Annons

Extern HD dyker inte upp i Lightroom – Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett mycket störande problem. Jag vill flytta över bilder via Lightroom till en extern hårddisk, men när jag kopplat in hårddisken så "syns" den inte i Lightroom och jag kan således inte flytta någon bild dit.
Vet någon hur detta problem går att lösa?

Jag har Lightroom 4, kör Mac OSX (Mavericks). Hårddisken dyker upp som vanligt i Finder, men alltså inte i just Lightroom.
 

staika

Aktiv medlem
Nä och det ska den inte heller.
Ingenting dyker upp i Lightroom av sig själv.
Bilder får man importera t.ex.
I biblioteksmodulen så får du i vänsterpanelen välja vilka enheter som ska visas genom att klicka på +tecknet vid mappar.
Bra sätt att lära sig grunderna i Lightroom är att titta på denna kurs:
http://www.moderskeppet.se/grunderna/grunderna-i-lightroom-4/


Med vänlig hälsning,
Christer
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Dumpar denna tråd igen då jag fortfarande inte fått bukt på mitt problem.
Datorns interna hårddisk är proppfull och skulle behöva lägga över stora delar av mitt bildarkiv till en extern hårddisk, men jag lyckas alltså inte göra det via Lightroom eftersom programmet inte verkar känna av att en extern hd är inkopplad.

På min förra dator (och annan version av Lightroom) så syntes en extern hd tydligt som en egen "box" under datorns interna hårddisk, men så blir det alltså inte nu.

Här är skärmdumpar från Lightroom som kanske förtydligar mitt problem.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/61661033/lightroom.jpg


Någon som har ett tips på hur jag löser detta?
 

Wictor Johansson

Aktiv medlem
Dumpar denna tråd igen då jag fortfarande inte fått bukt på mitt problem.
Datorns interna hårddisk är proppfull och skulle behöva lägga över stora delar av mitt bildarkiv till en extern hårddisk, men jag lyckas alltså inte göra det via Lightroom eftersom programmet inte verkar känna av att en extern hd är inkopplad.

På min förra dator (och annan version av Lightroom) så syntes en extern hd tydligt som en egen "box" under datorns interna hårddisk, men så blir det alltså inte nu.

Här är skärmdumpar från Lightroom som kanske förtydligar mitt problem.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/61661033/lightroom.jpg


Någon som har ett tips på hur jag löser detta?
Är det inte på lägg till mapp som du kan lägga till hårddisk? Sen tror jag personen innan menade att han var inne i "import" och prata om plustecknet. Jag kan ha fel där men det borde också vara en väg. Testa vid lägg till mapp på plusset du tryckt på i punkt tre. Lycka till!
 
Dumpar denna tråd igen då jag fortfarande inte fått bukt på mitt problem.
Datorns interna hårddisk är proppfull och skulle behöva lägga över stora delar av mitt bildarkiv till en extern hårddisk, men jag lyckas alltså inte göra det via Lightroom eftersom programmet inte verkar känna av att en extern hd är inkopplad.

På min förra dator (och annan version av Lightroom) så syntes en extern hd tydligt som en egen "box" under datorns interna hårddisk, men så blir det alltså inte nu.

Här är skärmdumpar från Lightroom som kanske förtydligar mitt problem.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/61661033/lightroom.jpg


Någon som har ett tips på hur jag löser detta?
Du löser ditt problem genom att importera en bild från den externa hårddisken. Välj vilken bild som helst. Sedan har Lightroom "registrerat" din disk och därmed blir den synlig.

Lycka till!


www.bilderavmig.se
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har nu lyckats komma åt den externa hårddisken nu. Jag hittar den (i Lightroom) under datorns hårddisk > mapp som heter "/" > volumes > Seagate 2TB (här är en skärmdump: https://dl.dropboxusercontent.com/u/61661033/Skärmavbild 2014-08-29 kl. 07.39.03.jpg)


Jag hade helst sett att den externa hårddisken dök upp som en egen "box" (likadan som Macintosh HD med grön prick framför), men det här får väl duga I guess.
Jag testade import-tricket, men det gjorde ingen skillnad på den fronten.

Jag funderar på ifall hårddiskens formatering spelar roll?
Min är Mac OS Extended (journalförd).
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag testade import-tricket, men det gjorde ingen skillnad på den fronten.

Det förstår jag inte. Om du har lyckats importera en fil från den externa disken och den syns i Lightroom så är väl problemet löst? Nu har jag inte LR framför mig men om du högerklickar den filen i LR så bör det finnas ett val "Show parent folder" eller liknande. Om du upprepar detta flera gånger kommer du till slut till roten av din externa disk.

