid gillat deras hemelktronikprodukter och äger än i dag en Sonyteve jag köpte för fem år sedan för en himskans massa pengar - detta trots att Samsung då började ta över den marknaden, och nu i stort sett gjort det helt.

Vad gäller systemkameror har jag (förstås) inte någon långvarig lojalitet mot endera tillverkaren eftersom ingen av dem gjort kameror särskilt länge, men Sony var tidiga med spegellösa kameror som ger bra bildkvalitet och idag äger jag en A6000 med några objektiv - en kombination som fungerar utmärkt för all möjlig typ av fotografering. Samsung har också på den marknaden följt efter, men jag har varit fullständigt ointresserad av deras kamerahus även om de i mångt och mycket haft ett bättre objektivutbud än Sony.

Nästa vecka börjar Samsungs nya NX1 säljas, och jag är tämligen övertygad om att Samsung åter igen med vill ta över Sonys marknad - fast denna gång på kamerasidan. Nu är NX1 inte någon liten kamera som motsvarar det som hette NEX, utan det är snarare Sonys tjockkameror de siktar in sig på. Kameran är ungefär i storlek som en A77 II, och har liksom Sonys kamera extremt hög serietagningshastighet (Samsung säger att den klarar 15 bps med följande AF).

Jag har bara testat kameran ytterst lite, men kan redan definitivt säga att Samsung är på rätt spår. Det är en ruggigt snabb kamera, den startar lika snabbt och är skjutberedd lika snabbt som en DSLR (till skillnad från min A6000 som ändå blev mycket bättre efter FW-uppdatering), och Samsung har ett bra objektivutbud (om än inte så omfångsrikt ännu). Det ska bli mycket intressant att se vad kollegan Agfors kommer fram till när han tar över kameran i morgon och jämför den med de erfarenheter han fick av A77 II som trots allt ändå har en spegel. Personligen tror jag att Sony åter igen kommer få det svårt i konkurrensen på en marknad där de kanske inte räknat med att sydkoreanerna kommer vara så snabba ...

Vad tror ni? Kommer Samsung bli ett kameramärke att räkna med i och med NX1 (och efterföljare), elller kommer konservativa fotografer betrakta både det och Sony som hemelktroniktillverkare som inte har i den här världen att göra? :)
 

easyrider

Aktiv medlem
Som svar på din fråga skulle jag säga att kamerakonsumenter är nog ganska promiskuösa. Tänk bara på när Sony gjorde sitt intåg. Det finns flera som har bytt till Fuji och Sony främst. Jag tom som betraktar mig som riktig nikonist funderar på samsung, inte just den modellen dock. Har varit lockad av en NX 300 med 20mm, 30mm och 45mm. Tycker det är bra med konkurens nu får Sony lite eld i baken. Jag tro dock inte att den nya Samsung modellen är den heliga gralen, den finns nämligen inte ;-)
 

afe

Aktiv medlem
Som svar på din fråga skulle jag säga att kamerakonsumenter är nog ganska promiskuösa. Tänk bara på när Sony gjorde sitt intåg. Det finns flera som har bytt till Fuji och Sony främst. Jag tom som betraktar mig som riktig nikonist funderar på samsung, inte just den modellen dock. Har varit lockad av en NX 300 med 20mm, 30mm och 45mm. Tycker det är bra med konkurens nu får Sony lite eld i baken. Jag tro dock inte att den nya Samsung modellen är den heliga gralen, den finns nämligen inte ;-)
Det har du förstås helt rätt i - den nya NX1 är ganska stor och jämförbar med främst A77 II. Det kommer garanterat fortsättningsvis finnas behov av olika typer av kameror, men NX1 känns spontant som väldigt genomtänkt även om den inte har en chans i dåligt ljus jämfört med t.ex. Sonys A7s (bild- eller videomässigt).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nu börjar det likna något, när det gäller spegellösa. Äntligen något som ser ut att vara designat för att fotografera med snarare än att vara lätt att bära på. Sedan återstår det att se hur det är med batteritiden. Ska de slå igenom stort behöver de dock större optikutbud, så länge inte det händer är det nog snarare Sony än Nikon/Canon som får det hett om öronen.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej
Jag klämde en del på NX 1 på mässan och tycker den känns bra. Jag jämför med D300 och en NX10. Det som slår mig är att man "lånat" en del från Nikon. Jag tänker främst på AFon knappen, knappklustret ovanpå kameran till vänster om blixten, på- och frånslag runt avtrycket. Kameran känns väldigt snärtig exempelvis när man växlar mellan skärm och sökare. Dock saknar jag Nikons förnäma "djupa avtryckare" som alla Nikonkameror med svart avtryckarknapp har, avtrycket anser jag vara en av de viktigaste smådetaljerna och värt att betala en del för. Typiskt är ju att ergonomin ännu inte är på topp som jag anser mest bero på att NX1 är för liten......D300 är i ergonomironden svårslagen. Ett stort plus är ju sökarens förtjänster, bla då man i följande fokus ser vilka fokuspunkter som är aktiva detta saknar jag mkt i D300, annars kan jag tycka att AFC med motivföljning inte är direkt bättre än säg D300 men tiden med kameran är nog för kort. Greppet var bra men tyvärr för grunt för min smak, det var inte helt optimalt med 50-150/2,8 monterat, ska bli intressant att se hur det känns med en rejäl blixt monterad.

