Annons

Problem med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Avskyr röran som Adobe har startat med Creative Cloud.
Fick varning om att min c-disk är full. Kollade då på program i Controllpanelen och fann att jag hade 3 versioner av Lightroom. Tog bort version 4 och 5, men har kvar 5,6 men det går inte att öppna det längre. När jag försöker att öppna det så kräver den licens nummer.
Enligt Creative Cloud så är Lightroom 5 installerat och uppdaterat, men går inte att öppna.
Kan bara öppna Lightroom som 30 dagars testversion och då fungerar allt som det skall.
Är livrädd att tappa alla inställningar i Lightroom. Vad gör jag?
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Avskyr röran som Adobe har startat med Creative Cloud.
Fick varning om att min c-disk är full. Kollade då på program i Controllpanelen och fann att jag hade 3 versioner av Lightroom. Tog bort version 4 och 5, men har kvar 5,6 men det går inte att öppna det längre. När jag försöker att öppna det så kräver den licens nummer.
Enligt Creative Cloud så är Lightroom 5 installerat och uppdaterat, men går inte att öppna.
Kan bara öppna Lightroom som 30 dagars testversion och då fungerar allt som det skall.
Är livrädd att tappa alla inställningar i Lightroom. Vad gör jag?
Men om du tar bort femman, så funkar ju inte 5.6? Det är ju samma, fast uppdaterat?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hittar det inte i Papperskorgen.
Aj aj aj, då kan jag inte hjälpa dig. Du får hoppas på att det kommer in en som är bättre på datorer än vad jag är. Vad jag har däremot förstått är att bara för att saker har blivit borttagna, så innebär det inte att de är borta för tid och evighet, utan det ligger kvar rent fysiskt på hårddisken. För att saker som tas bort skall försvinna permanent, så krävs det att man skriver över det.

En klen tröst kanske, men som sagt, hoppas att någon som är mer kunnig på datorer än vad jag är kan hjälpa dig att återställa filerna, för jag är ganska säker på att det går.
 

erro.se

Aktiv medlem
Kan du göra en systemåterställning till en tidpunkt innan du tog bort filerna?

Hur tog du bort dem förresten? Raderade du filer manuellt? Eller gjorde du en avinstallation?
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Funderar på att lämna Lightroom till förmån för Photoshop. Tankar in alla bilder i Lightroom och tar sedan bort skräpet i Lightroom (ta bort från disk). Men bilderna tas inte bort från disken utan jag hittar skräpet på datorn m hj a Bridge. Om jag nu städar m hj a Bridge och råkar ta bort fel eller flyttar till fel plats så blir det problem med Lightroom.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Funderar på att lämna Lightroom till förmån för Photoshop. Tankar in alla bilder i Lightroom och tar sedan bort skräpet i Lightroom (ta bort från disk). Men bilderna tas inte bort från disken utan jag hittar skräpet på datorn m hj a Bridge. Om jag nu städar m hj a Bridge och råkar ta bort fel eller flyttar till fel plats så blir det problem med Lightroom.
Du gör vad du tycker är bäst för dig själv. Lycka till !!
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Du gör vad du tycker är bäst för dig själv. Lycka till !!
Tack. Har kontaktat Adobe för att se om dom kan hjälpa mig.
Har problem med min C-disk (120Gb SSD) som numera är rödmarkerad. Hoppades att kunna rensa den med bl a onödiga Photpshop (2 st) och Lightroom (3st), men troligen så måste jag byta ut den till en 250 Gb:s disk.
Dessutom så är D-disken full av dåliga bilder som är borttagna i Lightroom, men som fortfarande finns kvar i datorn. Har nu flera timmars jobb att städa den disken. Tycker inte att Lightroom och Photoshop fungerar bra ihop.
 

accipiter

Aktiv medlem
Du har egentligen inga större problem att ta itu med bortsett att din C-disk börjar bli full.
120 GB SSD räcker nog hyfsat till för operativsystem och applikationer om du har ditt bildarkiv på en extern HDD.
Några råd.
Allra först:öppna Mina dokument>Bilder>Lightroom och leta rätt på filen 'Lightroom 5 Catalog.lrcat'
Kolla att den har ett datum som verkar rimligt. Det är där alla dina arbeten i Lightroom finns sparade! Någonstans på din dator finns också en backup med motsvarande fil.

