Annons

Canon EF 11-24mm f/4L

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Ett fisheye är rundtecknande. Ett vidvinkelobjektiv är mer raktecknande.
(Optimalt för ett vidvinkelobjektiv är att vara helt raktecknande utan distortion - kuddformig eller tunnformad)
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Vart går gränsen för raktecknande objektiv då?
Det finns ingen gräns. Det är ungefär som att fråga "vid vilken hastighet övergår en sportbil till att vara en racerbil". Det är en fråga om konstruktion. Brännvidden i sig säger inte om ett objektiv är ett fisheye eller inte, fisheye är helt enkelt en typ av optisk konstruktion (men de brukar ha väldigt kort brännvidd). Det finns fisheyeobjektiv med 16mm brännvidd och raktecknande vidvinkelobjektiv med 12mm, till exempel.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ett fisheye ger en ytriktig bild. Ett raktecknande objektiv, som strävar efter att återge raka linjer som raka, även om de är ute i bildens kant, blir tvunget att töja på objektets form för att linjen ska bli rak. Det är ungefär samma problem som när man ska göra platta kartor av ett runt jordklot.

Fisheyeobjektivet ser till att ytorna på det som fotograferas ser ut att vara i rätt storlek i förhållande till varandra, men för att det ska vara möjligt måste man då kröka alla räta linjer som inte går genom bildens centrum.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Det finns ingen gräns. Det är ungefär som att fråga "vid vilken hastighet övergår en sportbil till att vara en racerbil". Det är en fråga om konstruktion. Brännvidden i sig säger inte om ett objektiv är ett fisheye eller inte, fisheye är helt enkelt en typ av optisk konstruktion (men de brukar ha väldigt kort brännvidd). Det finns fisheyeobjektiv med 16mm brännvidd och raktecknande vidvinkelobjektiv med 12mm, till exempel.
Bortse ifrån fiskögonen.
Det jag undrar hur vidvinkligt kan man göra ett objektiv som tecknar rakt kanske matematiskt nära noll men för en prislapp under 100 lax. Och vad är det vidvinkligaste som tillverkats för 35mm?
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Bortse ifrån fiskögonen.
Det jag undrar hur vidvinkligt kan man göra ett objektiv som tecknar rakt kanske matematiskt nära noll men för en prislapp under 100 lax. Och vad är det vidvinkligaste som tillverkats för 35mm?
När det gäller raktecknande objektiv så är det såvitt jag vet Sigma 12-24/4.5-5.6 DG för fullformat (Canonfattning, tror det finns för Nikon också). Voigtländer Cosina har också ett fast 12/5.6 för Leicafattning. Kan ha funnits andra, men det är vad man kan köpa i handeln idag. När det gäller fisheye vet jag inte.

Sigma 12-24 ger faktiskt en helt rak horisontlinje vid 12 mm, rakare än mitt 24-85 zoomobjektiv från Canon.

/T
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är inte Nikkor 13mm det mest raktecknande supervidvinkelobjektivet som tillverkats? Gammalt och extremt dyrt - idag ett samlarobjektiv.
 

runohm

Aktiv medlem
Intressant med en ny vidvinkel och hur den står sig mot Nikons motsvarighet optiskt. Och hur relationen f/4 11-24 vs nikons f/2,8 14-24 kommer uppfattas som är en deras optiska flaggskepp?
 

Patrik68

Aktiv medlem
Tänker mer på när man vill använda ett gradierat filter för landskapsfotografering eller ett polfilter när man vill fota en bil.
 
ANNONS