Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garanti fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

younso

Aktiv medlem
Har köpt en a77 med 18-135 mm i USA juni 2013. Hur funkar det med garanti här i Sverige om man vill lämna in den för en koll av fokuseringen? Tycker att skärpan i mina kort är möjligtvis en aning oskarp.
 

Znutt

Aktiv medlem
"Normal" internationell USA garanti är 1 år!

Hade en a100 (köpt i USA) som var drygt ett år när jag efter köp av ljustarkare gluggar kunde konstatera att den hade back-focus. Skickade den till ziger för justering. De skickade den vidare och i ungen (har jag för mig) där konststerade de att af modulen var dålig och bytte AF modul. Allt detta gjordes utan kostnad (bara frakten till Zieger) nu har ju zieger kånkat så det är Assist. Vet ej hur hårda Sony är idag ?. Man får väl skriva ett följebrev där man vädjar till deras goodwill

Ring assist och fråga ???? Du bör nog poängtera att det troligen varit hela tiden om det är fallet. Har du testat med mer än 18-135.
 

younso

Aktiv medlem
"Normal" internationell USA garanti är 1 år!

Hade en a100 (köpt i USA) som var drygt ett år när jag efter köp av ljustarkare gluggar kunde konstatera att den hade back-focus. Skickade den till ziger för justering. De skickade den vidare och i ungen (har jag för mig) där konststerade de att af modulen var dålig och bytte AF modul. Allt detta gjordes utan kostnad (bara frakten till Zieger) nu har ju zieger kånkat så det är Assist. Vet ej hur hårda Sony är idag ?. Man får väl skriva ett följebrev där man vädjar till deras goodwill

Ring assist och fråga ???? Du bör nog poängtera att det troligen varit hela tiden om det är fallet. Har du testat med mer än 18-135.
Jag har en 16-105 som jag hade på en a100 som jag var alltid nöjd med. Det är möjligt att jag är petig (kompis visade hans 70-200 APO bilder från en Canon 5D Mk3 i helgen som var riktigt skarpa). Jag skulle vilja ha ett bra test som kan urskilja om jag har skarpa bilder eller ej. Funderade på att ta en massa bilder på något vid 18, 24, 35, 50, 70, 100 och 135 mm (f8, 100 ASA och centrum baserad fokusering) men frågan är vad jag skall ha för motiv. En sten vägg, en massa löv eller vad?
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Om du har focusproblem brukar man märka att skärpan kommer någon annanstans
Ställ upp lite burkar på olika avstånd och fota för att se.
Du kan ju även ställa focus först med AF sedan med manuellt focus och sökarförstoring.
Bäst skärpa brukar vara bl 5,6 på APC sen kommer difraktionen in mer och mer...

Vill du kolla om systemet har front back focus kan du läsa denna artikeln
http://www.kscameraclub.org/docs/pdfs/focus_test_chart_edited.pdf
 
ANNONS