Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Känns lite försent och att tåget redan har gått för att det skulle kunna bli en framgång, men det här verkar vara en jäkligt lyckad kamera som A77 borde varit från början.

  • Bättre ljuskänsligare sensor
  • Snabbare processor och större buffert
  • Focus limiter
  • Bättre focus tracking
  • Nya multi-skon. Förbättringar för video
  • Bättre EVF och skärm. 14-bit RAW(?).
Läser man Sonys pressrelease så poängterar de tydligt förbättringarna i AF och medger samtidigt problemen med att den tidigare växlat omräde för snabbt.
http://presscentre.sony.eu/content/detail.aspx?ReleaseID=9761&NewsAreaId=2

DPReviews presentation.
http://www.dpreview.com/news/2014/05/01/sony-announces-slt-a77-ii-high-end-aps-c-a-mount-fixed-mirror-dslr?utm_campaign=internal-link&utm_source=news-list&utm_medium=text&ref=title_0_1

/Mats
 

Anders_99

Aktiv medlem
Hoppas bara att dom har fått till en bättre bildkvalité på höga ISO än på föregångaren.
Snabb autofokus samt goda egenskaper vid fotografering i dåligt ljus, håller tummarna.
Om så är fallet så blir det ingen X-T1:a, utan då stannar jag hos Sony :)

/ Anders
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Den verkar riktigt fin den här kameran. Blir sugen på den på något sorts nostalgiskt sätt.
Kanske är fyndläge att köpa på sig en massa begagnat fint glas för A-mount.

Ser ockå att programratten fått tillbaka 1/2/3-lägena som på A900! Great! Verkligen stort!
Och nytt smart menysystem med snabbval liknande det som också fanns på A900.

(Blir frid i familjen också för min son är fortfarande sur för att jag sålde A77an som han tycker var den bästa kameran vi haft istället för Nikon D600 och massa småkameror som NEX osv.)

Fast att gå tillbaka till A-mount känns ändå väldigt tveksamt. Objektivutbudet minskar och sakerna kommer att sjunka i värde radikalt. Nya fina som Sigma 18-35/1,8 Sigma 50/1,4 och Tamron 150-600 antingen saknas, eller är försenade eller crippled (ingen stab i Tamron t.ex.) och lite dyra.

Allt det här hattandet fram och tillbaka och alla småmissar som Sony gjort när de har skjutit sig i foten gör att den här kameran hamnar i ingenmansland och inte får den plats den förtjänar. 3 år sedan A77 kom nu. Den var lite av en revolution då, men behäftad med diverse brister som gjorde att den inte nådde ända fram. Om de hade snabbat på lite och fixat en massa saker och inte dummat sig med plastbajonett på A58 osv., så hade de nog kunnat få ett kraftigare insteg på DSLR-marknaden som domineras av Canon och Nikon. Nu har de nog försuttit sin chans, vilket är en stark anledning för att inte gå tillbaka till A-mount.

Verkar dock som att de ansträngt sig rejält för att göra det riktigt bra och fixat det som gjorde att A77 inte var en så bra kamera som den kunde ha varit.

Fröderberg kallar den för "the King of APS-C"


/Mats
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om AF kan prestera enl de lovande specarna (d v s den måste klå D7100 och 70D) så kan det vara en prisvärd sportkamera och där kan även crop vara en fördel med en 70-200/2,8. Att kameran blev till tycker jag också säger mig att man inte är riktigt så säker på AF prestandan i A6000 trots allt. Om A6000 hade lika vass AF prestanda skulle ju A77 II inte behöva finnas. Att man behållit formatet från A77 känns lyckat. De enda missen i A77 konstruktionen tycker jag är 1. Avsaknad av AF-ON knapp 2. Lite ihåligt grepp 3. Replänslig TFT där antireflexbehandlingen lätt fräts bort. För min del går det att arbeta runt 1 i menyerna, 2 är bara känsla men punkt 3 tycker jag verkligen är synd - i en kamera i den här klassen skall det vara härdar glas längst ut.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Jag hoppas verkligen att man behållit AA filtret på A77 II, jag är INTE imponerad av PENTAX K-3/Nikon D7100. Bilder utan AA filter blir för kantiga/sterila/kalla!
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det gör han inte.
Det står "Sony har bestämt sig för att göra "the King of APS-C"."
Jodå. Exakt så skrev han. Det är alltså inte ett citat från Sony, utan hans egen tolkning av vad Sony satsat på att göra.

