Annons

Ljusa upp bilden vid export från lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Svederud

Aktiv medlem
Jag har det vanliga problemet att de bilder jag skickar på framkallning till Crimson blir för mörka.
För att få bilderna ska se ut som på skärmen så behöver jag ändra exponeringen +0,43 innan export till jpeg.
Så arbetsordningen blir att ändra exponeringen, exportera för framkallning, ändra tillbaka exponeringen så det ser rätt ut på skärm.
Det fungerar okey vid fåtal bilder men blir väldigt jobbigt vid 100-tals bilder.

Går det att skapa en export-förinställning som skapar jpeg som är ljusare, som man kan använda vid export inför framkallning?
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Upplever samma här. Har försökt att kalibrera skärmen (utan extern kalibrerare). Är ju medveten om det hela, så jag ljusar alltid upp innan beställning, men varför skiljer skärmar (har 2) så mycket från crimsons framkallning? Följer tråden med intresse.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Du behöver inte ändra fram och tillbaka. Gör virtuella kopior som du justerar istället. Du kan ju starta med att göra en samling/Collection, då arbetar du bara med de bilder du ska skicka på framkallning.
 

erro.se

Aktiv medlem
Man får väl anta att Crimson har sina maskiner kalibrerade, och att de därmed gör "rätt". Om dina pappersbilder då blir för mörka så låter det ju som att din skärm visar för ljust. Du justerar dina bilder så att de ser bra ut på din skärm, men om den faktiskt är för ljust inställd så betyder det ju att bilderna egentligen är mörkare än du ser dem. Lösningen borde väl vara att se till att din skärm är korrekt inställd.
 

gorred

Aktiv medlem
Hos Crimson finns möjlighet att få en testbild, så man kan se hur ens egen skärm förhåller sig till bilden som kommer ut hos Crimson.
 

Svederud

Aktiv medlem
Man får väl anta att Crimson har sina maskiner kalibrerade, och att de därmed gör "rätt". Om dina pappersbilder då blir för mörka så låter det ju som att din skärm visar för ljust. Du justerar dina bilder så att de ser bra ut på din skärm, men om den faktiskt är för ljust inställd så betyder det ju att bilderna egentligen är mörkare än du ser dem. Lösningen borde väl vara att se till att din skärm är korrekt inställd.
Jag gör antagandet att Crimson är "rätt". Har försökt få bildskärmen mörk nog för att matcha mina bilder men lyckas inte. Bilderna blir väldigt lika om jag framkallar med justerad exponering.
Och även om jag skulle lyckas få skärmen mörk nog så kommer jag behöva justera bilderna för att visa på tv/iPad/webb (svårt att kräva att alla som tittar på mina bilder har kalibrerad skärm).

Virtuella kopior är kanske en väg framåt?
Dock så skulle man vilja kunna justera exponeringen precis som man kan välja skärpa vid export.
 

alfin

Aktiv medlem
Om du via LR:s printmodul skriver ut till en jpeg-fil istället för att exportera, så finns det en "Gör min bild ljusare"-spak för dem som inte har sina bildskärmar och betraktningsljus under kontroll.

Sedan undrar jag varför du jämför Crimsonprinten med bildskärmen överhuvudtaget? Om bilden från Crimson ser OK ut som den är, vad är vitsen med att jämföra den med bildskärmen om denna ändå inte är under kontroll?
 

Svederud

Aktiv medlem
Tack, ska prova lite med skriv ut modulen.
Kanske kan fungera.

Varför jag jämför printen med skärmen?
Jo, för att jag har skapat den bild jag vill ha på skärmen.
Utan att ljusa upp innan jag skickar för print så får tappar jag de fina detaljerna i skuggorna, inte OK.
Dvs jag är inte nöjd med printen om jag inte justerar innan.
 

erro.se

Aktiv medlem
Tänk på att en print normalt sett är gjord för att betraktas i dagsljus. Om du tittar på den i halvtaskig inomhusbelysning så upplevs den säkert som för mörk.
 
ANNONS