Annons

Gummi som lossnar..

Produkter
(logga in för att koppla)

Boldor

Medlem
Hej Alla!

Är det någon som har tips om vad göra när gummit kring handgreppet börjar lossna? Jag har en 60 D som är två år gammal.

Mvh Lars
 

Sabud

Aktiv medlem
Gummiklädsel lossar på Nikon även om nypriset var 46.000:--
Att limma själv brukar fungera dåligt. Om du vill lägga ner tiden på att rengöra kan du köpa förklistrade gummibitar (original) på ebay, eller så lämnar du in kameran till Nikon.

/Stephan
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
Gummiklädsel lossar på Nikon även om nypriset var 46.000:--
Att limma själv brukar fungera dåligt. Om du vill lägga ner tiden på att rengöra kan du köpa förklistrade gummibitar (original) på ebay, eller så lämnar du in kameran till Nikon.

/Stephan
den där såg till och med med mer sliten ut än min D800 som gått runt 200000 expo bra jobbat :))
gummit på mina Nikon kameror brukar sitta fast ca 18 månader sedan börjar det släppa. Gummit på min 14-24 har jag bytt två gånger den sväller med tiden. Om jag inte minns fel så fick jag betala runt 1500 kr för en ny klädsel på D700.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Limmade min 5D med Loctite superlim. Höll mycket bra, men man ska hellre ta för litet än för mycket.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Gummiklädsel lossar på Nikon även om nypriset var 46.000:--
Att limma själv brukar fungera dåligt. Om du vill lägga ner tiden på att rengöra kan du köpa förklistrade gummibitar (original) på ebay, eller så lämnar du in kameran till Nikon.

/Stephan
Det verkar dumt att lämna in en Canon till Nikon. ;)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja där har du en poäng;) Nikon har nog tillräckligt med sitt eget.
Trodde nog att Canon i stort var befriade från dessa problem.

/Stephan
Förut var det ju mycket riktigt en flod av trådar om detta hos Nikon, men de senaste åren har jag nog sett ungefär lika mycket om båda. Mer om Canon och mindre om Nikon, men det statistiska urvalet är förstås tveksamt.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Har jag haft tur, eller? Gummit på min D300a köpt 2009, sitter kvar där det ska. Inga släpptendenser alls.

/ FiCa1
 

Michael f8

Aktiv medlem
Nej, den är nästan oanvänd, det är antal timmar i handen som påverkar gummeringen.


Michael - Kör mest telefon -
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Hade problem med gummit på min D2x på den tiden jag hade den.

Betalade dryga1000:- för att få det fixat.


I butiken förklarade man att problemet är ovanligt i Asien. Det kunde bero på att västerlänningar äter annan mat och får en annan "handsvett" som löser upp limmet runt gummit.

Visserligen tror jag att vad vi äter påverkar oss mer än vi tror, men detta kanske var lite extremt?


Är det bara jag som hört den teorin?
 

Boldor

Medlem
Gummiklädsel lossar på Nikon även om nypriset var 46.000:--
Att limma själv brukar fungera dåligt. Om du vill lägga ner tiden på att rengöra kan du köpa förklistrade gummibitar (original) på ebay, eller så lämnar du in kameran till Nikon.

/Stephan
Riktigt så där har inte min hunnit bli men den är på god väg ...

Försöker nog att limma ändå
 

snap01

Aktiv medlem
Sorry såg inte att det gällde Canon dom jag haft har gummit suttit bra o hållit bra:) däremot nikons gummi är som en dålig utländsk kondom;)
 

pby

Aktiv medlem
Canon 60 D har haft problem med lossande gummi. Troligen får du det åtgärdat gratis på garanti.
 

n_sandstrom

Aktiv medlem
Canon har haft ett par modeller där gummit helt enkelt svällde med tiden, blev för stort för sin plats, och därför gjorde att limmet släppte. Jag vet att 550D var sådan, och 60D har väl ungefär samma ålder?

Är ditt gummigrepp numera för stort? isåfall får du skära till det lite i kanterna för att få det att sitta bra. Annars bör det gå att jaga ner ersättning på Ebay för inte mycket pengar alls.
Jag fick hem nytt till 550'n i höstas, där dubbelfäftande tejp ingick, har dock inte hunnit testmontera det ännu.
 

Boldor

Medlem
Canon har haft ett par modeller där gummit helt enkelt svällde med tiden, blev för stort för sin plats, och därför gjorde att limmet släppte. Jag vet att 550D var sådan, och 60D har väl ungefär samma ålder?

Är ditt gummigrepp numera för stort? isåfall får du skära till det lite i kanterna för att få det att sitta bra. Annars bör det gå att jaga ner ersättning på Ebay för inte mycket pengar alls.
Jag fick hem nytt till 550'n i höstas, där dubbelfäftande tejp ingick, har dock inte hunnit testmontera det ännu.
Ja, det är för stort i sin helhet. Har kollat med Fotokungen där jag köpte kameran men dom hänvisade till en Canon verkstad...
 
ANNONS