Annons

Nikon D750

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Om specarna är någorlunda korrekta verkar det bli en riktigt intressant kamera.

http://nikonrumors.com/category/nikon-d750/

//Johan
Jo det är känt sedan tre veckor :)

Kikade lite mer på D810 i helgen tillsammans med en canonkille, vi är bägge ordentligt sugna.

D750 specen verkar fortfarande lite väl osäker så här nära annonseringen.

Prisskillnaden upp till D810 är väldigt liten när man kan få 36MP istället för 24MP som D750 har. Kommer den kanske ha någon killerfeature typ 4K video eller inbyggd Wifi?
 

valleyman

Aktiv medlem
Jo det är känt sedan tre veckor :)

Kikade lite mer på D810 i helgen tillsammans med en canonkille, vi är bägge ordentligt sugna.

D750 specen verkar fortfarande lite väl osäker så här nära annonseringen.

Prisskillnaden upp till D810 är väldigt liten när man kan få 36MP istället för 24MP som D750 har. Kommer den kanske ha någon killerfeature typ 4K video eller inbyggd Wifi?
Har 24 MP idag och det räcker för mig. Om det stämmer tycker jag det är smart att lägga en kamera mellan 610 och 810. Om Nikon Rumors har rätt kommer det ändå skilja 800 dollar.

Det jag saknar på min D600 är ett bättre AF system. Om det får ett liknande 810 med 51 punkter är jag nöjd.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Vad jag förstår så har D810 en helt ny sensor (Toshiba/Aptina?) så jag misstänker att även D750 får en helt ny jämfört med D600/D610 (SONY), utvecklingen står INTE still.....................
 

afe

Aktiv medlem
D810 har samma Sonysensor som D800, men lite annorlunda signalbehandling som gör den bättre på jpg. Vad som sitter i D750 vet vi förstås inte, men jag skulle gissa att det blir samma som i D610 men också här med snabbare processor och dylikt.
 

iSolen.se

Guest
Vad jag förstår så har D810 en helt ny sensor (Toshiba/Aptina?) så jag misstänker att även D750 får en helt ny jämfört med D600/D610 (SONY), utvecklingen står INTE still.....................
Nej verkligen inte. Men megapixelracet är nog över. Objektiven klarar sällan 36MP och bara då bara om motiv och kamera är riktigt stilla.

Skulle dock inte vilja kliva ner i upplösning.

D810 har ju inte något AA-filter så för min del (har D800) kommer den upplevas skarpare bara därför.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
D810 har samma Sonysensor som D800, men lite annorlunda signalbehandling som gör den bättre på jpg. Vad som sitter i D750 vet vi förstås inte, men jag skulle gissa att det blir samma som i D610 men också här med snabbare processor och dylikt.
Aaaaaah du har med andra ord "demonterat" en D810 för att kolla sensorn, eller har nån annan gjort det?
 

iSolen.se

Guest
D810 har samma Sonysensor som D800, men lite annorlunda signalbehandling som gör den bättre på jpg. Vad som sitter i D750 vet vi förstås inte, men jag skulle gissa att det blir samma som i D610 men också här med snabbare processor och dylikt.
Menar du att det utökade dynamiska ranget (skriver man så?) uppåt och nedåt inte betyder något när man fotar RAW?
 

afe

Aktiv medlem
Aaaaaah du har med andra ord "demonterat" en D810 för att kolla sensorn, eller har nån annan gjort det?
Du är rolig du ;) Nej, jag har naturligtvis inte demonterat en D810, men alla uppgifter jag hittat om kameran tyder på att det är en vidareutveckling av sensorn i D800 (och nu ungefär samma som i Sony A7R).

Har du någon källa som säger annat får du gärna visa det, men ta det i tråden om D810 eftersom den här handlar om D750.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nej verkligen inte. Men megapixelracet är nog över. Objektiven klarar sällan 36MP och bara då bara om motiv och kamera är riktigt stilla.
Fler pixlar ger högre upplösning med de flesta objektiv.

Du ska nog läsa den här artikeln där Martin Agfors får fram högre verklig upplösning med ett av Nikons billigaste objektiv med en pixeltäthet motsvarande 75 megapixel för småbild:

http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-ar-bildkvalitet-del-1-upplosning.htm
 

iSolen.se

Guest
Fler pixlar ger högre upplösning med de flesta objektiv.

Du ska nog läsa den här artikeln där Martin Agfors får fram högre verklig upplösning med ett av Nikons billigaste objektiv med en pixeltäthet motsvarande 75 megapixel för småbild:

http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-ar-bildkvalitet-del-1-upplosning.htm
Det billiga objektivet var ett 35mm fast, dvs ett skarpt objektiv och det stämmer bra med min egen erfarenhet, att jag får ut högre upplösning från mitt billiga 1000kr 50/1.8 än från zoomarna och att det samtidigt krävs att motiv och kamera är mer stilla, om man är efter max upplösning.

Så jag tror nog att Nikon inte kommer pusha för högre upplösning på ett tag (inte av upplösningsskäl i alla fall, möjligen om det ger bättre DR), det är skillnad på 16 och 36 men att öka till säg 72 skulle inte ge samma utdelning som ökningen från 16 till 36.

24MP för D750 är en upplösning många kommer tycka räcker.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är sant att även billiga fasta objektiv kan ge samma upplösning som en mycket dyrare zoom. Tänk enellertid på att jämförelsen gäller om man kan få samma komposition med en fast. Måste man beskära bilden för att man har för kort brännvidd mister man pixlar snabbt så man behöver högre skärpa med fast i vissa lägen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det billiga objektivet var ett 35mm fast, dvs ett skarpt objektiv och det stämmer bra med min egen erfarenhet, att jag får ut högre upplösning från mitt billiga 1000kr 50/1.8 än från zoomarna och att det samtidigt krävs att motiv och kamera är mer stilla, om man är efter max upplösning.

