Annons

Hjälp. Jag lägger snart av. Kameraproblem!

Produkter
(logga in för att koppla)

m.rydell

Ny medlem
Jag har en 450D som har ca fyra år på nacken. Har oftast kört med ett 50mm 1.8 till och jag har tyckt det funkat jättebra. Fina klara bilder. Jag fotar helst i dagsljus utan blixt då jag har en förkärlek för naturligt ljus.

Men nu så blir alla bilder otroligt suddiga. Ingen skärpa. Även om jag har strålande sol så blir att bilder suggiga och ofukuserade. Har provat ändra bländartal, slutartid, iso... Allt. Bara sudd och röriga bilder. Blir galen. Har minimalt med pengar så köpa nytt är det inte tal om, då får jag lägga på hyllan. Där kameran sakta men säkert redan hamnar pga frustration =(

Är inte så jättebra på kameror då jag bara kör på hobbynivå så jag står lite handfallen =(
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Hej, kan du se om objektivet försöker fokusera? Det är inte så att du fått det i manuellt fokus läge, eller ändrat autofokus till "servo" läge?
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej, du skriver att du "oftast" kör med 50/1.8, betyder det att du har andra objektiv? I sådana fall tycker jag att du ska prova med något annat på kamerahuset och se om felet är optiken eller kameran. Om det är objektivet som är problemet (dvs det funkar med ett annat objektiv), skulle jag som redan skrivits kolla så att inte fokusväljaren står i manuellt läge.

Om objektivet mot förmodan skulle vara skadat så går det att ersätta begagnat för några hundralappar (se här t ex http://www.fotosidan.se/reviews/viewads.htm?ID=444).
 

m.rydell

Ny medlem
Det fokuserar men det blir ändå oskärpa. Ungefär som att jag har för lång slutartid. Det enda objektiv jag har förutom det är den vanliga som följer med kameran 18-55mm. Det funkar bättre men är "bortskämd" med 50 mm så jag gillar det inte alls. Nej. Jag tror det kan vara objektivet. Men kan det bara sluta fungera huxflux?
 

eskil23

Aktiv medlem
Vid ett fönster med strålande sol ute
Det ser ut som röreseoskärpa. Vad har du före slutartid på den bilden?

Bakgrunden däremot verkar vara "normalt" oskarp vilket tyder på att bländaren inte kan ha varit allt för liten. Ekvationen rörelseoskärpa + mjuk bakgrund + bra ljus får jag inte att gå ihop...
 

AFJ

Aktiv medlem
Ekvationen rörelseoskärpa + mjuk bakgrund + bra ljus får jag inte att gå ihop...
Instämmer, min gissning är att det är något fel på objektivet.

Det borde ju vara busenkelt att testa genom att ta några bilder med kit-objektivet och jämföra...

Om det är objektivet så är det sannolikt inte värt att reparera med tanke på vad ett begagnat kostar.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Testa fiokusera manuellt och se därmed om du ihuvudtaget kan få skärpa. Du kanske har slagit i kamera/objektiv och fått en lins att sitta fel eller fikuseringsfunktionen är urfunktion.

Eftersom du har 2 objektiv så är det ju lätt som sagt att lockalisera vad felet sitter.
Fotar du i solljus så bör du knappast få röresleoskärpa.
Nästa tezt är att fota med blixt om inte ljuset är tilläckligt och du därmed får för långa exponerings tider.
Stativ och helt säkert inte rörelse oskärpa är också en en metod.

De flesta butiker skulle nog utan kostnad titta på din kamera om du anser dig behöva hjälp och dom snabbt konstaterar det möjliga felet.
Ett nytt 50/1.8 kostar ca. 900 Kr.

AF knapp finns både på objektivet och på din kamera så kontrllera att ingen råkat stå i MF läget.

Sedan detta med full bländar öppning och ditt objektiv är inte dess starka sida, så blända ned något steg bästa bilder får du mellan 5.6-11.

Sk. Exif data för hur dina bilder skapats i tid och rum hehe bländare och iso kan du finna under egenskaper om du klickar på bilden och sedan klickar på information.

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
 

VisualD

Aktiv medlem
Ser nästan ut som någon multiexponering. Ladda upp bilden på dropbox eller liknande så att man får exif-data.
 
ANNONS