Annons

Kamerarem?

Produkter
(logga in för att koppla)

olind

Aktiv medlem
Hej!

Detta måste ju varit uppe tusen gånger förut men jag hittade inget klockrent svar.

Jag söker en liten, enkel, robust och fin nack-rem för mindre SLR och framförallt mina rangefinders. Ett pluspoäng är om den är lätt att beställa :)

Har ni tips?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag tycker det är bra (nödvändigt) att kunna ta av remmen på ett enkelt sätt, exempelvis när kameran sitter på stativ. Då har utbudet plötsligt blivit betydligt snävare.

Jas har köpt billiga remmar från Kina och sytt om dem så att de i ändarna har fått snabbfästen så att de lätt går att ta av. Kvar blir ett par korta stumpar i kameran och själva kameraremmen som jag avpassat i längd lagom för mig och min kamera. Allt köpt på ebay där snabbfästena stod för merparten av totalkostnaden.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Kolla lite på Peak Design. Deras rem är enkel och smidigt. Lätt att ta av och smidig nog att snurras runt kamerahus eller objektiv, tas av och förvaras i byxficka.
 

olind

Aktiv medlem
Jag har aldrig känt något behov av att ta av remmen men jag kör inte så mycket på stativ heller. Men absolut fattar jag att man kan vilja det.

När jag fotar digitalt fotar jag oftast med ett fast objektiv på en "instegskamera" så den blir liten och lätt. Här har jag bara en tunn läderrem och det har funkat än även om jag gärna skulle byta den mot nått som känns lite robustare :)

Fotar jag analogt har jag några olika stora rangefinders. Vissa med handledsrem och andra med nackrem. Just nu använder jag en Fujica Half men skulle gärna leta på en Olympos F eller någon av de gamla Pen-kamerorna.
 

Oquist

Avslutat medlemskap

Bilagor

olind

Aktiv medlem
Här är alla kameror jag använder regelbundet. Remmen på Fujican har jag sytt själv och den är ok men lite vass i kanterna och inte så jättefin :)
 

Bilagor

ANNONS