OBS! Allt det här förutsätter förstås att när du importerade så valde du att importera utan att kopiera/flytta filen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har inte läst alla inlägg, men jag brukar på den nya disken skapa en mapp tex 2014 och i denna lägger jag en bild. Då brukar man kunna importera den till LR och de hittar varandra. Sedan är det bara att dra över alla submappar från 2014 i LR från den interna till den externa 2014 om det är så man har organiserat bilderna efter datum. Det är viktigt man gör detta i LR annars tappar LR konfigurationen
 

gorred

Aktiv medlem
Såvitt jag vet kan du inte tömma din hårddisk via Lr. Du får kopiera över dina bilder från din interna hårddisk till den nya enheten. Sen måste du tala om för Lr var nånstans den nya platsen är, eftersom Lr inte av sig själv hittar när ursprungsbilden flyttats. Det lagras inga bilder i Lr, de lagras på den fysiska enheten.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Det förstår jag inte. Om du har lyckats importera en fil från den externa disken och den syns i Lightroom så är väl problemet löst? Nu har jag inte LR framför mig men om du högerklickar den filen i LR så bör det finnas ett val "Show parent folder" eller liknande. Om du upprepar detta flera gånger kommer du till slut till roten av din externa disk.

OBS! Allt det här förutsätter förstås att när du importerade så valde du att importera utan att kopiera/flytta filen.
Problemet är löst så till vida att jag hittar den externa hårddisken i en undermapp till datorns interna hårddisk. Det är dock lite synd och ologiskt att den visas så och inte som en egen "box"-ruta i stil med datorns interna hårddisk i Lightroom. Jag har för mig att externa hårddisken visades så på min förra dator.

Jag ska testa importera till och från externa hårddisken lite mera i olika varianter och se om "box"-jäveln dyker upp! ;)
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Såvitt jag vet kan du inte tömma din hårddisk via Lr. Du får kopiera över dina bilder från din interna hårddisk till den nya enheten. Sen måste du tala om för Lr var nånstans den nya platsen är, eftersom Lr inte av sig själv hittar när ursprungsbilden flyttats. Det lagras inga bilder i Lr, de lagras på den fysiska enheten.
Jag har gjort på detta vis med delar av bildsamlingen eftersom jag var tvungen att frigöra plats på datorns interna hårddisk. Och jag kan inte rekommendera det.
När jag talar om för Lightroom var den nya platsen är så börjar Lightroom bete sig mycket märkligt och buggigt. Jag kör Lightroom 4, så 5:an kanske är bättre på detta...
 
Problemet är löst så till vida att jag hittar den externa hårddisken i en undermapp till datorns interna hårddisk. Det är dock lite synd och ologiskt att den visas så och inte som en egen "box"-ruta i stil med datorns interna hårddisk i Lightroom. Jag har för mig att externa hårddisken visades så på min förra dator.

Jag ska testa importera till och från externa hårddisken lite mera i olika varianter och se om "box"-jäveln dyker upp! ;)
Gå in i datorns filsystem, markera->dra-släpp filen på Lightroom.

Vet inte om Mac beter sig annorlunda än PC men lösningen är sådan som jag beskrivit den. Funkar inte den, ja då måste du ha en konfiguration som skiljer sig från standard.
 

AFJ

Aktiv medlem
Problemet är löst så till vida att jag hittar den externa hårddisken i en undermapp till datorns interna hårddisk. Det är dock lite synd och ologiskt att den visas så och inte som en egen "box"-ruta i stil med datorns interna hårddisk i Lightroom. Jag har för mig att externa hårddisken visades så på min förra dator.
Då tror jag du har gjort fel. Den skall inte visas som en undermapp.

Jag har bilder på två fasta hårddiskar på samma dator. Båda dessa visas under "Folders" i LR, högst upp är enheten märkt med en liten grön box.

Jag provade nu att lägga till filer (genom import-add) från en USB-ansluten extern disk och även denna visas "högst upp" med diskens namn och en grön box.
 

Ufologen

Aktiv medlem
Har ett liknande problem nu. Hade en extern kopplad till datorn och kopplade in ytterligare en. Den som jag tänkte lägga över bilder på för att frigöra plats. I lightroom har jag då 3 externa hårddiskar som heter I; J; och K;
På grund av det kunde jag inte veta vilken hårddisk som är vilken. I Finder ser jag däremot att den ene heter Freecom och den andra One touch. Plockar därför bort Freecoom och då försvann I; men när jag även plockar bort One touch som är den jag tänkt använda, så finns fortfarande J och K kvar. Lite sent nu men får prova om det går importera en bild från One touch imorgon och se om det funkar.
 
ANNONS