Annons

Asahi Pentax Spotmatic, typ akut

Produkter
(logga in för att koppla)

zeldawashere

Aktiv medlem
Hej där :) har precis fått hem min nya Pentax och den skiljer sig rätt mycket från mina tidigare analoga kameror så skulle behöva hjälp med att fatta vissa grejer.
För det första är jag inte säker på att exponeringsmätaren funkar (är isatt ett batteri men ett ganska litet så antar att det kan vara nåt slags substitutbatteri, eller vad det kallas). Den lyser inte eller rör sig, förutom när jag drar upp någon slags S-knapp vid sidan om objektivet för då drar sig mätaren kraftigt uppåt mot +-visaren.)
2. Det här med Ison, den är inställd på 100 och verkar inte gå att ändra? ( Sitter på slutartidssnurren och snurrar jag på slutartidssnurren så ja...ändrar det ju bara slutartiden. Eller känner kameran automatiskt av vilken iso jag har på filmen?
3. På den andra "öppna locket-snurren" så finns indikationerna shoe på vänster sida och contact på den högra och går att ändra till ett FB eller ett rött X. Vad tusan är det?
4. Slutligen, snubben jag köpte den av sa att kameran var helmanuell men på objektivet finns ändå valet auto. Är det ändå som på andra kameror att den då automatiskt väljer slutartiden åt en ( och spelar det då någon roll vad jag för slutartidsinställning på snurren?

Verkar inte heller ha någon direkt off-knapp för att spara på batterierna?

Tacksam för svar, ska utomlands i helgen och har lite panik ;=0

Mvh/Zelda
 

Bilagor

wangblad

Aktiv medlem
ISO kallas ASA när det gäller film och är likvärdig ljuskänslighet. Kameran känner inte av vilket ASA filmen har det får du ställa in. Det gör du genom att LYFTA slutartidsratten och vrida.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Jag är inte bekant med kameran i sig, men ett par svar vågar jag mig på.

1. Pass

2. Greppa tidsratten, dra den uppåt och snurra för att välja ISO/ASA-tal

3. Väljer typ av blixtsynkronisering. X står för vanlig elektronblixt och är förmodligen det du skall ha valt, kameran ger då blixtsynk ner till den slutartid som indikeras på tidsratten (1/60 ser du ut att vara, så ska du använda blixt bör du inte använda en snabbare slutartid än det). FB skulle jag gissa ger möjligtet för blixtsynk med snabbare slutartider förutsatt att man har ett kompatibel blixtaggregat.

4. Jag skulle tro att auto-valet på objektivet betyder automatisk nedbländning, d.v.s. att objektivet bländas ner först vid exponeringen, väljer du manuellt läge så bländas objektivet ned så fort du ändrar bländaren med följden att sökarbilden blir mörkare o.s.v.

[tillägg] Jag ser att du fått en länk till kamerans manual, där finnar du nog de bästa svaren![/tlllägg]
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Tack för era svar, har lite bättre koll på det mesta nu, förutom det här med ljusmätaren. Upptäckte att S-knappen vid sidan om objektivet alltså är en slags on/off för ljusmätaren men det konstiga är att den verkar reagera helt tvärtom. Är en slags pendel och det logiska är ju att +-tecknet längst upp visar på överexponering och - tecknet längst ner är för underexponering, men när jag testar kameran och frivilligt väljer inställningar som jag vet kommer bli kraftigt underexponerade så skjuter istället pendeln högt upp mot +-tecknet, och tvärtom när jag överexponerar.

Ska det verkligen vara så? Batteriet verkar ju iallafall funka till någon grad eftersom pendeln faktiskt rör på sig, om det nu inte är fel modell på batteriet som knasar till det lite. Och är ljusmätaren så viktig att gå efter egentligen, vet väll på ett ungefär vilka inställningar jag ska ha på kameran för att få korrekt exponerade bilder.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej du behöver ingen ljusmätare, exponering blir det ändå.
Använd en annan kamera för ljusmätning.
Kan det va så enkelt att batteriet är polvänt o det vänder mätaren????
 

bildsten

Aktiv medlem
Som Erik skriver kan det vara så att batteriet inte sitter i rätt. Pentax Spotmatic har en s.k. bryggkoppling och fungerar utmärkt med silveroxidbatterier istället för de kvicksilverbatterier som användes då kameran var ny. Men silveroxidbattererna ser lite annorlunda ut, de har + på höljet och - på knoppen och jag har en lite krage kring mina silveroxidbatterier för att undvika problem men det går också bra att tejpa runt batteriet så att bara de ytor som ska ha kontakt har det.
+ ska ha kontakt med den lilla fjädern i botten på batterifacket och - ska ha kontakt med locket. Och locket på batterifacket har kontakt med sidorna på facket som alltså inte får komma i kontakt med + på batteriet.

Knappen SW på sidan har två funktioner. Dels startar den mätningen och dels bländar den ner objektivet till inställd bländare om objektivets väljare står i auto. står väljaren i Man så är objektivet konstant nedbländat till den bländare du valt. Gången när man fotograferar är att först mäta exponeringen och sedan ställa in avståndet med mätaren frånslagen så att sökaren blir ljus och mikrorastret syns ordentligt.

Trots namnet har inte kameran spotmätning, den har inte ens centrumvägt mätning utan mäter över hela sökarbilden vilket man måste ha i åtanke. Dessutom fungerar inte mätaren korrekt utanför vissa exponeringstider. Det här finns beskrivet i bruxen. I min engelska version på sidan 15.

På frågan om vilket pc-kontakt du ska använda så är svaret X och tiden 1/60 sek eller längre tider.
FP-kontakten kan du tejpa för så att den inte används av misstag. Den kontakten är till för lampblixtar med lång brinntid och som någon knappast har använt på decennier.
 

PeGe

Aktiv medlem
För att kolla om batteriet är OK:

Ställ in filmkänsligheten på 100 ASA
Ställ in exponeringstiden på B
Titta genom sökaren och sätt på exp-mätaren
Om mätarnålen snabbt dyker (nedåt), är batteriet OK.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
ISO används även för film, och har gjort det sen slutet av 70-talet, och blev allmänt använt i början på 80-talet. :)
ISO är helt enkelt en harmonisering av amerikanska ASA (American Standards Association har jag för mig) och DIN (Deutsche Industrie Norm eller liknande) och ASA 100 = 21 DIN = ISO 100/21 egentligen, men ofta då man skriver ISO 100 menar man egentligen ASA 100 eftersom per definition om ISO används så skall de stå ISO 100/21.
 

PMD

Aktiv medlem
Gången när man fotograferar är att först mäta exponeringen och sedan ställa in avståndet med mätaren frånslagen så att sökaren blir ljus och mikrorastret syns ordentligt.
Eller tvärtom. Skärpeinställning först och sen (nedbländad) ljusmätning. Ljusmätarknappen hoppar nämligen tillbaka till "avstängt" när man tar bilden. Då slipper man ett moment: manuell avstängning av ljusmätaren.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Eller tvärtom. Skärpeinställning först och sen (nedbländad) ljusmätning. Ljusmätarknappen hoppar nämligen tillbaka till "avstängt" när man tar bilden. Då slipper man ett moment: manuell avstängning av ljusmätaren.
Dessutom har det fördelen att man kan passa på att kolla skärpedjupet, medan det ändå är nedbländat
 
ANNONS