Detta var en lång utläggning, jag har fotat med Nikon länge om dom bara kunde svara med fler vettiga, fasta och ljusstarka zoomar, dx-gluggar och fixa en fin evf och ta fram en reglageförsedd D3300 så skulle man snabbt täppa till hålet för i stort sett all konkurrens. Det är för mig ett mysterium att Nikon ännu inte gjort så. Det finns många tillverkare som bevisat att FX inte är det enda sättet att uppnå kritisk bildkvalitet, tom för proffs, så varför låter man alla dessa nykomlingar hållas? Svaret vad jag tror är traditionell gubbkonservatism, och vad det gjorde för Ericssons och Motorolas mobiltelefondivisioner är kanske ingen hemlighet för dom som var med när det begav sig.
Jag tror att kameramarknaden är mättad, det blir nog svårt för alla tillverkare att hitta kunder då har canikon idag en avundsvärd position som de borde vårda bättre anser jag annars kommer de förlora till ALLA konkurrenter som presenterar ett sortiment som är tillräckligt bra men samtidigt inte har canikons bredd och djup, med djup menar begagnatmarknaden. Detta kommer drabba fotograferna trots dagsläget där det till synes verkar finns jättemycket att välja på, men som det ser ut är det mest mycket av samma, normalzoomar, resezoomar, och fasta objektiv som ligger nära normaloptiken, undantaget är som det verkar MFT, där det ju kommer alltfler fina grejer. Eller som man brukar säga framtiden får visa....
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Som svar på din fråga skulle jag säga att kamerakonsumenter är nog ganska promiskuösa. Tänk bara på när Sony gjorde sitt intåg. Det finns flera som har bytt till Fuji och Sony främst. Jag tom som betraktar mig som riktig nikonist funderar på samsung, inte just den modellen dock. Har varit lockad av en NX 300 med 20mm, 30mm och 45mm. Tycker det är bra med konkurens nu får Sony lite eld i baken. Jag tro dock inte att den nya Samsung modellen är den heliga gralen, den finns nämligen inte ;-)
Hej

Jag är oxå nikonist och har även hoppat på Samsungtåget och har just de objektiv du nämner och dom är jättebra, dock har jag ett äldre hus, NX10, men man får anpassa sina motiv till vad den klarar av för den är trots allt väldig småttig på ett sätt en D300 med 16-85 inte är. Ett tips är att köpa beggat för priserna på beggat Samsung är nästan som man skäms när man köper grejerna oanvända i kartong för i stort sett halva nypriset.....
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Bortsett från video som jag inte förstår mig på så blev jag nyfiken på den som stillbildskamera. Men för 15.000:- går den rakt upp mot 7DII och då är frågan hur AF prestanda är. Jag skulle bli väldigt lyckligt överraskad om den får lika många skarpa bps som 7DII trots högre serietagningshastighet baserat på andra spegellösa hitintills i bra ljus. Vid inomhussport skulle jag bli positivt överraskad om PDAF fungerar. Alltså, inget negativt i sig om kameran, men Samsung är ny i den här grenen och begagnade proffsgluggar är sällsynt så för att motivera köp hos stillbildsfotografer behöver Samsung närmast matcha 7DII i verklig AF prestanda för begärt pris. Det rycktas om lägre efterfrågan än väntat och en prissättning på 1000 USD (vilket förmodligen blir 10.000 SEK) i januari och i så fall, bara AF funkar hyfsat till sport i bra ljus är den nog prisvärd.

