Annons

Sony vs Samsung

Produkter
(logga in för att koppla)

Elskar

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Jag är på jakt efter en kompakt systemkamera.
Jag har några saker som är viktiga. Den ska vara smidig. Den ska ha bra batteritid. Den ska gå att filma lite med. Den ska ta bra bilder. Den ska vara snabb i menyerna. Den ska max ligga på 3500 kr. Nu har jag hittat dessa två. Vilken av dessa är bäst? Eller finns det någon annan kamera i samma stil som är snäppet vassare?

http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/DSLTA5000KBLK/sony-a5000-systemkamera-16-50mm-objektiv-svart

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/kompakt-systemkamera/samsung-nx300016-50mm/206341.5909/

Tack på förhand

Mvh
Elsa
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej

Jag har alltid fördragit samsung, jag köpte själv en för några år sedan. Jag valde samsung pga bättre objektivutbud och bättre hantering medveten om att sony och några andra i vissa fall faktiskt levererar bättre bildkvalitet, det var då i allafall, nu är samsung nog ifatt, så den frågan kan man nog glömma.
Objektivfrågan kvarstår som tidigare, jag har hört en del negativt om sonys zoom som sitter på a5000 samtidigt som samsungens zoom fått en del lovord utan att jag ännu läst ett riktigt test på något av dom, hur stor roll det spelar i verkliga livet vet jag inte. Samsungs fasta pannkaksobjektiv är jättebra, om det skulle bli aktuellt med ett sådant då kan det vara bra att veta innan köp av kamera.
Sony har inbyggd blixt medan samsung har blixtfäste där en medföljande liten blixt skall sitta, detta gör samsungen lite klumpigare men den blixten är nog lite bättre än den inbyggda, du får tänka efter vad du prioriterar. Jag tror att samsungens menyer är lite bättre än sonys. I övrigt är det inte mkt att välja emellan, båda är nog tillräckligt bra.
Om du ska köpa något annat är det bara m4/3 som gäller alltså Olympus och Lumix eller Nikon 1. När det kommer till dessa anser jag att de är för pilliga och för många negativa egenskaper som sätter käppar i hjulen i själva fotograferingstillfället

Personligen hade jag valt samsung varje dag i veckan MEN om man bara ska ha en av dessa kameror och verkligen INTE kommer köpa något mer i framtiden tror jag ändå att jag skulle rekommendera sonyn BARA för den inbyggda blixtens skull för det är sjysst att alltid ha möjligheten till upplättningsblixt när så behövs. I övrigt skulle jag köpa den som är snyggast eller känns skönast i handen för större är inte skillnaden vad mig anbelangar.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag instämmer med Hans. Jag har/ har haft båda systemen. Sonys problem ligger ffa i 16-50 zoomen som inte är mågon höjdare. Samsungs är bättre. D u är Samsungs egna fasta pankaksobjektiv både billiga och bra om man vill köpa mer. Sonys fördel ligger ffa i adaptrar där metabones gör en speedbooster för tredjepsrtsobjektiv men jag tror inte denna finns till Samsung. Däremot finns adaptrar till diverse fattningar till båda. Sigma gör några E fattningsgluggar, men ej till Samsung. Skall msn bara ha kitzoomen och kanske en 55-200 och enstaka fasta är nog ändå Samsung ett bättre val överlag. Däremot är Sonys sensor bättre med bättre brusprestanda.
 

Elskar

Avslutat medlemskap
Tusen tack för era svar!

Jag uppskattar verkligen att ni tog er tid och svarade! Jag är väldigt lost när det kommer till foto.

Om jag förstår er rätt så skiljer sig inte dessa kameror så mycket från varandra. Men om ni ändå skulle välja så ligger Samsungen lite bättre till. Tycker ni att kamerorna är värda sitt pris?
Duger de för en nybörjare?

Mvh
Elsa
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
De duger båda utmärkt för nybörjare. Det båda (i likhet med spegellösa i stort) har problem med autofokus i dåligt ljus och klarar inte följande autofokus på motiv i rörelse - där behövs i stort en klassisk DSLR. Är de värda sitt pris - ja och nej. Ren prestanda per krona får man nog med en klassisk DSLR (spegelreflex) ffa p g a den snabbare autofokusen men dessa är ju också större - man betalar ju för litenheten också. Sedan faller spegellösa mer i pris under produktionscykeln sannolikt p g a relativt låg produktionskostnad, så det lönar sig ofts att köps en utgårnde modell - speciellt bland spegellösa. Då får man antingen välja en modell som är på väg ut eller välja sin modell och köps då efterföljaren släpps. Men överlag, för dessa pengar får msn ändå en kamera som ger kreativa möjligheter till ett ganska lågt pris. Till Samsung skulle jag föreslå 45/1,8 för 1995:- som tillägg för porträttfoto om detta är ett önskemål. Sonys motsvarighet är kanske lite vassare men inte till den grad att det för de flesta motsvarar prisskillnaden.
 