Fast han finns ju här och kan själv berätta om det är han som hittat på uttrycket eller ej.

Oavsett så tycker jag det är en passande beskrivning. Jag tyckte så om den ursprungliga med iinnandet blev uppenbart att den hade en del diskvalixicerande egenheter. A77II kan faktisktvara en perxekt kamera för xilmning om inte annat. Den enda egentligen med riktict vass af som funkar i filmläget o h gör det med riktiga objektiv, ljusstarka o h utan massa förvrängning osv.


/Mats
 

Bengf

Aktiv medlem
Den verkar riktigt fin den här kameran. Blir sugen på den på något sorts nostalgiskt sätt.
Kanske är fyndläge att köpa på sig en massa begagnat fint glas för A-mount.

Ser ockå att programratten fått tillbaka 1/2/3-lägena som på A900! Great! Verkligen stort!
Och nytt smart menysystem med snabbval liknande det som också fanns på A900.

(Blir frid i familjen också för min son är fortfarande sur för att jag sålde A77an som han tycker var den bästa kameran vi haft istället för Nikon D600 och massa småkameror som NEX osv.)

Fast att gå tillbaka till A-mount känns ändå väldigt tveksamt. Objektivutbudet minskar och sakerna kommer att sjunka i värde radikalt. Nya fina som Sigma 18-35/1,8 Sigma 50/1,4 och Tamron 150-600 antingen saknas, eller är försenade eller crippled (ingen stab i Tamron t.ex.) och lite dyra.

Allt det här hattandet fram och tillbaka och alla småmissar som Sony gjort när de har skjutit sig i foten gör att den här kameran hamnar i ingenmansland och inte får den plats den förtjänar. 3 år sedan A77 kom nu. Den var lite av en revolution då, men behäftad med diverse brister som gjorde att den inte nådde ända fram. Om de hade snabbat på lite och fixat en massa saker och inte dummat sig med plastbajonett på A58 osv., så hade de nog kunnat få ett kraftigare insteg på DSLR-marknaden som domineras av Canon och Nikon. Nu har de nog försuttit sin chans, vilket är en stark anledning för att inte gå tillbaka till A-mount.

Verkar dock som att de ansträngt sig rejält för att göra det riktigt bra och fixat det som gjorde att A77 inte var en så bra kamera som den kunde ha varit.

Fröderberg kallar den för "the King of APS-C"


/Mats

Lyssna på din son-:)
 

Bengf

Aktiv medlem
Amerikanarna gillar kameramodeller som är lite större, så nya A77 II kan nog bli populär där borta med sin rappa AF. 26 Rawbilder är inte illa pinkat det eller.

//Bengt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Att kameran blev till tycker jag också säger mig att man inte är riktigt så säker på AF prestandan i A6000 trots allt. Om A6000 hade lika vass AF prestanda skulle ju A77 II inte behöva finnas.
Det tycker jag känns sojm en lite snäv tolkning :)

För mig känns nya A77 som ett väldigt trevligt och bra komplement till A6000, inte att den första tillkommit på grund av brister i den andra.

Om AF: Man kan se det som att det finns två typer av AF-prestanda att hålla reda på. Dels vad jag skulle kunna kalla vardags-AF som handlar om att säkert och snabbt sätta fokus på saker som släkt & familjemedlemmar, sevärdheter på semestern, en fin blomma eller en vacker vy. Dels vad jag skulle kalla action-AF som handlar om att kunna sätta fokus på fotbollsspelare, springande barn & hundar, flygande fåglar och annat rörligt.

