Annons

Korrupta CR2 filer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, kom precis hem från en fotografering ute i naturen och kopierade över ca 900 raw bilder från mitt minneskort på 64Gb.

Det visade sig dock ganska snart att ungefär 600st av dessa inte går att öppna i Adobe Bridge eller Photoshop. Och inte heller i andra bildhanterare. De visar heller ingen thumbnail bild och verkar inte ha någon information om kameramärke/inställningar osv.

Jag hade en del problem då jag var ute med att kameran blev långsammare på att spara till minneskortet efter ett tag. Dock fick jag en snabb preview av bilden efter varje bild och kameran verkade skriva datan till minneskortet. Jag fick dock vänta några sekunder mellan varje bild mot slutet då kameran skrev till minneskortet.

När jag försökte förhandsgranska direkt i kameran så gick det för de första bilderna jag tagit men de senare verkade inte kunna ladda. Jag trodde det berodde på att minneskortet började bli fullt eller problemet med att det gick långsamt att skriva/läsa till kortet och fotade därför vidare.

Tittar jag på de korrupta CR2 filerna är de alla i olika storlekar runt 30Mb/st vilket tyder på att de borde innehålla någon form av data?

Finns det något sätt jag kan rädda de här bilderna på eller är det kört? Har sökt en del på internet men de flesta program jag hittar verkar vara mer fokuserade på att få tillbaka borttagna bilder och inte att reparera trasiga filer.

Det var rätt mycket jobb att ta de här bilderna och det blev väldigt mycket tyngre då man inte ens fick ut något av det. :p

Nån som varit med om liknande? Och hur undviker jag det framöver? Nytt minneskort?
 

hlse

Aktiv medlem
Hej, kom precis hem från en fotografering ute i naturen och kopierade över ca 900 raw bilder från mitt minneskort på 64Gb.

Det visade sig dock ganska snart att ungefär 600st av dessa inte går att öppna i Adobe Bridge eller Photoshop. Och inte heller i andra bildhanterare. De visar heller ingen thumbnail bild och verkar inte ha någon information om kameramärke/inställningar osv.

Jag hade en del problem då jag var ute med att kameran blev långsammare på att spara till minneskortet efter ett tag. Dock fick jag en snabb preview av bilden efter varje bild och kameran verkade skriva datan till minneskortet. Jag fick dock vänta några sekunder mellan varje bild mot slutet då kameran skrev till minneskortet.

När jag försökte förhandsgranska direkt i kameran så gick det för de första bilderna jag tagit men de senare verkade inte kunna ladda. Jag trodde det berodde på att minneskortet började bli fullt eller problemet med att det gick långsamt att skriva/läsa till kortet och fotade därför vidare.

Tittar jag på de korrupta CR2 filerna är de alla i olika storlekar runt 30Mb/st vilket tyder på att de borde innehålla någon form av data?

Finns det något sätt jag kan rädda de här bilderna på eller är det kört? Har sökt en del på internet men de flesta program jag hittar verkar vara mer fokuserade på att få tillbaka borttagna bilder och inte att reparera trasiga filer.

Det var rätt mycket jobb att ta de här bilderna och det blev väldigt mycket tyngre då man inte ens fick ut något av det. :p

Nån som varit med om liknande? Och hur undviker jag det framöver? Nytt minneskort?
Filallokeringsfel?
Kan vara värt att testa något Photo Rescue program som läser in filerna på en HD.

Frågan om att undvika i framtiden.
Raderar du filer ute i fält? Gör inte det. Gör det när de har blivit inlästa till datorn.
Hur tömmer du kortet? Raderar allt? Formatera i stället i kameran.
Sen jag själv började följa de reglerna så har jag aldrig haft problem med nåt kort.

Lycka till med bildräddningen.
 
Filallokeringsfel?
Kan vara värt att testa något Photo Rescue program som läser in filerna på en HD.

