Annons

Fokusera 50/1.2

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
Har nyligen införskaffat ett 50/1.2 AI-s som ger fantastiska porträtt. Men jag finner det svårt att spika fokus på lite längre avstånd (från ca 5m). Upp till 5m kan jag ganska lätt sätta fokus med hjälp av ögat (d.v.s. att det jag upplever vara i fokus i sökaren) och den gröna fokusindikatorn i sökaren. Men över 5 m missar jag nästan alltid trots att jag upplever fokus vara korrekt i sökaren och även den gröna fokusindikatorn indikerar korrekt fokus.

Kan det alltså vara så att verkligt fokus kan skifta från vad jag uppfattar vara i fokus i sökaren? Trodde det bara gällde autofokus? Lider mitt objektiv av någon sorts focus shift? Men borde inte det i såfall gälla oavsett avstånd?
 

eskil23

Aktiv medlem
Focus-shift drabbas man bara av när man bländar ner och Nikkor 50 mm f/1,2 Ai-s ska (enligt Ken Rockwell) inte ha problem med focus-shift, i alla fall inte i spannet f/1,2-2,0.

Att det sedan är skitsvårt att sätta fokus manuellt med det skärpedjup som man får vid f/1,2 är en annan historia.
 

holycrap

Aktiv medlem
Har nyligen införskaffat ett 50/1.2 AI-s som ger fantastiska porträtt. Men jag finner det svårt att spika fokus på lite längre avstånd (från ca 5m). Upp till 5m kan jag ganska lätt sätta fokus med hjälp av ögat (d.v.s. att det jag upplever vara i fokus i sökaren) och den gröna fokusindikatorn i sökaren. Men över 5 m missar jag nästan alltid trots att jag upplever fokus vara korrekt i sökaren och även den gröna fokusindikatorn indikerar korrekt fokus.

Kan det alltså vara så att verkligt fokus kan skifta från vad jag uppfattar vara i fokus i sökaren? Trodde det bara gällde autofokus? Lider mitt objektiv av någon sorts focus shift? Men borde inte det i såfall gälla oavsett avstånd?
Optiska sökare i moderna kameror kan inte riktigt visa hur skärpan kommer att bli med så stora bländare. Har för mig det man ser i sökaren ligger runt f4 eller så. Det beror på hur mattskivan är slipad. Det gör det mycket svårt att avgöra med blotta ögat hur fokus sitter.

Fokuspunkter är dessutom inte riktigt punktformiga utan består ju av en eller flera linjer. Korsformiga fokuspunkter består just av två linjer som korsar varandra. Kameran kan alltså anse att du har fokus så länge fokus finns längs någon av dessa linjer. Ju större avståndet till motivet är desto större är risken att fokus har hamnat lite vid sidan om den punkt du vill ha fokus på. Detta gäller givetvis även vid autofokus.

Sen är det ju dessutom svårt att faktiskt knäppa av en bild precis när fokus är rätt. Rör du kameran det minsta framåt eller bakåt så missar du. Detta borde dock vara större problem på nära håll.

/P
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag har haft samma objektiv, monterat på min D700 som jag har en mattskiva från KatzEye i, istället för originalet. Jag lyckades tidigare aldrig pricka fokusen rätt med manuell fokus, och efter bytet av mattskiva blev det klart för mig att sökaren var felkalibrerad. Alltså, mattskivan låg optiskt sett längre från objektivet än sensorn, med den påföljden att jag fokuserade för långt bak om jag gick enbart efter vad jag såg i sökaren. Detta lyckades jag dock korrigera med hjälp av noggranna mätningar, en formel jag hittade på nätet (har nämnt samma sak flera gånger tidigare här på forumet), och ett set med skimskivor som jag beställde från finska JAS Tekniikka som servar bl.a. Nikon.

Men hursomhelst, så misstänker jag att din sökare inte är felkalibrerad då du ändå oftast får fokusen rätt på kortare avstånd. Det är kort och gott vansinnigt svårt att på f/1,2 lägga fokus rätt på längre avstånd, och gröna pricken indikerar inte skärpan tillräckligt exakt på så stora bländare. Så det är bara att kämpa vidare, skulle jag säga...
 
ANNONS