Annons

Tips på skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Broberg88

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig att skaffa en större skärm till min Mac book pro.

Har ni några tips på modeller? Helst under 7000kr
 

barabild

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig att skaffa en större skärm till min Mac book pro.

Har ni några tips på modeller? Helst under 7000kr
Hej,

Jag köpte en DELL U2713H Ultrasharp 27" Wide TFT våren 2013. Jag har använt den i första hand till min stationära PC, men också till min MacBook Air 13" (mid 2011). Jag är mycket nöjd med skärmen, och ett tungt skäl att att jag valde den var att den går att kalibrera. När jag köpte den kostade den 5998,75 SEK (inkl moms) på Dustin. Jag har nu en iMac sedan några dagar tillbaka och jag kommer att använda Dell-skärmen som en dubblerad skärm till iMacen samt till min MacBook Air.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig att skaffa en större skärm till min Mac book pro.

Har ni några tips på modeller? Helst under 7000kr
En skärm jag inte har hunnit med att testa, men som jag är nyfiken på är Eizo CS240. Här har man strippat bort ett antal finesser som de flesta inte använder för att pressa priserna. Men deras kalibreringsprogram är inkluderat och skärmen har ett stort färgomfång. Så det bör gå att få till en bra bildåtergivning.
 

Broberg88

Aktiv medlem
Vad för Kalibrerings "kamera" ska man ha till den?

En skärm jag inte har hunnit med att testa, men som jag är nyfiken på är Eizo CS240. Här har man strippat bort ett antal finesser som de flesta inte använder för att pressa priserna. Men deras kalibreringsprogram är inkluderat och skärmen har ett stort färgomfång. Så det bör gå att få till en bra bildåtergivning.
 

barabild

Aktiv medlem
Om du med kalibrerings "kamera" menar kalibreingsverktyg så köpte jag en X-Rite I1 Display Pro samtidigt med skärmen. Jag hade problem med kalibreringen i början, men det berodde nog mest på mitt grafikkort. Min stationära dator var kommen till åren, så jag köpte ett nyare grafikkort och sedan har jag inte haft några problem.
 

alfin

Aktiv medlem
Oj, jag läser slarvigt. CX är ett steg uppåt i Eizos kvalitetskedja. Fortfarande rimligt pris och en riktigt bra skärm. Den har jag testat ordentligt och vet att den är bra.
Jag tror det är samma skärm, förutom den inbyggda korrigeringssensorn på CX modellen, på samma sätt som Eizos tidigare modeller varit varianter av varandra.

Skriv gärna något någonstans på FS när du testat CS240. Prismässigt är det ett riktigt bra alternativ med full hårdvarukalibrering med ColorNavigator, om den bildmässigt mäter sig med den dyrare modellen, vilket jag tror den gör.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kör Dell U3014 kopplat till min Mac Retina 15 sedan cirka 12 månader. Måste säga jag är mycket nöjd med skärmen.
Går inte att hårdvarukalibrera med Mac men med Windows.
Nu är jag van vi att profilera skärmar med 1Display Pro och tidigare sedan många år. Lite bökigare men ger i princip samma resultat om man gör rätt.
Färgerna stämmer mycket bra och jämnheten av ljuset över skärmen är fullt acceptabla. Skiljer cirka 5 candela mellan hörn och centrum. Det är 3-4 procent och märks inte.
Det går fint att få ner skärmen i de 120 Cd jag vill ha i mitt arbetsrum för att få skärmen att stämma med mina utskrifter.
För den som vill ha en stor skärm kan jag verkligen rekommendera denna. För Windows riktigt bra eftersom den kan hårdkalibreras och för Mac fungerar det också mycket bra men är lite bökigare.
Synd att Dell skall ha gift sig med Microsoft.
 

stefohl

Aktiv medlem
Vad hade du för kalibrator till?
Jag hade en Basiccolor Display. Men den kostar mer än den skärmen, så den är är väl inte ett alternativ för så många. För mig, som till viss del lever på detta, så är det dock en riktigt bra kalibrator, så klart.Men när jag jämfört med den i1Display Pro som jag rekommenderat tidigare, var det ganska små skillnader. Äldre versioner av i1Display är jag inte alls lika imponerad av. Variationen mellan olika exemplar var alldeles för stor. Det var som en tumstockstillverkare skulle leverera tumstockar som skulle vara 1 m, men i själva verket varierade i längd från 80 till 120 cm.
 

Broberg88

Aktiv medlem
Jag hade en Basiccolor Display. Men den kostar mer än den skärmen, så den är är väl inte ett alternativ för så många. För mig, som till viss del lever på detta, så är det dock en riktigt bra kalibrator, så klart.Men när jag jämfört med den i1Display Pro som jag rekommenderat tidigare, var det ganska små skillnader. Äldre versioner av i1Display är jag inte alls lika imponerad av. Variationen mellan olika exemplar var alldeles för stor. Det var som en tumstockstillverkare skulle leverera tumstockar som skulle vara 1 m, men i själva verket varierade i längd från 80 till 120 cm.


Vad tror du om X-Rite Colormunki Display
Funkar den bra med denna skärm? (med skärmens inbyggda sensor)
 

stefohl

Aktiv medlem
Vad tror du om X-Rite Colormunki Display
Funkar den bra med denna skärm? (med skärmens inbyggda sensor)
Tveksam. ColorMunki Display är egentligen samma kalibrator som den jag rekommenderar, det vill säga i1Display Pro. Men de har gjort den långsammare och den fungerar bara med X-Rites egen programvara. Det innebär att du inte kan använda ColorNavigator, en klar nackdel.
 
ANNONS