VisualD

Aktiv medlem
De duger för långt över nybörjare, min bror och hans flickvän har båda varsin NX1000 och det är ett riktigt bra system. Med Fn-knappen kan man lätt komma åt olika funktioner om man vill ge sig djupare in i fotograferingens magiska värld.
 

Elskar

Avslutat medlemskap
Nx2000 eller nx3000

Det låter bra!

Då kanske jag egentligen kunna köpa en Nx2000 istället för nx3000? Det ser inte ut att skilja så mycket mellan dessa två när jag tittar på de tekniska specifikationerna...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det låter bra!

Då kanske jag egentligen kunna köpa en Nx2000 istället för nx3000? Det ser inte ut att skilja så mycket mellan dessa två när jag tittar på de tekniska specifikationerna...
Om du tittar på NX2000 så kommer du upptäcka att den nästan inte har några knappar alls, utan det i mycket stor utsträckning bygger på att du använder pekskärmen för att styra kameran. NX3000 bygger å andra sidan helt på knappstyrning då den inte har någon pekskärm. Skärmen har lägre upplösning än den på NX2000, men kan å andra sidan vinklas upp (och även över kameran till "selfieläge").
 

GunnarW

Aktiv medlem
Har du möjlighet att känna på dem och prova lite innan köp, i affären, så gör det. Hur den känns i handen, hur den ser ut, hur den är att använda - blir den ena en favorit här så har du hittat din kamera. Allt det där är tycke och smak och kanske hur man är van från tidigare kameror och prylar. Hantering vänjer man sig dock oftast vid men får du en vill-ha-känsla med den ena: köp den.
 

Elskar

Avslutat medlemskap
Blixt

Klarar man sig utan blixt eller är det ett måste?

De kanske känns klumpigt att ha en extern blixt på Samsungen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Blixt eller ej beror på vad man fotar. Den inbyggda blixten eller den medföljande räcker ofta som upplättningsblixt men inomhus den här årstiden behövs ofta blixt om inte motivet är helt stilla och då skulle jag inte köra med den medföljande/ inbyggda då det blir så hårt och tråkigt ljus utan då skulle jag föreslå en blixt som går att studsa. Sony har bytt sin blixtsko nyligen, men en adapter är inte dyr och då kan man köpa en Sony blixt i AM serien (t ex HVL F43AM osv) billigt begagnat istället för en blixt i M serien HVL-F...M som har den nya fattningen. Det finns även tredjepartsblixtar billigare. Tyvärr saknar de billigare Sony E kamerorna blixtsko vilket är ett minus - detta omfattar tyvärr A5000. Samsung NX3000 har blixtsko och här har cyberphoto bra pris på en Metz för 999:- vilket är högst rimligt.
 

afe

Aktiv medlem
Det är lite klumpigt med blixt på dessa mindre kameror, men inte så att det på något sätt blir oanvändbart. Jag kör ofta med en rätt stor (HVL-F43M) på min A6000 och fjärrstyr den med en HVL-F20AM (med adapter).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jo, det är lite klumpigt med blixt och är inte jätteskönt på större kameror heller, men skall man ta inomhusbilder halva året på vår breddgrad är det nästan oundvikligt om man nu inte sitter på en D4 eller 1DX förstås! Skall man använda blixt inomhus ser jag nästan indirekt ljus med studsad blixt som en förutsättning. Där ser jag en stor fördel med Samsungen. En blixtsko gör kameran så mycket mer flexibel. Lägg därtill Sonys ganska dåliga 16-50 zoom så skulle jag ändå ge Samsung en stor fördel. Samsung har två stora nackdelar: andrahandsvärdet tenderar vara lägre för Samsung och det finns inga tredjepartsobjektiv till Samsung medan det finns ett fåtal till Sony E.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
... och det finns inga tredjepartsobjektiv till Samsung medan det finns ett fåtal till Sony E.
"Ett fåtal"? Det förefaller mig handla om lite tunnelseende här...

Det finns i alla fall mer än 40 tredjepartsobjektiv till Sonys E-mount, och ett ökande antal är på väg. Detta är en följd av att Sony är det mest sålda spegellösa systemet. Samsung är däremot ett av de mindre - syns knappt i försäljningsstatistiken någon annanstans i världen än i deras hemland, Syd-Korea, och kanske Sverige möjligen då (fast troligen på sista plats bland de spegellösa även här). Och inte ens i Syd-Korea lyckas Samsung toppa, de ligger tvåa i försäljningen efter Sonys E-mount.

Och skall man se på den framtida utvecklingen så ser den lite osäker ut för Samsungs kameraavdelning. Det är ingen hemlighet att Samsungs chefer är missnöjda med försäljningen av Samsung-kamerorna, och överväger att lägga ner kameradivisionen. Men dessa får tydligen en chans till i och med den nyligen lanserade NX1. Blir den ingen framgång så är det nog kört. Själv tror jag att det kommer att bli tufft för dem, NX1 är rejält dyr. Och Samsung har en ordentlig uppförsbacke framför sig - de har "kämpat" om sistaplatsen med Pentax Q-systemet i de länder jag sett statistik från.

