Annons

Hjälp med ljussättning

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hej. Håller på att försöka fota whisky vilket verkar vara svårare än det ser ut , speciellt när man inte har riktiga grejer också.

har kollat lite youtubeklipp och så men dom använder ju alltid massa avancerad utrustning. Tänkte höra med er som kan detta om det ens är möjligt att tota sånt här med utrustningen som jag har.

jag har två st studioblixtar med paraply . En stor bakgrund. Vit/grå
en reflexskärm vit/siver

underlaget är ett fitt papper med en glasskiva över

på youtubeklippet så lyste dom med lampor och avlånga softboxar genom ett stort papper typ för att få ännu mjukare ljus.

Tog då en gammal ikearam på 70x100cm och tejpade dit ett vitt papper på ramen så jag kunde använda och lysa igenom.

Testade att använda utan paraply och med paraply. Med paraply blev bäst.
Den andra lampan tyste jag på bakgrunden.
Inget ljus direkt på flaskan eller glaset. Testade det men fick massa fula reflexer då.

Hur som helst fick jag inte den fina rimlighten på kanterna som dom fick. Är det nödvändigt?
Efter lite testande och ändrande med ljus hit och dit kom jag fram till detta.

Kan någon berätta hur jag ska få ljuset bättre och vad som inte är bra med den här bilden?

Kom gärna med tips och synpunkter.
Tipsa gärna om bra guider som tar upp detta steg för steg utan massa dyr utrustning :)
 

Bilagor

gedjan

Aktiv medlem
En annan version också där jag ändrat lite på ljuset och hällt whisky i glaset. har även ställt flaskan och glaset längre in på bordet så horisonten kom lite högre upp. Även gjort flaskan lite ljusare samt ändrat vitbalansen.

tycker själv denna blev bättre men jag är inte jättenöjd med ljuset och reflektionerna
Tycker du har lyckats riktigt bra, speciellt version II. Bortsett från blänket i flaskan. Kan du säkert justera i PS. Här är annars en bra sida för ljussättning.
http://strobox.com/
 

ronic

Aktiv medlem
Bild ll ser bra ut. Tycker inte blänket stör, tvärtom så ger det liv i bilden. Blänket i glaset är tydligare än i första bilden och ger "glas"känsla. Blir klart mer sugen än av bild l. Sedan vet jag ju inte om detta är intentionen.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Bild ll ser bra ut. Tycker inte blänket stör, tvärtom så ger det liv i bilden. Blänket i glaset är tydligare än i första bilden och ger "glas"känsla. Blir klart mer sugen än av bild l. Sedan vet jag ju inte om detta är intentionen.

Ja, det ser riktigt bra ut. Gillar också blänket
 

cls

Aktiv medlem
Jag tycker också att den andra versionen är snygg även om den inte har de avlånga reflexerna du är ute efter. Ett billigt sätt att skapa en softbox är annars att utgå från en tomkartong. Klä den invändigt med Al-folie och ta upp ett hål med valfri form (t.ex. strip). Ett exempel finns här: http://www.diyphotography.net/the-diy-strip-light/

(Sen kan man möjligen undra varför det står en skvätt Famous bredvid en obruten Dalwhinnie ;-)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Bild ll ser bra ut. Tycker inte blänket stör, tvärtom så ger det liv i bilden. Blänket i glaset är tydligare än i första bilden och ger "glas"känsla. Blir klart mer sugen än av bild l. Sedan vet jag ju inte om detta är intentionen.
Tack .
Blänket i glaset är snyggt tycker jag, men inte på flaskan.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag tycker också att den andra versionen är snygg även om den inte har de avlånga reflexerna du är ute efter. Ett billigt sätt att skapa en softbox är annars att utgå från en tomkartong. Klä den invändigt med Al-folie och ta upp ett hål med valfri form (t.ex. strip). Ett exempel finns här: http://www.diyphotography.net/the-diy-strip-light/

(Sen kan man möjligen undra varför det står en skvätt Famous bredvid en obruten Dalwhinnie ;-)
Tack för tipset med softboxen. Ska se om jag kan fixa något :)

Hehe tyckte det var synd att öppna flaskan bara för detta, det är dock ingen famous utan nån honungsbasserad Jack Daniels likör. Den var mest lik i färgen av det jag hade hemma :)

Tycker det är snyggare också med en oöppnad flaska
 

andreassofus

Aktiv medlem
Min hemmagjorda softbox. En pappkartong som jag skar till och packade in hela insidan med foliepapper. Sen ett hål på baksidan för att få in lampa/blixt

Vanligt vitt papper framför. Får väl se hur det blir :)

OBS. Bilden blev visst upp och ner. Jäkla iPad som man inte vet vad som är upp och ned på :)
 

Bilagor

andreassofus

Aktiv medlem
Här har jag enbart belyst bakgrunden, eller rättare sagt, jag har belystes vitt papperjag hade ett vitt papper som bakgrund och sen belyste jag igenom pappret mot flaskan. objektet blir ju väldigt mörkt på framsidan då så jag var tvungen att ljusa upp den i datorn istället vilket resulterade i en rätt grynig bild (om man zoomar in)

har även klonstämplat bort reflexer i photoshop.

blev nte så nöjd med pappersbakgrunden dock. Den blev lite flammig och ful. Osäker på färgnyanserna också i bilden.
Tror jag kan hålla på hur länge som helst och exprimentera utan att bli nöjd :)
 

Bilagor

andreassofus

Aktiv medlem
Slutresultatet för idag. Har hållit på sen kl 14.30 ca. är helt slut. har byggt om hela sovrummet till studio med skydd,flaggor och skivor överallt för att se om ljuset ändrar sig.

Det var inte så här jag ville att bilden skulle se ut när jag började, men jag tyckte det var svårt att få bort reflektionen från ljuskällan på flaskan. Det blev en vit stor fyrkant typ.

antar att det underlättar om jag har riktiga grejer samt en studio eller ett stort tomt rum.

Denna får duga i alla fall. Blev hyfsad ändå :)
 

Bilagor

ANNONS