Annons

Rengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

Irouza

Medlem
Hej,

Kollade på någon video från Canon med rengöring och hade lite frågor, hittade inget topic frågan passade in i. Vad använder ni när ni rengör er utrustning? Såg att tjejen använde Isopropyl Alkohol på 91% för objektivet tillsammans med en microfiberduk. Blev fundersam, hur skule man kunna få tag på det?
 

Newnoise

Aktiv medlem
Hej,

Kollade på någon video från Canon med rengöring och hade lite frågor, hittade inget topic frågan passade in i. Vad använder ni när ni rengör er utrustning? Såg att tjejen använde Isopropyl Alkohol på 91% för objektivet tillsammans med en microfiberduk. Blev fundersam, hur skule man kunna få tag på det?
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/ipaclean-kemiskt-ren-isopropanol-p18358 kanske kan vara nått?
 

Irouza

Medlem
Den fungerar jättedåligt på objektiv som frågeställningen handlade om (men väldig bra på sensorer) ;)

Isopropylalkohol kan också köpas på apoteket i både små och stora flaskor för inga pengar alls. Det är bra för att rengöra allt möjligt (utom sensorer).

Förlåt men nu hängde jag inte med, visst menar du att Isopropyl är bra för objektiven, men då inte för sensorer? De ska man väl ändå använda en blåsbälg till eller?
 

afe

Aktiv medlem
Ja, isopropyl kan man använda för utvärtes rengöring så att säga - till sensorn finns det speciella medel eller den "gel stick" som myholm länkade till (och gummituta för enklare rengöring).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns rengöringsvätska typ Eclipse som är mycket effektiv. De innehåller mestadels alkohol i någon form. Tror inte det spelar så stor roll vilken typ man använder. Vodka med 99,9% skulle säkert fungera fint
Den man köper på apoteket är inte ren nog och lämnar därför en hinna på sensorn när den dunstar bort. Har provat och fick tvätta bort hinnan med Eclipse. Det var länge sedan men tänker inte prova igen.
Det man tvättar när man "gör ren sensorn" är glasskivan som skyddar sensorn. Den sitter framför och är normalt tätad med o-ring så att vätska inte kan komma in till sensorn och dess filter.
Nästan 100% alkohol är givetvis en en ganska aggressiv vätska mot många ämnen.
Därför skulle jag inte använda det för att göra ren objektiv. De har oftast olika typer av sk. coatings, alltså beläggningar .
Därför skulle jag vara mycket försiktig med att använda den här typen av vätska på objektiv.
Det finns speciella medel för objektiv som är mindre aggressiva och mer som fönsterputs.

Oftast ligger nog denna coating på insidan men det kan skilja mellan olika objektiv.
Själv använder jag vätska för objektivrengöring. En liten flaska jag fått i något sammanhang.
Fungerar ofta bra men inte alltid.
Så ibland tar jag till Ajax Fönsterputs. Det fungerar alltid och jag har ännu inte sett något negativt av det.
 

AWid

Aktiv medlem
Av de skäl som Flash Gordon anger ovan :)
Såg inlägget av Flash G efter att jag postat mitt;-)
Men jag har länge använt isopropylalkohol för sensorrengöring utan några problem. Min flaska fick jag av en optiker när jag senast bytte glasögon. "För rengöring av optiskt glas" står det på flaskan och innehållet är Isopropylalkohol. Möjligt att det är en renare variant än den apoteket säljer.
Men som med all alkohol påbjuds viss försiktighet med doseringen-)
 

afe

Aktiv medlem
Problemet med just sensorn är att det där syns mycket tydligare om det finns spår av rengöringsmedlet än det gör på linserna i objektivet (i den färdliga bilden alltså).
 

AWid

Aktiv medlem
Problemet med just sensorn är att det där syns mycket tydligare om det finns spår av rengöringsmedlet än det gör på linserna i objektivet (i den färdliga bilden alltså).
Håller helt med. Jag provade först med VisibleDusts rengöringsmedel och då fick jag en hinna på sensorns glasyta. Efter det testade jag optikerns isopropylalkohol. och då försvann den grå hinnan plus fläckarna. Men det är viktigt att bara fukta svabben försiktigt så man inte "blöter ner" glasytan. Vätska som behöver dunsta bort för att försvinna lämna säkert torkfläckar och ränder efter sig på sensorns skyddsglas. Så blir det ju även när man tvättar fönster utan att torka torrt;-)
 

Måns H

Aktiv medlem
Svabb eller gel stick?

Har/hade envisa fläckar på sensorn (Pentax K5). Dels lite större, dels små, runda.

Blåste med gummiboll, körde skakfunktionen många gånger. Men annat behövdes.

Sen tvättade jag med optiska våtdukar Optinett. De innehåller isopropylalkohol och lämnar faktiskt ingen hinna alls. Testade på objektivlinserna först. De blev riktigt rena. Använde en hemgjord spatel av björkträ, utgick från engångsbestick från Lagerhaus och formade, slipade och gjorde rent. (Dom som tycker trä verkar fel kan kolla med Nikon Japan, de använder träspatlar.) Det blev bättre men dom små runda prickarna var kvar.

Sen försökte jag med mikrofiberduk och en flaska Cokin rengöringsvätska. Den följde med ett filterköp för jättelänge sen, bästa vätskan jag provat men jag vet inte vad det är i den.

Det ser nu tämligen bra ut. Pentax dammvarningssystem säger att det är 100% rent. Men ändå sitter små små runda prickar kvar då jag provfotar med f/22. Pollen?

Vad är nästa steg? Är en sån där "gel stick" the state of the art just nu?

Om inte någon har tips på betydligt billigare och fullgott alternativ tror jag att jag köper "Pentax Rengöringskit O-ICK1". Det har fått bra recensioner. Men 599:- för en pinne med lagom kladdig gel och några papper att flytta lorten till verkar dyrt. Kanske värt pengarna?
 

Måns H

Aktiv medlem
Pentax gel stick

Har skaffat Pentax rengöringskit.

Verkar OK.

Lägger in post på "Damm på sensorn" officiell tråd.
 
ANNONS