Vardags-AF funkar nu mycket bra i spegelfria kameror, men för att få till bra action-AF verkar det fortfarande vara separata AF-sensorer och diverse spegellösningar som gäller. I alla fall för större sensorer än en tum.

Det innebär att till exempel Mats och hans son kan dela på en A6000 och en A77 och maximera fördelarna ur två olika lösningar. Den ena lätt, kompakt, smidig med bra vardags-AF, den andra tyngre, klumpigare, men klarar action-AF och är ett bättre handtag för de ganska klumpiga objektiv man ofta använder när man utnyttja action-AF. Kamerorna har likartade menysystem och en del övrig hantering vilket gör det lätt att växla mellan dem, och de producerar likartade filer så man slipper hantera två olika typer av efterbearbetning.

Känns smart tycker jag.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det innebär att till exempel Mats och hans son kan dela på en A6000 och en A77 och maximera fördelarna ur två olika lösningar. Den ena lätt, kompakt, smidig med bra vardags-AF, den andra tyngre, klumpigare, men klarar action-AF och är ett bättre handtag för de ganska klumpiga objektiv man ofta använder när man utnyttja action-AF. Kamerorna har likartade menysystem och en del övrig hantering vilket gör det lätt att växla mellan dem, och de producerar likartade filer så man slipper hantera två olika typer av efterbearbetning.

Känns smart tycker jag.
:) Efter lite familjeomröstning tycker vi ungefär likadant.
Grejen är att A6000 då känns lite överflödig. NEX 5-N kan duga som komplement.

Om man ska dra nytta av att ha flera så är det ju för att kunna använda adapter och med en LA-EA1 så är Sony A-mount det enda alternativet bland DSLR-objektiv som ger full exponeringsautomatik och autofokus, fast den snabba hybrid-AF i A6000 kan inte användas och då duger en NEX lika gärna nästan.

För filmnig kan A77II bli alldeles grym tack vare AF-systemet.
Den stora nackdelen med A6000 är bristen på ljusstarka zoomar. Finns inget ljusstarkare än F/4, men det finns det ju till A-mount.

Hoppas bara att mina tidigare ansträngningar att dödförklara A-mount har burit frukt, så att fina objektiv börjar säljas för en spottstyver på andrahandsmarknaden :).

Jag trodde aldrig att jag på allvar skulle överväga att gå tillbaka till A-mount, men en fördel är att jag är rejält insatt i systemet.

Undrar förresten hur A77II funkar med blixt.
Jag har på känn att Sony velat ta revansch på något sätt och vill visa att de verkligen kan, så att de har gått ALL-IN och gjort den här kameran i det närmaste perfekt. Jag har det på känn.

/Mats
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
:) Efter lite familjeomröstning tycker vi ungefär likadant.
Grejen är att A6000 då känns lite överflödig. NEX 5-N kan duga som komplement.

Om man ska dra nytta av att ha flera så är det ju för att kunna använda adapter och med en LA-EA1 så är Sony A-mount det enda alternativet bland DSLR-objektiv som ger full exponeringsautomatik och autofokus, fast den snabba hybrid-AF i A6000 kan inte användas och då duger en NEX lika gärna nästan.

För filmnig kan A77II bli alldeles grym tack vare AF-systemet.
Den stora nackdelen med A6000 är bristen på ljusstarka zoomar. Finns inget ljusstarkare än F/4, men det finns det ju till A-mount.

Hoppas bara att mina tidigare ansträngningar att dödförklara A-mount har burit frukt, så att fina objektiv börjar säljas för en spottstyver på andrahandsmarknaden :).

