Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detta behöver vi göra med kameran - vilken ska vi välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sainty

Ny medlem
Hej alla. Behöver råd och tips gällande val och kamera, objektiv och utrustning. Hela paketet alltså. Hade varit otroligt skönt om vi kunde få in råd från proffsen, gärna med argument då vi måste trots allt sälja in konceptet till chefen som ändå tycker att saker och ting ändå funkar rätt bra med vår Nikon 3100.

Detta ska vi (verksamheten) använda kameran/utrustningen till
  • Vi ska fotografera
  • Men vi ska också spela in video (tex när chefen talar in en julhälsning, eller en av hans föreläsningar från ett kulturhus (ljud från mixerbordet in i kameran går att fixa)
  • Vi behöver ta tillräckligt skarpa/högupplösta bilder för att kunna använda dem i tryck, tex broschyrer men också rollups eller affischer i A3-storlek
  • Några av oss anställda vet vilka inställningar vi ska göra för att få en bra bild, medan andra kommer använda auto-inställningen


Foton vi ska ta
  • Det händer att vi fotograferar människor i mörka miljöer där det är svårt med dagsljus (möten, föreläsningar, mys-pys-tillställningar)
  • Vi fotograferar barn som leker och har sig inomhus och utomhus
  • Vi fotograferar i trånga utrymmen där det är svårt att få med allt och alla på bild
  • Vi fotograferar utomhusmiljöer utan männikor, text landskapsbilder (vi kallar det för feelgood-bilder)
  • Vi tar ca 100 porträttbilder per år (behöver vi speciella tillbehör eller räcker det med ett speciell objektiv, i så fall vilket?)

Övrigt
  • Vi behöver en mikrofon som är lätt att bära med sig och som funkar hyfsat bra (tex när vi intervjuar för att sedan lägga ut det intranätet)
  • Vi känner att vi behöver en blixt när vi fotograferar på vissa tillställningarn (vilken blixt?)
  • Vi har tillgång till Photoshop för att redigera bilder

Så... vilket kamerahus ska vi köpa, vad för olika objektiv vore bra att ha och vilken övrig utrustning rekommenderar ni?

Kostnaden vi tänkte röra oss runt är 25000 kr exkl moms (ca 32000 kr inkl moms), men allt är ju inte hugget i sten.

Väldigt tacksam för all hjälp.
 

grummel

Aktiv medlem
Mitt tips är, antingen hyr ni in ett proffs för dom pengarna. Eller skaffar ni ett okej stativ, en extern blixt och extern ljudinspelare tex. en zoom h1. Totalt ca. 3000:- . Med det kan man (om man kan fotografera och filma) göra allt som ni vill göra. Kameran duger för dessa ändamål alldeles utmärkt. de 100 porträttarna kan ni ta utomhus, i skuggan och därmed få fint ljus utan extra utrustning.

Jag antog att ni hade ett 18-55 i detta förslag.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har en D3100 o en D800 filmar med båda.
Håller med Troy, skaffa en separat ljudinspelare det kommer lyfta er video.
Troligtvis bör man också skaffa minst 1 separat mick, kanske en mygga är bästa valet. Myggor är billiga så ni kanske kan köpa 2 mickar, perfekt för intervjuer. Fast jag vet inte om Zoom H1 har 2 ingångar. H4n har 2 ingångar. Sonys handinspelare har fått väldigt fin kritik för dess användargränssnitt.
För det spelar ingen roll hur bra ljud ni har tillgång till när ni filmar. Sparar ni ljudet i kameran så kommer kameran att förstöra ljudet i komprimeringen.
Ni måste därmed synka ljudet i videoredigeringen, vilket redigeringsprogram använder ni? Plural Eyes fixar synkningen till Premiere Pro och FC. Om jag har förstått det rätt så skall Premiere Pro CC innehålla funktioner för detta men jag kan ha förstått fel.

JAG hade nog allt skaffat en D7100 och sedan filmat med båda kamerorna o klippt mellan dem för att få en mer dynamisk film.

Objektiv, alltså fasta objektiv är bra om man vill filma, kanske räcker att skaffa ett 50/1,8 AFS. Det är skarpt, ljusstarkt och billigt. Bra brännvidd till porträtt för APS-C. Ett alternativ kan vara Nikons 60 macro så kan man också använda det till produktfotografering och närgångna porträtt.
Tyvärr har inte moderna af-objektiv lika trevlig känsla som att sätta fokus med manuella objektiv när man filmar. Men man har ju inte plats för ALLT...i alla fall inte som privatperson.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag håller också med Troy om ett vettigt videostativ.
Fast ngt sådant har jag inte hittat för 3000, då hade jag köpt ett för länge sedan.
Det billigaste jag hittat är ett mindre Sachtler, jag tror det gick på 6000 med huvud. Fast jag är tveksam om det klarar vikten på mina prylar.
Oljedämpade videohuvuden som är bra är dyra.
Det billigaste jag testat o anser funkar för mig är Manfrottos 504 men det går löst på 4-5000 spänn o sedan behöver man ben till det.
504an har senare fått en lillebror 502, gissar drygt 2000kr men jag har aldrig testat det.
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Främja Sveriges ekonomi, anlita en fotograf dom gånger ni behöver hjälp..
på så sätt kan en person till leva på sitt jobb...
 
ANNONS