Annons

Iguazufallen i Brasilien/Argentina

Produkter
(logga in för att koppla)

helenali

Medlem
Planerar en resa i Sydamerika nästa år (paketresa) med möjlighet att lägga till några dagar vid Iguazufallen. Vi kommer då att besöka fallen både på den Brasilianska och Argentinska sidan. Jag har sett fantastiska bilder därifrån men undrar lite över hur tillgängliga fallen är för en "vanlig turist". Kommer jag som deltagare i en grupp till de platser som är mest fotointressanta? Eller är de platserna mer otillgängliga och förbehållna den som åker själv och har bättre möjlighet att styra över tiden och vilka platser man besöker? Eftersom denna del av resan skulle vara ren fotoresa för min del vill jag vara säker på att det är värt att lägga till.

Finns det någon som besökt fallen som kan råda mig om det är en avstickare värd att göra?
 

magga

Ny medlem
Hej
Fallen har en hög grad av tillgänglighet framför allt från den Argentinska sidan. Det innebär dock inte att du kan springa runt i djungeln hur som helst, men det finns möjlighet att fota både uppifrån och nerifrån samt ta en båttur upp till fallen (blött).
För oss var omgivningen lika stor upplevelse som fallen i sig.
Argentinska sidan kräver 1 dag, Brasilien sidan max en halv.
Hälsningar och lycka till
Magnus
 

Krisiun

Aktiv medlem
Jag var där 2005 från den brasilianska sidan. Även med en "vanlig" bussutflykt så kan du få bra (om än inte unika) vyer över fallet. Du kommer även komma riktigt nära...t o m gå in under fallet. Ex-et tog en tågtur (tror jag att det var) över till Argentina. Kan vara värt att understryka att det är ordentligt blött och fuktigt, inte bara för att det är vattenfall men för att det är regnskog med hög luftfuktighet och rejäla skyfall, så tänk igenom kameraval och förvaring (nere vid Iguazu var det "rätt lugnt" men i andra delar av Brasilien kan det vara värt att hålla ett vaksamt öga på fotoutrustningen alternativt ha med sig en billig kompakt med nyrensat minneskort i de ruffigare områdena). Ha en bra resa!
 

djungel

Aktiv medlem
Bra val med Iguazu. Jag har varit vid såväl Angels falls som Victoriafallen och Foz de Iguazu och måste säga att den senare är klart vackrast. det var många år sedan jag var där men själva fallen är ju de samma. Jätteenkelt att komma åt och fotografera från Brasilianska sidan redan för 25 år sedan. Även om det är väldigt turistiskt så är vyerna så fantastiska att tiden lätt rinner iväg. Möjligheterna till bra bilder är oändliga och med rätt väder kan regnbågarna bli fantastiska.

Om jag minns rätt så var de bästa ställena att fotografera från mycket lättillgängliga stigar och plattformar. Förvänta dig ingen vildmark just vid fallen utan stora busslaster med turister.

Så jag rekommenderar absolut en avstickare till fallen om man inte är allergisk mot turisthopar.
 

Traveler

Aktiv medlem
Från den Argentinska sidan är tillgängligheten bra.

Tänk på att på den Brasiliansla sidan kan det vara mycket långa köer så sätt av tid så att det räcker.

Den dagen vi var där tog det fem timmar att ta sig in och ut igen.
 
ANNONS