Frågan om att undvika i framtiden.
Raderar du filer ute i fält? Gör inte det. Gör det när de har blivit inlästa till datorn.
Hur tömmer du kortet? Raderar allt? Formatera i stället i kameran.
Sen jag själv började följa de reglerna så har jag aldrig haft problem med nåt kort.

Lycka till med bildräddningen.
Jag körde PhotoRescue, programet heter faktiskt så. :p Det lyckades få ut 44 filer av mina 600 trasiga efter 2 timmar processing. :( Vilket dessvärre inte hjälper då det var sekvenser och de filerna som räddades var slumpvis utvalda bilder utan större eget värde.

Jag raderade några bilder under sessionen. :( Och jag har nog inte brytt mig om att formatera på kameran utan bara raderat/tagit bort bilder från kortet.

Tack för tipsen om minneskortshantering, antar att jag lärt mig den hårda vägen nu. Är det mer safe att använda mindre minneskort typ 16Gb och ha fler av dem istället?
 
Har du haft minneskortet "ett tag"? Har du tidigare haft problem med att du får rosa- eller grönrandiga fyrkanter i RAW-bilderna från samma minneskort? Om ja, så är det troligtvis ett hårdvarufel i minneskortet i någon FLASH-sektor.
Hade ett USB-minne som strulade för några år sedan och då gick det att lågnivåkopiera hela minnet till en imagefile, som sedan kunde analyseras med ett räddningsprogram. I Terminalen på Mac eller i Linux så körde jag följande: sudo dd if=/dev/rdisk1 of=/....../FLASH.img
Byt ut rdisk1 mot det enhetsnamn som minneskortet får vid inkoppling samt ..... mot sökväg dit du vill lägga kopian. Räddningsprogrammet kan sedan analysera data som finns i FLASH.img och kommer då förhoppningsvis att hitta dina filer.
 
Nja, tror inte det är något sådant om kortet inte var trasigt från början. Jag köpte det nyligen, det är visserligen minneskort av "budget" typen antar jag. Det var rätt billigt.

Jag har använt det vid ett fåtal tillfällen tidigare men då aldrig fyllt det med mer än 5Gb och heller aldrig haft problem vid dessa tillfällen.

Jag ska testa det igen och fylla upp det med bilder för att se om det får problem när det börjar bli stora mängder data efter att jag formaterat det korrekt. I så fall får jag väl kasta det.

Dock lite oroande att mycket av det jag läst verkar handla om att Canon kameror ofta gör corrupta CR2 filer?
 

Hoztic

Aktiv medlem
Frågan om att undvika i framtiden.
Raderar du filer ute i fält? Gör inte det. Gör det när de har blivit inlästa till datorn.
Hur tömmer du kortet? Raderar allt? Formatera i stället i kameran.
Sen jag själv började följa de reglerna så har jag aldrig haft problem med nåt kort.
Lustigt det där, jag har fotat digitalt i drygt 10 år, och dom senaste 8 med Canon EOS, olika modeller. Jag rensar ofta bilder ute i fält direkt i kameran, tar alltid bort alla bilder från datorn, jag tror jag aldrig har formaterat ett minneskort, och jag har aldrig haft några problem med konstiga bilder/korrupta filer. På >35000 sparade bilder, och då har uppåt 50% slängts när jag har fotat (motor)sport, så borde det ju ha blivit en del fel, om man verkligen inte får ta bort bilder i kameran, och måste formatera korten i den efter varje fotosession.
 

hlse

Aktiv medlem
Lustigt det där, jag har fotat digitalt i drygt 10 år, och dom senaste 8 med Canon EOS, olika modeller. Jag rensar ofta bilder ute i fält direkt i kameran, tar alltid bort alla bilder från datorn, jag tror jag aldrig har formaterat ett minneskort, och jag har aldrig haft några problem med konstiga bilder/korrupta filer. På >35000 sparade bilder, och då har uppåt 50% slängts när jag har fotat (motor)sport, så borde det ju ha blivit en del fel, om man verkligen inte får ta bort bilder i kameran, och måste formatera korten i den efter varje fotosession.
Eller bara tur. :)

Hade själv problem med korrupta filer på ett 16gb kort.
Fick själv ( här på Fotosidan ) de råd jag skrev och sedan dess, no problems...
 

martinator

Aktiv medlem
Har aldrig hört att bilder raderade från kameran skulle orsaka problem. Ingen av de fotografer jag känner har någonsin haft problem. Däremot händer det att kort pajar och blir korrupta. Är nog det troligaste.

