Annons

Utbrända högdagrar....................

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Jag har funderat mycket över detta bildförstörande fenomen, jag har experimenterat i RAW sista tiden för att försöka neutralisera problemet men inte lyckats så bra.....................Varför finns problemet och varför har inte tillverkarna lyckats knäcka den biten? Dom har lyckats väldig bra med att minska bruset och få bättre färger men när det gäller utbrända högdagrar har det inte hänt så mycket. Finns det nån form av objektivfilter som kan hjälpa?
 

Newnoise

Aktiv medlem
Dom har lyckats väldig bra med att minska bruset och få bättre färger men när det gäller utbrända högdagrar har det inte hänt så mycket. Finns det nån form av objektivfilter som kan hjälpa?
Fast det har det väl visst?? Det dynamiska omfånget är väl avsevärt mycket bättre nu jämfört med för några år sedan. Jämför jag min "gamla" D7000 med min nya D610 så tycker jag det dynamiska omfånget är rejält förbättrat. Kameran tillåter mer helt enkelt och många fler bilder, där allt ser utbränt, ut går att rädda.
 

eskil23

Aktiv medlem
Underexponera?

Jag håller med John. De bilder som jag tog med min gamla Ixus hade hopplöst utbrännda högdagrar. Med min D7100 har jag sällan det problemet.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Underexponera?

Jag håller med John. De bilder som jag tog med min gamla Ixus hade hopplöst utbrännda högdagrar. Med min D7100 har jag sällan det problemet.
Det här är framförallt ett problem när himlen är vitaktig/disig men även vitaktiga objekt kan störa. Underexponera kan hjälpa men då blir vissa objekt väldigt mörka..............................nån gång kommer nog teknologin besegra det här problemet.
 

staika

Aktiv medlem
En dag kanske teknologin har fixat så att fotografen inte behöver kunna ett skit vad det gäller fotografering:-((
Visst vore det kul, eller?
Konstigt att det gick att ta bilder med diafilm överhuvudtaget på den tiden då det begav sig.
Kanske var det för att man var tvungen tänka till lite vad det gäller exponering innan man tog bilden:))
 

HenryB

Aktiv medlem
En utbränd pixel kan du aldrig rädda. Den är vit och kommer förbli vit. Bästa lösning är att underexponera lite, eller mycket, beroende på ljus vid fototillfället. En något underexponerad bild går alltid att åtgärda. Jag underexponerar i stort sett alltid, i regel med 2/3 stopp.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har funderat mycket över detta bildförstörande fenomen, jag har experimenterat i RAW sista tiden för att försöka neutralisera problemet men inte lyckats så bra.....................Varför finns problemet och varför har inte tillverkarna lyckats knäcka den biten?
En kamera är tämligen korkad och klarar av ungefär drygt en 1/4 mot vad ditt öga ser och sättet att komma runt är det som sägs i tråden, lägg dig lite under eller ta flera exponeringar..:)

/Ulf
 

alfin

Aktiv medlem
En utbränd pixel kan du aldrig rädda. Den är vit och kommer förbli vit. Bästa lösning är att underexponera lite, eller mycket, beroende på ljus vid fototillfället. En något underexponerad bild går alltid att åtgärda. Jag underexponerar i stort sett alltid, i regel med 2/3 stopp.
Googla ETTR
 

FransGlans

Aktiv medlem
jag kör en metod som jag tycker hjälper mycket i svåra ljusförhållanden, eller extrema. med stort omfång mellan låg å högdagrar.

jag programmerar en viss knapp på framsidan av kameran till att låsa exponeringen. sen...

använder jag spotmätning.... sen

mäter jag ljuset som jag vill prioriera, tex en vacker molnig men vit himmel, tittar i sökaren som i mitt fall är elektronisk tills jag tycker att informationen i högdagrarna är "under kontroll". jag ser alltså till att ligga på gränsen till vad jag vet att min raw behandlare i datorn klarar av att fixa tillbaka.

sen låser jag alltså exponeringen genom att trycka på min Fn knapp när jag hittat denna balans i bilden. sen...

re- focuserar jag så att kompositionen blir optimal, och tar min bild.

det låter kanske lite långsamt, men efter några övningar så går det fort och jag får en mycket högre keeper rate av detta har jag märkt, och mindre tid i Lightroom....

jag kör i bländarprioritet och använder mig just nu av en olympus m43 kamera.
 