Jag trodde aldrig att jag på allvar skulle överväga att gå tillbaka till A-mount, men en fördel är att jag är rejält insatt i systemet.

Undrar förresten hur A77II funkar med blixt.
Jag har på känn att Sony velat ta revansch på något sätt och vill visa att de verkligen kan, så att de har gått ALL-IN och gjort den här kameran i det närmaste perfekt. Jag har det på känn.

/Mats
Bravo Mats, Wellcome back till en "riktig" kamera. Eftersom det är tomt i plånboken så får jag vänta till hjuletid..........................:-(.
 

Anders_99

Aktiv medlem
Första testbilderna ser onekligen bra ut, finns nog stor chans till att det blir en A77 II i fotoväskan.
Var lite orolig ett tag att jag skulle behöva överge Sony.
Vill nu se en riktigt bra 18-135/4 (2,8) också.
 

Jägar3n

Aktiv medlem
:) Efter lite familjeomröstning tycker vi ungefär likadant.
Grejen är att A6000 då känns lite överflödig. NEX 5-N kan duga som komplement.

Om man ska dra nytta av att ha flera så är det ju för att kunna använda adapter och med en LA-EA1 så är Sony A-mount det enda alternativet bland DSLR-objektiv som ger full exponeringsautomatik och autofokus, fast den snabba hybrid-AF i A6000 kan inte användas och då duger en NEX lika gärna nästan.

För filmnig kan A77II bli alldeles grym tack vare AF-systemet.
Den stora nackdelen med A6000 är bristen på ljusstarka zoomar. Finns inget ljusstarkare än F/4, men det finns det ju till A-mount.

Hoppas bara att mina tidigare ansträngningar att dödförklara A-mount har burit frukt, så att fina objektiv börjar säljas för en spottstyver på andrahandsmarknaden :).

Jag trodde aldrig att jag på allvar skulle överväga att gå tillbaka till A-mount, men en fördel är att jag är rejält insatt i systemet.

Undrar förresten hur A77II funkar med blixt.
Jag har på känn att Sony velat ta revansch på något sätt och vill visa att de verkligen kan, så att de har gått ALL-IN och gjort den här kameran i det närmaste perfekt. Jag har det på känn.

/Mats
Saxat från en annan tråd

"Vem köper en ny A-mount kamera 2014? Hand upp!
Nä, tror inte det blir rusning direkt, fast alla kunder är kanske inte så insatta så det går väl att lura på kunderna A-mount kameror ett tag till."
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det tycker jag känns sojm en lite snäv tolkning :)

För mig känns nya A77 som ett väldigt trevligt och bra komplement till A6000, inte att den första tillkommit på grund av brister i den andra.

Om AF: Man kan se det som att det finns två typer av AF-prestanda att hålla reda på. Dels vad jag skulle kunna kalla vardags-AF som handlar om att säkert och snabbt sätta fokus på saker som släkt & familjemedlemmar, sevärdheter på semestern, en fin blomma eller en vacker vy. Dels vad jag skulle kalla action-AF som handlar om att kunna sätta fokus på fotbollsspelare, springande barn & hundar, flygande fåglar och annat rörligt.

Vardags-AF funkar nu mycket bra i spegelfria kameror, men för att få till bra action-AF verkar det fortfarande vara separata AF-sensorer och diverse spegellösningar som gäller. I alla fall för större sensorer än en tum.

Det innebär att till exempel Mats och hans son kan dela på en A6000 och en A77 och maximera fördelarna ur två olika lösningar. Den ena lätt, kompakt, smidig med bra vardags-AF, den andra tyngre, klumpigare, men klarar action-AF och är ett bättre handtag för de ganska klumpiga objektiv man ofta använder när man utnyttja action-AF. Kamerorna har likartade menysystem och en del övrig hantering vilket gör det lätt att växla mellan dem, och de producerar likartade filer så man slipper hantera två olika typer av efterbearbetning.

