Annons

Vilken kamera är bäst för sportfilmning

Produkter
(logga in för att koppla)
Som rubriken lyder så undrar jag över vilken systemkamera som passar bäst för att filma sport. Det jag kommer hålla på att filma till största delen är motocross.

Budgeten ligger på 20 000-30 000kr

Jag har länge gått och funderat över Panasonic GH4, den verkar ha en otroligt fin bild och verkar vara en grym kamera på alla sätt. Men när det kommer till autofokusen så verkar det som att det är där den brister lite. Jo visst ska man köra så mycket manuell fokus som möjligt men det vore bra att ha en autofokus som man kan lita på när man filmar på crosskörningen med.

Sen har jag även tittat på Canon 5D Mark III nu med den är lite dyrare vilket är negativt men här verkar de som af hänger med bättre och bilden är otroligt bra här med. Hur är Mark III vs Mark II?

Eller finns det fler som jag missat som är bra till att filma på motocross med?
 

bradfridell

Aktiv medlem
jag har filmat motorcross med min eos 70d en gång, dock va det soligt ute så fokusen va på prick 100% hela tiden. är man dock inne i skogen o liknande kanske så skulle ja nog tänka mig att en 7d mark ii eller gh4 skulle vara rätt alternativ med 2 olika objectiv. ett tele o ett vanligt så att säga vid nära vinklar :)
sen just vilka objectiv är svårt o säga. men finns ju massor o välja mellan.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nej

7D II ska inte enligt några uppgifter ha bättre AF vid filmning än 70D! 70D och kommande 7DII lär nog än så länge vara top of the line när det gäller följande AF vid filmning.
 

bradfridell

Aktiv medlem
7D II ska inte enligt några uppgifter ha bättre AF vid filmning än 70D! 70D och kommande 7DII lär nog än så länge vara top of the line när det gäller följande AF vid filmning.
okej bra att du rättade mig, jag skrev bara vad jag läst. men att ja anser att 7d ii är bättre än 70d är för att den ska vara bättre i ljus o så. om jag förstått rätt av resensioner.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vilken intressant fråga - blir spännande att se vad expertisen säger om bästa kamera för filmning av detta. Det finns många aspekter att ta med:
1. Är väldigt snabb AF bra? Kan bli ryckigt om man tappar fokus och kameran söker om
2. Kameran behöver ha en AF som inte är "nervös" utan gör mjuk fokusjustering som d u inte letar om inom hela registret om fokus tappas. Behöver alltså en seghet i fokusen
3. Vid rörliga motov som skall följas är ju undvikandet av rolling shutter viktigt och även komprimeringen

Dessa aspekter lär vara viktiga och jag hoppas att det finns någon som vet hur de olika kamerorna beter sig gällande detta.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vilken intressant fråga - blir spännande att se vad expertisen säger om bästa kamera för filmning av detta. Det finns många aspekter att ta med:
1. Är väldigt snabb AF bra? Kan bli ryckigt om man tappar fokus och kameran söker om
2. Kameran behöver ha en AF som inte är "nervös" utan gör mjuk fokusjustering som d u inte letar om inom hela registret om fokus tappas. Behöver alltså en seghet i fokusen
3. Vid rörliga motov som skall följas är ju undvikandet av rolling shutter viktigt och även komprimeringen

Dessa aspekter lär vara viktiga och jag hoppas att det finns någon som vet hur de olika kamerorna beter sig gällande detta.
Du tar upp flera viktiga saker att hålla i minnet :)

En kamera som Sony A77 II kan fokusera mycket snabbt under filmning, men blir delvis just därför ofta ganska ryckig för video. Där kan en i grund och botten långsammare video-AF som den i Eos 70D paradoxalt nog fungera bättre.

Men ofta är video-AF helt enkelt chanslös vid riktigt rörliga motiv. Då får man sitället jobba med mer skärpedjup och träna upp manuell fokus.