När du är säker på att så är fallet kan du fixa till utrymme genom följande åtgärder:
Börja med att ta hem gratisprogrammet CCleaner. Det har en funktion som heter 'Verktyg' där du kan avinstallera alla dina Photoshop och Lightroom och kanske andra program som du inte använder. Ja, funktionen för avinstallation är densamma som den du också hittar i Kontrollpanelen.
I Ccleaner kan du också städa bort massor av tillfälliga filer som samlats. De brukar snabbt bli några GB. Vidare kan du där också rensa registret från uppgifter som ligger kvar vanligen från program du avinstallerat.
Det kan låta riskabelt men jag har regelbundet gjort allt detta i åratal utan att problem har uppstått men jag tar förstås inget ansvar för vad mina råd kan ställa till med.
Passa på att också avinstallera serviceprogrammet Creative Cloud.
För att "nollställa" Creative Cloud bör du gå i på C:>Användare>AppData>Local>Adobe>OOBE>radera filen opm.db
Passa också på att radera ev rester av Photoshop, Bridge och Lightroom som finns kvar under Program Files. (OBS! Har du installerat extra plug-ins så ryker de förstås också men du kan ju installera dem igen.)
Slutligen: Logga in på Adobes hemsida med dina användaruppgifter och ladda ner och installera Creative Cloud och sedan Photoshop, Bridge och Lightroom.
Om du som tidigare nämnts har sparat dina Lightroomåtgärder på standardplatsen så öppna Mina dokument>Bilder>Lightroom och leta rätt på filen 'Lightroom 5 Catalog.lrcat'
Dubbelklicka på den, Lightroom öppnas och du noterar att allt du tidigare gjort finns kvar.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Hemskt mycket TACK.
Skall titta på dina förslag.
Kommer troligen att inte ha Lightroom och Photoshop på samma dator.
Jag har ett fungerande Lightroom på min laptop och ett/två fungerande Photoshop på min stationära dator som nu nog måste städas som du föreslår.
Håller också på att ersätta min gamla "lekdator" med en NUC (minidator). Får se hur den kommer in i bilden, senare.
Det känns nu som om jag skulle bildbehandla med Lightroom på ex v laptoppen och sedan exportera via ett USB-minne till min stationära dator. Slipper då den röra som jag har på min stationära dator.
 

erro.se

Aktiv medlem
Om du raderar bilder i LR med valet "ta bort från disk" så ska de förstås försvinna även från disken. Så funkar det för mig. Om det inte är så för dig så låter det som att du gör nåt fel, eller att just ditt LR inte fungerar rätt av någon anledning.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Skräpfiler ?

Tack. Har kontaktat Adobe för att se om dom kan hjälpa mig.
Har problem med min C-disk (120Gb SSD) som numera är rödmarkerad. Hoppades att kunna rensa den med bl a onödiga Photpshop (2 st) och Lightroom (3st), men troligen så måste jag byta ut den till en 250 Gb:s disk.
Dessutom så är D-disken full av dåliga bilder som är borttagna i Lightroom, men som fortfarande finns kvar i datorn. Har nu flera timmars jobb att städa den disken. Tycker inte att Lightroom och Photoshop fungerar bra ihop.
Hej

Jag har själv 120Gb SSD med 2 ver av LR och PS, Capt 1, DPP + en helsikes massa andra program både STORA å små. Har fortfarande > 15% ledigt men börjar närma sej gränsen för vad man ska ha.
Jag har däremot styrt LR att lägga cache mm på D: (SSD)
Bilderna har jag på¨E. 3 Tb snurrdisk. Fungerar väldigt bra, aldrig haft problem med varken hastighet eller utrymme.
De du kan prova är att ställa in webbläsaren att tömma cachen när du stänger den och ladda ner CCleaner och köra diskrensning då å då + registerrensning. Gissar att du har en hel del skräpfiler på disken ;-)

ThomasR
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Du har egentligen inga större problem att ta itu med bortsett att din C-disk börjar bli full.
120 GB SSD räcker nog hyfsat till för operativsystem och applikationer om du har ditt bildarkiv på en extern HDD.
Några råd.
Allra först:öppna Mina dokument>Bilder>Lightroom och leta rätt på filen 'Lightroom 5 Catalog.lrcat'
Kolla att den har ett datum som verkar rimligt. Det är där alla dina arbeten i Lightroom finns sparade! Någonstans på din dator finns också en backup med motsvarande fil.