Känns smart tycker jag.
Håller med, men Sony har lyckats övertyga många att A6000 skulle kunna ersätta en kamera med dedicerad AF modul och detta verkar osannolikt och denna modells existens tyder på precis det du säger. Ännu i många ljussituationer är PDAF på sensorn inte fullkomlig. Ännu kan inte spegellösa ersätta DSLR med dedicerad AF modul - och här erkänner Sony att A6000 faktiskt har AF begränsningar som kräver en traditionell lösning.
 

Znutt

Aktiv medlem
Avsaknad av AF-ON knapp
Vad för knapp menar du
Finns ju AF/MF knapp? Jämte tumhjulet, men du kanske något annat......

Hoppas bara att mina tidigare ansträngningar att dödförklara A-mount har burit frukt, så att fina objektiv börjar säljas för en spottstyver på andrahandsmarknaden :).

Jag trodde aldrig att jag på allvar skulle överväga att gå tillbaka till A-mount, men en fördel är att jag är rejält insatt i systemet.
Inte ska du väl hoppa på en Sony/A-mount den sista enligt din och fleras profetia...... ;)

Jag hoppas på att du dödförkarar A-mount mer så att de sjunker ännu mer i pris

Jag tycker mig ser flera på ge ny FF. AF modulen verkar ny och rejält stor så den räcker åt en FF. A77 och A99 delar väl AF modul. Var först orolig att en A77II var ett "billigt" sätt att inte utveckla mera A-mount.
Verkar vara en kanon kamera....... Tycker även att A77 är skön, bar grepp, bra viewfinder bra funktioner för mig.....
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Saxat från en annan tråd

"Vem köper en ny A-mount kamera 2014? Hand upp!
Nä, tror inte det blir rusning direkt, fast alla kunder är kanske inte så insatta så det går väl att lura på kunderna A-mount kameror ett tag till."
Jo, jag tycker så fortfarande.
Tror knappast det blir rusning efter den och det är inte särskilt bra affär heller, men det finns ändå ett specialfall och då jag är rätt inkörd på systemet så kan det ändå bli nåt.

Får se vad det blir.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Vad för knapp menar du
Finns ju AF/MF knapp? Jämte tumhjulet, men du kanske något annat......



Inte ska du väl hoppa på en Sony/A-mount den sista enligt din och fleras profetia...... ;)

Jag hoppas på att du dödförkarar A-mount mer så att de sjunker ännu mer i pris

Jag tycker mig ser flera på ge ny FF. AF modulen verkar ny och rejält stor så den räcker åt en FF. A77 och A99 delar väl AF modul. Var först orolig att en A77II var ett "billigt" sätt att inte utveckla mera A-mount.
Verkar vara en kanon kamera....... Tycker även att A77 är skön, bar grepp, bra viewfinder bra funktioner för mig.....
Jag gillar också A77. Det finns mycket i den kameran som är helt outstanding, men samtidigt har den några allvarliga brister som gör att för mig så övervägde dessa. Jag kan mycket väl tänka mig att Sony nu efter tre års förfining av den lyckts med något riktigt riktigt bra. De har ju aldrig gjort så förut, utan bara övergett grejerna innan de är föärdigutvecklade för att hoppa på ett annat spår.

Jag tror att ingenjörerna har fått som sidouppdrag att göra klart A77an och att det är ett storverk med viss stolthet de har utfört för att "visa" marknadsfolket inom Sony att de kan göra nåt riktigt bra.

Jag tror att de har lyckats rent tekniskt, men att det kommer att bli en flopp marknadsmässigt. Väldigt få kommer att köpa den och ja, A-mount ÄR dött. A77II ändrar inte på det, det är en parentes och eftersläntrare som funnits rätt länge.

Jag kan verka lite kluven, men jag har en klar bild av det här tror jag. För mig personligen kan A77II eventuellt vara helrätt. Har en plan :)


/Mats
/Mats
 
ANNONS