Men att Sony satsar stenhårt på E-mount är det väl ingen som svävar i tvivel om...

Nu menar jag inte att man ska välja uteslutande efter försäljningsstatistik, verkligen inte! Gillar man ett system så är det bara att köra på. Förr eller senare har utvecklingen sprungit iväg så långt att man förmodligen kommer att vilja byta kamera ändå, oavsett vilket system man har satsat på... Jag håller förstås också med om att det det finns ett hyfsat urval av trevliga objektiv till Samsung. F.ö. finns det faktiskt en tredjepartstillverkare (Samyang, också sydkoreansk) som tillverkar (manuella) objektiv också till Samsung, även om detta inte är en av de ledande tredjepartstillverkarna.

Kan ju avslutningsvis komplettera med uppgiften om att det finns åtminstone tre andra "namnkunniga" tillverkare av spegellösa system på marknaden - som exakt noll tredjepartstillverkare har nappat på att tillverka objektiv till - Canon M, Nikon Series 1 och Pentax Q. Orsaken torde huvudsakligen vara att väldigt få kameraanvändare är intresserade av något av dessa system, efter att ha tittat lite närmare på dem. Anser för min del tveklöst att Samsung är ett mycket bättre val än något av dessa tre...

Och till sist, personligen tycker jag att de flesta spegellösa Samsung-kamerorna har ett väldigt dåligt grepp. Det gäller förvisso även en del andra - som t.ex. Nikon Series 1, vilka för min del också känns ostadiga och glatta som tvålar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag räknar till fyra tredjepartsobjektiv med autofokus till Sony E... Om detta är en anledning att utbrista i lovsång tycker jag kan diskuteras. Jovisst, peaking hitan och ditan, men många vill nog faktiskt slippa ratta in fokus själva.

(Till Canon EF-M finns det för övrigt ett tredjepartsobjektiv med autofokus.)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
... lite tunnelseende här...

Detta är en följd av att Sony är det mest sålda spegellösa systemet. Samsung är däremot ett av de mindre - syns knappt i försäljningsstatistiken någon annanstans i världen än i deras hemland, Syd-Korea, och kanske Sverige möjligen då (fast troligen på sista plats bland de spegellösa även här).
Tunnelseende var ordet sa Bull :)

Senast jag hörde några siffror (under Photokina) så hade Samsung seglat upp som tvåa globalt efter Sony. Här i Sverige har de i perioder varit största märke bland spegelfritt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Om jag förstår er rätt så skiljer sig inte dessa kameror så mycket från varandra. Men om ni ändå skulle välja så ligger Samsungen lite bättre till. Tycker ni att kamerorna är värda sitt pris?
Duger de för en nybörjare?
Ser man till grundfunktionen - se till att skapa bra och användbara bilder är de mycket lika. Ur den synvinkeln är det över huvud taget små skillnader mellan systemkameror från olika företag men inom samma prissegment.

Sedan skiljer de sig på lite olika sätt, men det handlar mer om hur man vill ta bilder (hur hanteringen går till osv), inte om några tydliga skillnader i bildkvalitet. Bägge ger väldigt mycket bildkvalitet per krona.

Som flera andra påpekat, försök få en chans att hantera dem en stund i någon butik. Se om du trivs med hur knappar sitter och känns. Rent bildmässigt spelar det relativt liten roll vilken av dem du väljer.
 

afe

Aktiv medlem
"Ett fåtal"? Det förefaller mig handla om lite tunnelseende här...

Det finns i alla fall mer än 40 tredjepartsobjektiv till Sonys E-mount, och ett ökande antal är på väg..
Tunnelseendet är som sagt på plats - var hittar du 40 tredjepartsobjektiv med E-fattning, och har de i så fall autofokus och dylikt? Enligt en Sigmagubbe vill de inte ens göra objektiv för E-fattning ...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tunnelseendet är som sagt på plats - var hittar du 40 tredjepartsobjektiv med E-fattning, och har de i så fall autofokus och dylikt? Enligt en Sigmagubbe vill de inte ens göra objektiv för E-fattning ...
Precis så - jag får inte ihop 40 tredjepartsobjektiv som var påståendet - med AF till E fattning finns ett handfull Sigma och Tamron. Utan AF finns idag några Zeiss och Samyang men Samyang finns även till Samsung.

Innan någon annan säger det så tror jag att Sigma menade att det är oklart huruvida de kommer satsa på fullformat (vad Sony kallar FE) till E fattningen då dess smala diameter ställer till problem i synnerhet för "Art"objektiven.

Adapters för att köra objektiv från andra system med varierande automatik finns till både men lite mer till Sony. Däremot finns adapters som ger AF med Sonys A objektiv till E fattningen, men jag tror inte detta är riktigt "on topic" om man söker en liten kamera då storleksvinsten blir förringad.
 
ANNONS