/
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Lustigt det där, jag har fotat digitalt i drygt 10 år, och dom senaste 8 med Canon EOS, olika modeller. Jag rensar ofta bilder ute i fält direkt i kameran, tar alltid bort alla bilder från datorn, jag tror jag aldrig har formaterat ett minneskort, och jag har aldrig haft några problem med konstiga bilder/korrupta filer. På >35000 sparade bilder, och då har uppåt 50% slängts när jag har fotat (motor)sport, så borde det ju ha blivit en del fel, om man verkligen inte får ta bort bilder i kameran, och måste formatera korten i den efter varje fotosession.
Du har haft tur, det är allt man kan säga, men att ge det som råd är helt åt skogen. Problemet med raderade filer hänger ihop med fragmentering och synnerligen enkla system för filhantering i kamerornas firmware. Om man alltid raderar alla filer från kortet är det sannolikt inga problem, men den som raderar enstaka bilder, där andra bilder har tagits senare, tigger om problem med filallokeringen.

Så rådet att alltid formatera kortet är inte fel. Om man vet hur det fungerar, kan man också radera utan större risk, men i så fall alltid sista bilden som har tagits (och så klart därnäst sista osv).

Men för TS filer är det nog kört, och jag skulle i samma läge dumpa det kortet.
 

Spramdoctor

Aktiv medlem
Du har haft tur, det är allt man kan säga, men att ge det som råd är helt åt skogen. Problemet med raderade filer hänger ihop med fragmentering och synnerligen enkla system för filhantering i kamerornas firmware. Om man alltid raderar alla filer från kortet är det sannolikt inga problem, men den som raderar enstaka bilder, där andra bilder har tagits senare, tigger om problem med filallokeringen.
Det som används i kameror är väl FAT eller FAT32? Borde det då inte innebära att det var ett stort problem med korrupta filer på persondatorer innan Windows XP blev vanligt? Nu kanske det var ett stort problem men jag kan inte påminna mig om att jag tidigare hört att just fragmentering skulle vara något större problem när det gäller skadade data.

Däremot har jag hört (läst) att vid formatering så sätts skadade sektorer i karantän. Dock (enligt samma källor) så betyder skadade sektorer att den fysiska livslängen böjrar nå sitt slut och att det kommer att bli fler och fler skadade sektorer varför man bör byta disken (antar att samma gäller för minneskort).
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Oprativsystemet i kameror är inte samma som i datorer. Kameror markerar inte skadade sektorer vid formatering, Formatering av ett minneskort är inte heller samma sak som lågnivåformatering i en dator. Det är minneskortets firmware som hanterar skadade sektorer.

Minneskortet skrivs inte sekvensiellt, utan dess firmware sprider ut skrivningen över alla block och byter s.a.s. adress på dem efter hand.

Felen som uppstår vid skrivning till minneskort kan ha flera olika orsaker, men genom att inte radera skrivna filer håller man filtabellen ganska ren. Det är när filtabellen är korrupt som filer ibland skrivs till utrymmen som är upptagna. Korrupt filtabell är rätt vanligt i kameror, men det är ju tänkbart att det inte är lika vanligt i mer avancerade kameror som i de "enklare".

Genom att formatera varje gång får man en ren oanvänd filtabell, och genom att undvika att radera filer blir alla filer i sekvens allokerade på platser där inga data från samma serie har placerats. Det är filosofin bakom att alltid formatera och att undvika radering.