AWid

Aktiv medlem
Fast det har det väl visst?? Det dynamiska omfånget är väl avsevärt mycket bättre nu jämfört med för några år sedan. Jämför jag min "gamla" D7000 med min nya D610 så tycker jag det dynamiska omfånget är rejält förbättrat. Kameran tillåter mer helt enkelt och många fler bilder, där allt ser utbränt, ut går att rädda.
Tja - skillnaden i DR är inte så stor mellan D7000 och D610. 13,9 EV mot 14,4 EV, alltså ett halvt steg, enligt DXO. D 7000 var väl den första kameran, tillsammans med Pentax, med nya generationens sensorer med betydligt förbättrad DR. Däremot är skillnaden mot t ex Canon stor. Flaggskeppet 5D mkIII har ett DR på 11,7 EV, dvs 2,7 steg lägre än D610/D800. (Trots det är naturligtvis 5D mkIII en j***t bra kamera). Utbrända högdagrar beror väl uteslutande på felexponering eller.......
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag har funderat mycket över detta bildförstörande fenomen, jag har experimenterat i RAW sista tiden för att försöka neutralisera problemet men inte lyckats så bra.....................Varför finns problemet och varför har inte tillverkarna lyckats knäcka den biten? Dom har lyckats väldig bra med att minska bruset och få bättre färger men när det gäller utbrända högdagrar har det inte hänt så mycket. Finns det nån form av objektivfilter som kan hjälpa?
En del kameror har redan idag inbyggd HDR efterbehandling. Om din kamera inte har det inbyggt så kan du alltid göra det med manuell exponering och sammanslagning i datorn efteråt :)

Problem åtgärdat - men kanske inte känt för alla ;)
 
Jag har funderat mycket över detta bildförstörande fenomen, jag har experimenterat i RAW sista tiden för att försöka neutralisera problemet men inte lyckats så bra.....................Varför finns problemet och varför har inte tillverkarna lyckats knäcka den biten? Dom har lyckats väldig bra med att minska bruset och få bättre färger men när det gäller utbrända högdagrar har det inte hänt så mycket. Finns det nån form av objektivfilter som kan hjälpa?
Det bästa sättet att neutralisera utbrända högdagrar är - precis som det alltid varit - att exponera så att det inte sker. Kompensera med blixt och/eller reflektorer för att få det ljus du vill ha i lågdagrarna.

Jag tror det dröjer länge innan det dyker upp sensorer som har ett "oändligt" dynamiskt omfång.
 

Krisiun

Aktiv medlem
De flesta kameror har väl en inbyggd "varning för överexponering"-funktion(?). Måhända inte alltid påslagen som default men kollar närmare i inställningarna. Då får man ju ganska bra indikation i foto-ögonblicket och kan kompensera redan då istf att behöva sitta och pilla i datorn.
 

iSolen.se

Guest
Det tror inte jag. Det hänger egentligen bara på datakraft. Rent teoretiskt så räcker det om man inför en tidskonstant för varje pixel. Och tiden det tog att bottna blir utmärkt som mått på hur bilden skall presenteras.
Vad rolig rörelseoskärpan blir! Skuggorna blir inte bara mörkare utan även suddigare än resten av bilden!
 

Grimmer

Aktiv medlem
Det tror inte jag. Det hänger egentligen bara på datakraft. Rent teoretiskt så räcker det om man inför en tidskonstant för varje pixel. Och tiden det tog att bottna blir utmärkt som mått på hur bilden skall presenteras.
Funkar nog bra på stilla motiv, men med rörelseoskärpa så lär det uppstå ganska märkliga fenomen.
 
Det tror inte jag. Det hänger egentligen bara på datakraft. Rent teoretiskt så räcker det om man inför en tidskonstant för varje pixel. Och tiden det tog att bottna blir utmärkt som mått på hur bilden skall presenteras.
Frågan är hur "bara" det är dock. ;-)

Individuell styrning av 15-20 megapixlar lär kräva sitt. Och sedan gäller det att få saker och ting att vara stilla.
 
ANNONS