Annons

Canon Powershot G7 X

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Hmmmmm, undrar om den ersätter G16 eller om det blir en modell som lägger sig mellan G16 och G1X serien. Det ser även ut som det finns en exponerinsratt vilket är ett stort plus.
 

PMD

Aktiv medlem
Ingen blixtsko. Kan den styra EX-blixtar trådlöst med hjälp av popup-blixten?

Och ingen sökare. Inte ens möjlighet att ansluta en lös sökare?
 

Bengf

Aktiv medlem
Notera det fina DR-värdet på G7X vid basiso, " 12,7 " det högsta värdet som uppmätts på någon Canonkameran oavsett pris eller sensorstorlek.



//Bengt.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Jag köpte precis en G1X mk II till min fru. Hon vill ta bra bilder men inte släpa på systemkamera.
Bilderna publicerar hon på sin blogg www.traningsnarkomamman.se som visserligen inte är en fotoblogg men hon vill ha bra bilder ändå. Åtminstone bättre än dem hon får med iPhone.
Dessutom är selfies en viktig del i en bloggares vardag så vinklingsbar skärm är ett krav.

Jag kikade inte ens på G7 X när jag köpte G1 X, kanske att G7:an hade varit ett bättre alternativ för henne? Den verkar ju åtminstone vara något mindre och därmed smidigare att ha med sig vilket inte är oviktigt. Men visst är sensorn i G1X större än i G7 i övrigt verkar det ju vara två mkt kompetenta kameror båda två.

Den hon hade innan var en Panasonic Lumix LX 5 och den var hon inte så nöjd med, fick aldrig riktigt till vitbalansen som hon ville + att den inte hade vinklingar skärm heller. Att kika på Panasonic var därför inget alternativ denna gången.
Och ja det är så att hon säger bara till mej att hon behöver en ny kamera och sen är det upp till mej att skaffa den som jag tror passar henne bäst eftersom hon själv är ganska ointresserad av att ta reda på och jämföra osv. Själv tycker jag det är kul! :)

Frågan som lite mal i mej nu är om jag inte skulle haft en G7 X till henne istället? :-O
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Jag köpte precis en G1X mk II till min fru. Hon vill ta bra bilder men inte släpa på systemkamera.
Bilderna publicerar hon på sin blogg www.traningsnarkomamman.se som visserligen inte är en fotoblogg men hon vill ha bra bilder ändå. Åtminstone bättre än dem hon får med iPhone.
Dessutom är selfies en viktig del i en bloggares vardag så vinklingsbar skärm är ett krav.

Jag kikade inte ens på G7 X när jag köpte G1 X, kanske att G7:an hade varit ett bättre alternativ för henne? Den verkar ju åtminstone vara något mindre och därmed smidigare att ha med sig vilket inte är oviktigt. Men visst är sensorn i G1X större än i G7 i övrigt verkar det ju vara två mkt kompetenta kameror båda två.

Den hon hade innan var en Panasonic Lumix LX 5 och den var hon inte så nöjd med, fick aldrig riktigt till vitbalansen som hon ville + att den inte hade vinklingar skärm heller. Att kika på Panasonic var därför inget alternativ denna gången.
Och ja det är så att hon säger bara till mej att hon behöver en ny kamera och sen är det upp till mej att skaffa den som jag tror passar henne bäst eftersom hon själv är ganska ointresserad av att ta reda på och jämföra osv. Själv tycker jag det är kul! :)

Frågan som lite mal i mej nu är om jag inte skulle haft en G7 X till henne istället? :-O
G1X har en sensor på 12.8mp (18,7 x 12,5) G7X har en sensor på 20mp (13,2 x 8,8). Skillnaden är väl att G1X ger lite mindre brus i dåligt ljus medan G7X ger lite mer och finare detaljer, så det beror på vad man prioriterar. G1X har en Canonsensor medan G7X har en SONYsensor. Jag tror att kamerorna är lika bra fast med lite olika egenskaper, sen är det som sagt en smaksak vad man gillar bäst...............................
 

nikitin

Aktiv medlem
Jag köpte precis en G1X mk II till min fru. Hon vill ta bra bilder men inte släpa på systemkamera.
Bilderna publicerar hon på sin blogg www.traningsnarkomamman.se som visserligen inte är en fotoblogg men hon vill ha bra bilder ändå. Åtminstone bättre än dem hon får med iPhone.
Dessutom är selfies en viktig del i en bloggares vardag så vinklingsbar skärm är ett krav.

Jag kikade inte ens på G7 X när jag köpte G1 X, kanske att G7:an hade varit ett bättre alternativ för henne? Den verkar ju åtminstone vara något mindre och därmed smidigare att ha med sig vilket inte är oviktigt. Men visst är sensorn i G1X större än i G7 i övrigt verkar det ju vara två mkt kompetenta kameror båda två.

Den hon hade innan var en Panasonic Lumix LX 5 och den var hon inte så nöjd med, fick aldrig riktigt till vitbalansen som hon ville + att den inte hade vinklingar skärm heller. Att kika på Panasonic var därför inget alternativ denna gången.
Och ja det är så att hon säger bara till mej att hon behöver en ny kamera och sen är det upp till mej att skaffa den som jag tror passar henne bäst eftersom hon själv är ganska ointresserad av att ta reda på och jämföra osv. Själv tycker jag det är kul! :)

Frågan som lite mal i mej nu är om jag inte skulle haft en G7 X till henne istället? :-O
Om man jämför G7 X med G1 X samt G1 X mk II, så är det inte så stor skillnad vad det gäller brus. DXO anger ISO 556 för G7 X, medans ISO 581 för G1 X mk II och ISO 644 för G1 X. Då har G7 X bättre ljusstyrka (cirka två steg) på sitt objektiv om man jämför den med G1 X.

Dock så ger G1 X mk II något kortare skärpedjup jämfört med G7 X.
 

Bilagor

Bengf

Aktiv medlem
ANG inlägg Nr 13, normalt så brukar inte Canonfolk bry sig om vad DX0 visar utan dom fotar högklassiga bilder med sina kameror oavsett årsmodell, prisvinnande bilder av alla de slag levereras från Canonkameror. Dessutom säljer de bäst av alla flera gånger om.

Canon har väl en spegel fri M-modell där första version har sålt mera än alla övriga spegelfria på marknaden, priset var också ruskigt bra på den.


//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
Canons spegelfria var tyvärr ruskigt dyr när den kom (i förhållande till prestanda), så den blev ingen storsäljare förrän priset sänktes rejält. DxO (O som i Olof och inte 0 som i noll) är förvisso intressant, men inte alltid avgörande för bildresultaten :)

Att G7X var så pass bra i sensormätningarna hade jag missat, men det har kanske att göra med att det inte är Canons egna sensor i den :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Mnh.....Inlägg Nr 6 - 7 tipsade om DXO att G7X är testad, jag svarade då i inlägg Nr 8 om det fina DR-värdet kameran fick, ansåg det inte nödvändigt att då nämna DXO åter igen.


//Bengt.
 
ANNONS