Utanför ROK (Korea) är inte Samsung dominant inom kameravärlden och ville de få marknadsandelar borde de sålt med t o m förlust för att få in folk i systemet. Hade de satt NX1 på 9995:- med samma pris för 50-150/2,8 kunde det nog ha gått bättre. Sänker de priset så snart som i januari kan det bli en svekdebatt bland de som köpte för 14.995:-.

Totalt sett, jämte Sony A7II är detta den mest intressanta kameranyheten 2014 - en helt ny kamera och ingen uppgradering eller hopplock till ny modell.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej

Jag är oxå nikonist och har även hoppat på Samsungtåget och har just de objektiv du nämner och dom är jättebra, dock har jag ett äldre hus, NX10, men man får anpassa sina motiv till vad den klarar av för den är trots allt väldig småttig på ett sätt en D300 med 16-85 inte är. Ett tips är att köpa beggat för priserna på beggat Samsung är nästan som man skäms när man köper grejerna oanvända i kartong för i stort sett halva nypriset.....
Instämmer. Även objektiv i nyskick med kartong och allt ligger på 50% av nypris eller ibland lägre. Tyvärr så innebär ju detta att nyköp inte är så trevligt. Det här spelar ingen roll för majoriteten av köpare som köper instegshus med kitglugg för det blir sak samma, men köper man deras bättre grejer kan det bli tråkigt.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Det är upplagt för paradigmskifte, och jag ser inte Samsungs satsning som på något sätt riktat mot Sony. Samsung har under senare tid, sedan de lämnade samarbetet med Pentax, presenterat mycket kompetenta kameror med en hel del nya idéer.

Det är inget tvivel om att Samsung har varit pionjär på "untethered shooting", att kunna styra kamerans alla funktioner via ett standardiserat gränssnitt. Som vanligt viftas detta faktiskt väldigt stora framsteg bort av massor av människor som är fast i sina tankebanor. Efter att under ungefär ett halvt sekal av spegelreflexkameran som modell för det mest ändamålsenliga, klarar de inte att släppa den idén och medge att för en elektronisk kamera är elektroniska lösningar mer relevanta.

Vad Samsung har presenterat är närmast revolutionärt. Hade den kommit från Canon eller Nikon, så hade fotopressens folk varit lyriska, och kören hade låtit helt annorlunda. Den här kameran har snabbare - och säkrare - autofokus än någon av Canons kameror. Jag har ofta undrat över mantrat om snabb AF hos DSLR, främst med tanke på att det i så många fall innebär fort men fel.

Nej, det är inte någon attack mot Sony, utan det är en utmaning, och utmaningen kommer sannolikt att antas just av Sony, som har tekniken redan och utan större ändringar av konstruktions- eller företagsfilosofi kan göra likadant.

Det som imponerar med kameran, i rent tekniskt hänseende, är att man har lyckats få två system för AF på väldigt stor del av en sensor med fler ljusbrunnar än någon annan i samma klass, och samtidigt har direktvisning från arton megapixel med mindre eftersläpning än den som sitter i avtryckarfingret på flertalet av dem som vurmar så starkt för att ha en spegel i strålgången. Det handlar om den snabbaste processor som vi hittills har sett i branschen, och en utläsning och signalbehandling som springer cirklar runt allt som de två stora hittills har presterat - möjligen med undantag av ett par senare modeller från Canon.

Bildresultaten jag har sett tyder inte på att sensorn är problemfri. Kanske skulle det vara bättre att tillämpa samma teknik på en sensor med lite mindre pixeltäthet. Som jag ser det är tjugoåtta megapixel kanske lite väl tätt - farten hade kanske kunnat ökas lite till om man i stället hade satsat på färre pixlar, och jag gissar att Sonys drag kommer att vara en lika kompetent kamera med lägre pixeltäthet. Bilderna visar något som ser ut som blödning från ljuskällor såväl horisontellt som vertikalt, och den sträcker sig över hundratals pixlar.

Vi kommer att inom det närmaste åren få se fler spegelfria kameror som i snabbhet i autofokus är överlägsna DSLR, och med sökare som uppdateras snabbt också i svagt ljus. Med den snabba processor som Samsung har här, behövs bara lite mer minne för att helt eliminera alla problem som följer av att man både har eftersläpning i sökaren och reaktionstid hos fotografen som kräver framförhållning. Med spegelfri kamera kan optiken bländas ner medan man följer motivet, och bilden kan sparas innan man trycker ner slutarknappen.

Den enda fördelen med spegelreflexen kommer då att vara batteritiden.
 