När det gäller rolling shutter så är i princip alla nyare kameror bättre än de äldre, sensorutläsningarna blir helt enkelt snabbare och snabbare. Men här har en kamera som GH4 en fördel med sin lite mindre och snabbare sensor.
 

afe

Aktiv medlem
Rent generellt är väl just GH4 en av de alla bästa systemkamerorna för filmning oavsett pris just nu, och då även för sport och dylikt?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
En sak att tänka på är att för att Canons "Dual Pixel AF" i 70D och 7D Mark II ska fungera bra så är man begränsad till enbart en handfull STM-objektiv. Vad jag kan se finns det f.n. bara 6 sådana (samt ytterligare ett på gång). Ifall man nu kan säga "fungera bra" i det här sammanhanget - jag har visserligen använt 70D:s Dual Pixel AF bara två gånger, och då i inomhusbelysning - men det var väldigt segt. Kameran klarade inte att följa en person som gick mot kameran utan att AF-en "pumpade", inte ens när jag bad vederbörande att gå långsamt.

Min praktiska erfarenhet av 70D är som sagt ringa, men tror ändå jag vågar utgå från att "Dual Pixel AF"-kamerorna skulle vara helt chanslösa vid snabb motorsport. Ifall någon inte har testat detta vid bra ljus och funnit något helt annat, så skulle jag rekommendera att du i första hand kollar de andra förslagen ovan (såvida du inte har möjlighet att själv kolla alla, vilket förstås är det bästa).
 

bradfridell

Aktiv medlem
jag har massor av material på min youtube kanal från drifting och motorsport där jag filmat med min 70d och den följer alltid med tycker jag. använt mig av 70-200mm f/4 och 18-135mm stm
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Inte alls.

Du drar en helt felaktig slutsats, så jag upprepar: Jag har provat att filma (och stillbildsfota) med 70D vid endast två tillfällen, därav ringa erfarenhet, och jag redovisade tydligt att det skedde vid dåligt ljus. Kan förstås bli en annat resultat utomhus med bra ljus.

Kan tillägga att när jag använde "Dual Pixel AF" för stillbildsfoto och gjorde en enkel jämförelse med kamerans vanliga PDAF-system, så kunde jag inte finna någon som helst anledning att använda Dual Pixel AF för stillbildsfoto, det var mycket långsammare (även denna skillnad skulle kunna minska vid bra ljus). Vid filmning rörde sig AF:en liksom stegvis (mina erfarenheter gäller självfallet endast den kamera jag provade i sagda situation).

Jag är förvånad över att det med Canons Dual Pixel AF-system på ett bra sätt skulle gå att klara snabbt rörliga objekt, som bradfridell verkar ha lyckats med.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
jag har massor av material på min youtube kanal från drifting och motorsport där jag filmat med min 70d och den följer alltid med tycker jag. använt mig av 70-200mm f/4 och 18-135mm stm
På youtube hittade jag videofilmer från dig enbart på radiostyrda modellbilar och tagna med väldigt vidvinkliga objektiv, så att allting från för- och till bakgrund var skarpt. Då behöver AF:en knappast röra sig ur hängmattan... Har du länkar till några för AF:en lite mer krävande filmer, vilka kan vara av intresse för trådskaparen?
 

bradfridell

Aktiv medlem
På youtube hittade jag videofilmer från dig enbart på radiostyrda modellbilar och tagna med väldigt vidvinkliga objektiv, så att allting från för- och till bakgrund var skarpt. Då behöver AF:en knappast röra sig ur hängmattan... Har du länkar till några för AF:en lite mer krävande filmer, vilka kan vara av intresse för trådskaparen?
Om du sökte på min gamla kanal som heter bradfridell så har ja bara de ja. Den används inte längre. Min nya heter snooken recordings. Ber om ursäkt att jag inte nämnde kanalnamnet direkt :). Ja tror jag ska ha tillräckligt material för o bevisa att det fokus systemet funkar bra. Men tillägger att jag har inget rent 100% enbart test där ja testar hur bra den verkligen är.
 
ANNONS