När du är säker på att så är fallet kan du fixa till utrymme genom följande åtgärder:
Börja med att ta hem gratisprogrammet CCleaner. Det har en funktion som heter 'Verktyg' där du kan avinstallera alla dina Photoshop och Lightroom och kanske andra program som du inte använder. Ja, funktionen för avinstallation är densamma som den du också hittar i Kontrollpanelen.
I Ccleaner kan du också städa bort massor av tillfälliga filer som samlats. De brukar snabbt bli några GB. Vidare kan du där också rensa registret från uppgifter som ligger kvar vanligen från program du avinstallerat.
Det kan låta riskabelt men jag har regelbundet gjort allt detta i åratal utan att problem har uppstått men jag tar förstås inget ansvar för vad mina råd kan ställa till med.
Passa på att också avinstallera serviceprogrammet Creative Cloud.
För att "nollställa" Creative Cloud bör du gå i på C:>Användare>AppData>Local>Adobe>OOBE>radera filen opm.db
Passa också på att radera ev rester av Photoshop, Bridge och Lightroom som finns kvar under Program Files. (OBS! Har du installerat extra plug-ins så ryker de förstås också men du kan ju installera dem igen.)
Slutligen: Logga in på Adobes hemsida med dina användaruppgifter och ladda ner och installera Creative Cloud och sedan Photoshop, Bridge och Lightroom.
Om du som tidigare nämnts har sparat dina Lightroomåtgärder på standardplatsen så öppna Mina dokument>Bilder>Lightroom och leta rätt på filen 'Lightroom 5 Catalog.lrcat'
Dubbelklicka på den, Lightroom öppnas och du noterar att allt du tidigare gjort finns kvar.
Har kört ccleaner och fick 10 Gb till. Känns bättre.
Jag har en fungerande version av Lightroom 5,6 på datorn. Problemet är att jag bara kan köra den som 30-dagars testversion då jag inte hitta koden till den. Har koden till Lightroom 4 men det hjälper inte. Har varit inne på mina sidor hos Adobe och hittat en kod till Lightroom men den fungerar inte. Tycker att Creative Cloud skulle upptäcka att Lightroom inte finns på datorn, men nej.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Om du raderar bilder i LR med valet "ta bort från disk" så ska de förstås försvinna även från disken. Så funkar det för mig. Om det inte är så för dig så låter det som att du gör nåt fel, eller att just ditt LR inte fungerar rätt av någon anledning.
Det trodde jag också, men inte hos mig, vilket ställer till stor oreda bland mina bilder.
Jag gör nog inget fel utan något är kanske felinställt.
Hursomhelst så kommer jag nu att få ett h---vete att städa upp detta.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Hej

Jag har själv 120Gb SSD med 2 ver av LR och PS, Capt 1, DPP + en helsikes massa andra program både STORA å små. Har fortfarande > 15% ledigt men börjar närma sej gränsen för vad man ska ha.
Jag har däremot styrt LR att lägga cache mm på D: (SSD)
Bilderna har jag på¨E. 3 Tb snurrdisk. Fungerar väldigt bra, aldrig haft problem med varken hastighet eller utrymme.
De du kan prova är att ställa in webbläsaren att tömma cachen när du stänger den och ladda ner CCleaner och köra diskrensning då å då + registerrensning. Gissar att du har en hel del skräpfiler på disken ;-)

ThomasR
Efter min städning med Ccleaner så har jag nu drygt 20Gb ledigt av 110 Gb.
Dessutom så har jag 4 ytterligare hårddiskar i datorn: 2 Tb dokument (bilder), tillfällig backup på 500 Gb, 2 Tb backuppdisk (Goodsynk) samt en disk på 1 Tb som jag nu har som reserv.
2 av dessa diskar kan jag lätt byta ut då dom sitter i kassetter på framsidan datorn. Har dessutom kopior på backup disken förvarat på annat ställe. Så jag känner mig rätt trygg.
Har dessutom en spegling av C-disken m hj a Windows. Tyvärr så verkar det inte fungera längre, någon sökväg har blivit fel.
Funderar därför på att köpa en SSD till och sedan kopiera ner min C-disk till den och spara som reserv.
 
ANNONS