Filallokeringsfel brukar visa sig som att delar av bilder saknas, och att det ibland finns data från andra bilder, som gör att man får bilder där en del tillhör en exponering och en annan del tillhör en annan exponering. Vid filallokeringsfel kan data vanligen inte återställas.

Om man har tagit alla bilder sekvensiellt, och de har skrivits på en "ren", dvs tom, filallokeringstabell, kan man i regel återställa alla data om det har uppstått fel.

Och att det aldrig har hänt dig är så klart kul, men jag har sett mer än ett "kraschat" minneskort där alla bilder inte har kunnat återställas, och i samtliga fall gäller det kort där användaren har raderat enstaka filer då och då och aldrig formaterat kortet. Samma kort har i de flesta fall kunnat användas efter formatering. Hittills har jag bara träffat på två minneskort som har knasat helt, och i båda fallen är de helt oanvändbara.

Om man vill vara lite mera säker, ska man kassera alla kort som man har haft fel på. Kort är billiga idag, och för den som har foto som yrke är det helt enkelt inte värt risken att använda ett som man vet kan vara osäkert.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har inställningsfiler och sånt på mina kort också, så jag formaterar aldrig. Raderar gör jag också, om jag ser nåt som blev helskräp direkt vid tagningen. Men ännu inga som helst problem med detta.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Jag har inställningsfiler och sånt på mina kort också, så jag formaterar aldrig. Raderar gör jag också, om jag ser nåt som blev helskräp direkt vid tagningen. Men ännu inga som helst problem med detta.
Och vad vill du säga med det? Vill du rekommendera alla andra att alltid radera filer hipp som happ, och hävdar du att det inte kan leda till problem?

Naturligtvis är det inte säkert att raderingen i sig vållar de problem som kan uppträda på ett minneskort, men om man har ett minneskort som inte fungerar som det ska, så underlättar det alltid för återstälning av filerna, att de inte är fragmenterade.

Och att femtioelva användare aldrig har haft ett problem med minneskort ändrar ju inte att rätt många har haft fel på sina minneskort. Jag har själv aldrig råkat ut för det, men jag har hjälpt flera att återställa bilder från korrupta kort. Jag skulle aldrig hävda att radering av enstaka filer lite här och var aldrig vållar problem, bara med hänvisning till att någon har gjort så jämt och aldrig råkat ut för problem.

Rimligen kan det finnas någonting bakom rekommendationen att alltid formatera kortet i kameran efter att man har tankat över bilderna.
 

peranders

Aktiv medlem
Jag suddar ibland bilder på minneskortet (i kameran) men efter intankning i dator så formaterar jag alltid i kameran. Tar typ 1- 2 sekunder så det är inte så plågsamt. Har aldrig lågnivåformaterat.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Det finns ett skäl till att inte fragmentera kortet. Skrivhastigheten kan minska drastiskt när man har raderat lite här och var, vilket påverkar hastigheten när man tar längre serier, och det kan få videotagning att stanna. Ett klass 10 kan hamna i klass 6 eller sämre av att vara fragmenterat.
Se: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=160637

Så om du ska ta HD-video. Gör det helst med nyformaterat kort.
 

hornavan

Aktiv medlem
Trådskaparen nämnde att han använt ett budgetkort. Det försvann i den allmänna tekniska diskussionen.
Min erfarenhet är att varje sommar får jag besök av ett antal turister som råkat ut för diverse problem med minneskort som brakat ihop.
Det handlar alltid om billigast möjliga kort och min slutsats är att inte köpa billiga kort; man får vad man betalar för.
Det är för mig ofattbart att någon köper kamerautrustning för många tusen och sedan känner behov att spara en 100-ing på minneskortet. Det är som att köpa en bra skrivare och fylla den med hushållspapper.
Snålheten bedrar visheten.
Sedan håller jag med om att alltid eller ofta formatera minneskortet.
 
ANNONS