Så jag tror nog att Nikon inte kommer pusha för högre upplösning på ett tag (inte av upplösningsskäl i alla fall, möjligen om det ger bättre DR), det är skillnad på 16 och 36 men att öka till säg 72 skulle inte ge samma utdelning som ökningen från 16 till 36.

24MP för D750 är en upplösning många kommer tycka räcker.
Jodå, folk är säkert nöjda med 24 megapixel idag. Särskilt om de får en snabbare kamera på köpet.

Det stämmer att kameran måste vara stilla för att ge maximal upplösning, alternativt att man fotar med extremt snabb slutartid eller med blixt. Men jag tycker det blir fel att säga att "Objektiven klarar sällan 36MP". Fler pixlar ger högre upplösning med nästan alla objektiv.

Något större megapixelrejs har aldrig funnits. Antalet pixlar har ökar långsamt över åren. Jämför med utvecklingen på processorer, hårddiskar, flashminnen.

Jag delar din uppfattning att Nikon inte har någon jättebrådska att höja antalet pixlar. Jag tror att det handlar om processorerna i kamerorna. Fler pixlar innebär mer data att hantera - och vem vill ha en seg kamera? Detta löser sig över tid och då höjs antalet pixlar.

Dubbla antalet pixlar ger cirka 30 procents ökad upplösning. Men det går faktiskt att reducera antalet pixlar med nästan 50 procent utan att det påverkar upplösningen. Det innebär att vi kanske får se kameror i framtiden som har fler pixlar än bildfilen. Det är iofs inte nytt, Nikon D1, D1H och D1X hade alla 10 megapixel, men ingen gav filer på 10 megapixel.
 

iSolen.se

Guest
Jodå, folk är säkert nöjda med 24 megapixel idag. Särskilt om de får en snabbare kamera på köpet.

Det stämmer att kameran måste vara stilla för att ge maximal upplösning, alternativt att man fotar med extremt snabb slutartid eller med blixt. Men jag tycker det blir fel att säga att "Objektiven klarar sällan 36MP". Fler pixlar ger högre upplösning med nästan alla objektiv.
Jo det var onyanserat åtminstone, skulle skrivit något i linje med att det är svårt att krama ur högre upplösning när man närmar sig 36MP, som jag påpekade själv är det ofta andra faktorer som spökar när vi når dessa nivåer. Tycker alltid jag får skarpare bilder med min D4 än D800 med samma objektiv och trots att jag vet hur det hänger ihop kan jag inte vänja mig och låta bli att jämföra 100% crop.

Något större megapixelrejs har aldrig funnits. Antalet pixlar har ökar långsamt över åren. Jämför med utvecklingen på processorer, hårddiskar, flashminnen.
Det var en väldans megapixelmarknadsföring förr, speciellt på kompakter, det tycker jag har lugnat sig. Och så har de stora kamerorna släppts i nya versioner utan fler pixlar, de tre sista Nikons har alla samma upplösning som sina föregångare. Nog är racet fokuserat på annat nu?

Jag delar din uppfattning att Nikon inte har någon jättebrådska att höja antalet pixlar. Jag tror att det handlar om processorerna i kamerorna. Fler pixlar innebär mer data att hantera - och vem vill ha en seg kamera? Detta löser sig över tid och då höjs antalet pixlar.

...
Jodå, det kommer säkert högre upplösning sen, speciellt när fler märken kan erbjuda 36MP.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Nä inte har vi sett något megapixelrace så som inom datorers proccessor utveckling.
Men att man klarar sig med 24 MP eller inte och då inte förglömma beskrningss möjlighet 100 % Crop ger ju en fantastisk möjlighet iom. många MP.

Sen kommer vi nog skratta en del när vi i framtiden tittar tillbaka på så låga MP siffror som 36 MP.

Teknikens under och kristallkulans optiska framtoning.
http://youtu.be/7IiwjBdmpZE Underbart.

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nä inte har vi sett något megapixelrace så som inom datorers proccessor utveckling.
Men att man klarar sig med 24 MP eller inte och då inte förglömma beskrningss möjlighet 100 % Crop ger ju en fantastisk möjlighet iom. många MP.

Sen kommer vi nog skratta en del när vi i framtiden tittar tillbaka på så låga MP siffror som 36 MP.

Teknikens under och kristallkulans optiska framtoning.
http://youtu.be/7IiwjBdmpZE Underbart.

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
Självfallet kommer vi få fler megapixlar i framtiden, liksom vi kommer att få bättre minneskort och snabbare datorer som kan hantera de större bilderna, men tills det händer kan tillverkarna gärna få tävla om andra saker som t.ex bättre dynamiskt omfång, bättre färgåtergivning, mindre brus, snabbare trådlösa bildöverföringssystem,...
 

SSD

Aktiv medlem
Är mycket spänd på vad Nikon visar upp i morgon, D750 verkar bli den kamera som gör att jag kliver upp på FX
När 810 släpptes förvånade prissättningen, det var ett rejält skutt upp i prislistan för tillsynes inte allt för stor skillnad mot D800/D800E, inte som i alla fall motiverade nästan 50% prispåslag. Men när nu D750 kommer förstår jag lite hur de tänker då D750 kommer hamna i prisläget av vad D800 kostade och den hamnar också mycket nära Canon 5D MKIII.

Om ryktena stämmer och vi får 24MP, 51 pkt fokus, Expeed 4 och 6,5-8 fps ser det ju riktigt riktigt bra ut. Det jag saknar och som jag verkligen hoppas kommer att vara med är ett vädertätat hus, eller hoppas, det är banne mig ett krav :)
 
ANNONS