Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal 20d ger felkod 99

Produkter
(logga in för att koppla)

PSJ

Aktiv medlem
Hej alla glada amatörer och ni andra.

Jag har en projektkamera som tagit ca 10 000 bilder under ett års tid genom att ta en bild varje kvart under den ljusa delen av dygnet.
Nu har min 20d slutat acceptera den tidsintervallen och väljer själv att köra serietagning hela tiden, bara den får kraft.. (Tror ingen bild blir registrerad på minneskortet men spegeln hoppar som en fjärilsvinge)

Givetvis blir det kod 99, precis som många vet betyder det inget annat än "motorlampan lyser" och inget mer specifikt än så..

Jag tänkte försöka mig på att öppna åbäket och se om det går att lösa på något vis men känner att jag skulle behöva några goda råd om vad felet möjligen kan bero på. Slitagedelar, möjligt elektorniskt fel?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag skulle letat upp en ny begagnad kamera. Att lämna in på verkstad kan bli dyrare. Att reparera själv när man inte ens vet vad som måste bytas låter som dålig tidsekonomi. Det är inte ens säkert att det finns reservdelar. Canon har som snitt 7 år efter produktionsstopp.
 

PSJ

Aktiv medlem
Tanken har slagit mig minst en gång tidigare. Ville ändå kolla med internet och dess kloka åsikter i ämnet. Är inte rädd för att använda mejseln...
 
ANNONS