Bengf

Aktiv medlem
Samsung kan vara ruskigt effektiva när dom bestämmer sig för något, TV apparater och telefoner talar sitt eget språk. NX1 lämnar väl ingen oberörd, det är nog inte bara Sony som det berör om Samsung verkligen vill satsa vidare. Kan tycka att det är lite otur nu eller inte lika tacksamt att lansera lite större och dyrare kameror. A77II kommer för sent anser en del, så Samsung får lite oturlig start när marknaden ser ut att vara lite mättade och att man i dag inte väljer att köpa nytt vartannat år eller så.


Är det någon som kommer att kunna hota autofokuskungarna på marknaden så kan det mycket väl vara en Samsung.



//Bengt.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Det finns en aspekt hos Samsungs kameror som kanske är viktigare än vad många kan föreställa sig idag. Deras val av operativsystem är unikt, men samtidigt mindre unikt än alla andra tillverkares. Det om något skulle kunna leda till ett paradigmskifte - inte främst för själva kameratekniken, utan för hur man angriper övriga problem med modern elektronik, och främst konnektiviteten, förmågan att samarbeta.

Alla andra kameratillverkare har kört sitt eget race när det gäller mjukvara, men Samsung väljer en plattform som bygger på ett öppet operativsystem, som också används i andra apparater. Samsung riktar inte udden mot Sony. Det är Apple som är huvudkonkurrenten. Om Samsung Galaxy hade kommit som Apple Camera med iOS som operativsystem, hade det antagligen blivit ett helt annat ljud i skällan, men deras kameror har Android som OS och det bygger på Linux. Plattformen är öppen, och den utmanar fler än kameratillverkarna.

Samsung är fortfarande såvitt jag vet den enda tillverkare som har gjort en systemkamera med inte bara WiFi, utan som också kan kopplas upp via mobiltelefonnät. Troligen kommer de att göra fler, och liksom deras telefoner har kamerorna också Android som OS.

Glädjen som hackarna har ägnat åt Canons kompakter och systemkameror är inte att ta miste på, men med Samsung får de något helt annat att bita i. Samsung har redan i sina system byggt in mycket av vad man kan få med Magic Lantern eller CHDK. Med ett öppet system kan man gå ännu längre. Android och Java gör Samsungs kameror mer flexibla än någonting som de stora kameratillverkarna har erbjudit oss. Min gissning är att de första att följa exemplet kommer att vara de som redan nu är inne på spegelfria system - Fuji, Sony, Panasonic och Olympus.

Fri programvara med öppen källkod kommer att sakta men säkert förändra mycket av det som hanteras digitalt.

Kanske det smartaste draget som Samsung skulle kunna göra vore att släppa sina protokoll för hanteringen av optiken till tredjepartstillverkarna, och med en adapter lik den som redan finns för NEX från Metabones, finns hela Canons objektivpark att ösa ur för den som saknar något i Samsungs utbud. Det de kanske har missat i NX1 är att kunna stoppa i telefonkortet och ringa hem.
 

afe

Aktiv medlem
A77II kommer för sent anser en del, så Samsung får lite oturlig start när marknaden ser ut att vara lite mättade och att man i dag inte väljer att köpa nytt vartannat år eller så.
A77 II var måhända lite sen för Sony, men Samsung har ju aldrig tidigare haft någon modell som är i närheten av NX1. Däremot tror jag att de trots de eventuella kvaliteter kameran visar sig vid mer grundliga tester än de jag han utföra kan vara väldigt svårt att övertyga de som är ute efter en avancerad kamera i den här prisklassen att välja Samsung i stället för Canon eller Nikon.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Mycket intressanta och insiktsfulla inlägg, Urban! Vi behöver fler sådana gurus här. :)

---
Samsung är fortfarande såvitt jag vet den enda tillverkare som har gjort en systemkamera med inte bara WiFi, utan som också kan kopplas upp via mobiltelefonnät. Troligen kommer de att göra fler, och liksom deras telefoner har kamerorna också Android som OS.
---
Går inte detta att göra med Sony QX1? Det är i alla fall en liten systemkamera, med utbytbara objektiv och utbytbara displayenheter. Samt har inbyggd blixt. :)

Eller ifall det står NFC på kameran (som det gör på t.ex. A77 II), där det är tänkt att man ska dutta en mobiltelefon - räcker det inte med nåt sånt jox?
 

afe

Aktiv medlem
Mycket intressanta och insiktsfulla inlägg, Urban! Vi behöver fler sådana gurus här. :)


