Annons

Skumt fel på beg. objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

pictorhayes

Aktiv medlem
Jag köpte för ett tag sedan ett begagnat objektiv till min canon 60D. Det är ett Canon EFS IS 55-250.
Två problem: Dels så misstänker jag att bildstabiliseringen inte fungerar, men har svårt att verifiera om den gör det. Vid inkoppling så surrar det och bilden hoppar till vid nedtryckning av avtryckaren, men jag upplever inte den "nedlugning" som jag upplever på mina andra objektiv med IS, men kan kanske bero på olika versioner av stabilisering? Tips på hur man testar?

Det andra (och värsta) felet är att det i vissa lägen blir en slags ljusare område i mitten på bilden, som syns allt mer vid nedbländning. När jag köpte det så var det lite kletigt i bakre delen, alltså inte själva linsen, utan "röret" innan linsen. Där är ju ett plaströr som följer med när zoomen åker in och ut. Funderar på om det har varit någon form av ljusfämpande filt eller liknande som kan ha suttit där? (och som tidigare ägare dragit bort) (Nej han är inte möjlig att få tag i :-(
Någon med samma objektiv som kan kika efter om det är plast eller något annat som ska vara där?
Och kan det vara orsaken till ljusfenomenet?

Är ju nybörjare, men försöker ladda upp en fil med ett exempel på hur fenomenet ser ut på en jämngrå himmel. (det är alltså inte solen man ser bakom molnen)
 

Bilagor

Senast ändrad:

Erikhaglund

Aktiv medlem
Svårt att säga på rak arm, du skriver att det blir som på bilden i vissa lägen? Får du ibland en bra bild? Vid vilka lägen får du den ljus fläcken och vid vilka lägen får du inte det?
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Nja, det blir nog alltid en ljus fläck verkar det som, dock så syns den ju mindre tydligt vid ett
motiv med varierande detaljer. Och vid större bländare blir det ljusa mer diffust.
Jag observerade det först av en slump när jag tryckte av en bild för att kolla displayen på kameran, därav oskarpt och inget "tjusigt" men ännu värre ljusfenomen i denna bild:
 

Bilagor

Erikhaglund

Aktiv medlem
Med tanke på hur allvarligt felet så,tror inte att det är det bakre rörets filtklädda insida som spökar. Jag vet inte vad det kan vara tyvärr, skulle gissa på att någon av linserna inne i objektivet sitter galet eller blivit skadat. Beklagar.
 

peranders

Aktiv medlem
Varför inte titta igenom objektivet med största bländare och minsta? Smuts på glas eller bländarlameller. Kan det vara nåt annat?
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Jag har kikat igenom och det ser ok ut - det är det som är det skumma...
Det enda är kletet som var när jag fick hem det.
På bilden synns det ludd som fastnade från en tops när jag testade om det gick
att ta bort kletet.
 

Bilagor

pictorhayes

Aktiv medlem
Problemet syns vid full bländare men är mindre markant.
Lammelerna ser rena och fina ut (ingen olja)
(I vart fall från frontsidan, hur man ska kunna se dom från baksidan ihopdragna
vet jag inte?
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Tog bort filtret det första jag gjorde, så bilderna är tagna utan filter!
Man kan möjligen ana lite hinna på bakre linsen men inget abnormt, har alldrig
sett ett så grovt fel utan någon uppenbar orsak...
Och jag har provat även på mitt andra hus (550D) och liknande fel.

Någonting har ju hänt där bak, för det brukar ju inte vara klibbigt där, ungefär
som efter att en tejp har suttit i ett år...
 

peranders

Aktiv medlem
Nu kom jag på något. Jag spräckte mitt sökarokular på min Minolta XD-7 och i det okularet fanns det två ihoplimmade linser där limfogen delade på sig av stöten (tappade kameran från ett lastbilsflak). Vad säger expertisen, har man ihoplimmade linser i objektiv också?
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Glasytorna ser ok ut, frontlinsen jättebra, bakre lite hinna kanske men inget som
kan förklara detta tror jag.

Tidigare ägaren har inte hanterat det särskillt bra tror jag, har även ett objektiv till
från samma ställe och det är otroligt slitet och ger Error 01 med jämna mellanrum...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu kom jag på något. Jag spräckte mitt sökarokular på min Minolta XD-7 och i det okularet fanns det två ihoplimmade linser där limfogen delade på sig av stöten (tappade kameran från ett lastbilsflak). Vad säger expertisen, har man ihoplimmade linser i objektiv också?
Ihoplimmade linser är väldigt vanligt i objektiv - ffa de i konsument och mellanklass. I regel är det de "hybridasfäriska" som är sådana. Man gör en asfärisk yta i plast (kärt barn har många namn men det är en sorts plast) som limmas fast på en vanlig glaslins eller plastlins. Blir bättre optiskt för vissa ändamål än sfäriskt glas men inte lika bra som en gjuten eller slipad asfärisk glaslins - men tillverkaren får då lägga till "aspherical" i namnet!
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
En ljus fläck i mitten, som blir värre när man bländar ner, har jag sett hos ett par äldre objektiv som fungerade utmärkt med film men inte alls med digitalkamera.

Jag trodde först att det handlade om att AR-behandlingen inte var tillräckligt bra, men eftersom den ljusa fläcken praktiskt taget försvann när jag tog med full öppning och var allra värst när det var mest nedbländat, så hade det också med bländaren att göra.

Och det var förutom från bakre komponenter också baksidan av bländarlamellerna som skickade tillbaka ljus som hade reflekterats från AA-filtret. Filtret reflekterar ganska kraftigt, och om baksidan av bländarlamellerna också speglar en del ljus händer just det att den ljusa fläcken blir kraftigare vid nedbländning.
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Ok, låter ju som en möjlig förklaring.
(Dock så är ju det här objektivet avsett för digitalkamera iom EFS)
Men det kan ju knappast gälla alla objektiv av den här modellen, så då borde man kunna
se något skumt - Men hur ser man bakre delen av bländarlammelerna?
Det går ju inte att blända ned manuellt? Något trick?

Satt och kolla i objektivet förut och det enda man kan se är en extremt liten bubbla (gissar jag)
i något element i mitten (typ 1-tiondels millimeter) kan denna vara orsaken?
Måste ju ha varit där från början.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det som förbryllar mig är att det syns även vidöppet. Hade det bara synts nedbländat hade jag tänkt på några/ någon bländarlamell som fastnat. Då det syns på alla öppningar skulle jag ändå tro att det rör sig om något linselement som sitter fel och i så fall är det inte mycket att göra. Jag utgår ifrån att det även syns då det är mulet ute så att det inte är reflexer från helt avskavd antirefexbehandling i mitten på främre elementet.
 
ANNONS