Går inte detta att göra med Sony QX1? Det är i alla fall en liten systemkamera, med utbytbara objektiv och utbytbara displayenheter. Samt har inbyggd blixt. :)

Eller ifall det står NFC på kameran (som det gör på t.ex. A77 II), där det är tänkt att man ska dutta en mobiltelefon - räcker det inte med nåt sånt jox?
Det jag tror Urban menar är att Samsung är de enda som gjort en riktig kamera som innehåller egen uppkoppling mot mobilnät. NX1 innehåller inte något dylikt, men har NFC, WiFi och Blåtand, så den kan förstås utnyttja uppkopplingen från en mobiltelefon på dessa sätt. Just det med blåtand är ovanligt, och har den fördelen att den aldrig behöver aktiveras när enheterna väl är parkopplade (om man så vill).

QX1 kan göra detta när den är ansluten via Wifi till en mobil eller platta, men inte på egen hand och inte lika snabbt och enkelt. Jag har kört detta en del med min A6000 kopplad till mobilen eller paddan, och det är varken stabilt, snabbt eller har någon nämnvärd räckvidd tyvärr (och QX-kamerorna fungerar ju exakt likadant). Det är dock ändå väldigt användbart i vissa sammanhang :)

NX1 är en synnerligen kompetent liten tjockkamera utan spegel, och kan komma att främst ställa till det för de andra mindre tillverkarna (förstås). Det jag är skeptisk till är som sagt den initiala prissättningen - det går att köpa ett paket från Cyberphoto med kamera, de två nya fina zoomarna (och byggkvaliteten på dessa känns verkligen i toppklass - fullt jämförbara och i viss mån bättre än det Zeiss bygger åt Sony), och batterigrepp för nästan 38 Tkr - för många känns det nog som sagt mycket "säkrare" att välja Canon eller Nikon för samma pengar, även om det inte nödvändigtvis blir bättre.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Mycket intressanta och insiktsfulla inlägg, Urban! Vi behöver fler sådana gurus här. :)


Går inte detta att göra med Sony QX1? Det är i alla fall en liten systemkamera, med utbytbara objektiv och utbytbara displayenheter. Samt har inbyggd blixt. :)

Eller ifall det står NFC på kameran (som det gör på t.ex. A77 II), där det är tänkt att man ska dutta en mobiltelefon - räcker det inte med nåt sånt jox?
Ingen aning om vad Sony kan göra, men troligen mycket.

NFC, duttandet, är ungefär som när man visar kortet för giljotinen på T-banan. Det handlar när det gäller nätkoppling om ett fåtal byte som utskiftas, handshake, för att enheterna ska känna igen varandra. Sedan sköts resten via nätverk, WiFi eller Bluetooth. Man slipper alltså skriva in data för nätverkskort eller IP och lösenord. Enheterna sköter det själva via hårdvaran. Själva anslutningen blir mycket enklare för en vanlig dödlig.
 

afe

Aktiv medlem
Ingen aning om vad Sony kan göra, men troligen mycket.

NFC, duttandet, är ungefär som när man visar kortet för giljotinen på T-banan. Det handlar när det gäller nätkoppling om ett fåtal byte som utskiftas, handshake, för att enheterna ska känna igen varandra. Sedan sköts resten via nätverk, WiFi eller Bluetooth. Man slipper alltså skriva in data för nätverkskort eller IP och lösenord. Själva anslutningen blir mycket enklare för en vanlig dödlig.
Bluetooth är som sagt troligen det som är enklast att använda (men som inte någon annan systemkamera har väl), i och med att det alltid kan vara igång. Wifi i kameran brukar oftast behöva aktiveras så att kameran agerar hotspot, och i och med det tappar telefonen/plattan sin egen kontakt med Internet.
 

afe

Aktiv medlem
En sak jag tycker kan vara värd att nämna som jag glömde tidigare är att NX1 också i läget med 15 bilder per sekund är riktigt tyst - det går alltså att använda det i miljöer där man med många kameror skulle störa ordentligt med bara enbildstagning (A7r t.ex. med sina dubbla ridåer). Visst hörs kameran, men den ger ifrån sig ett mjukt och lågmält slutarljud :)

Nu kanske Gunnar tycker att jag ytterligare spär på den åsikt han har om mig som Sonyhatare (trots att jag använder Sony till nästan allt), men jag tycker det här är en riktigt bra tjockkamera och någon sådan vill jag egentligen inte ha. Den konkurrerar inte med min finfina lilla A6000 på nästan något sätt utom snabb AF.
 
ANNONS