Annons

Canon eos 70D vilket macro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Shelby67

Ny medlem
Jag är nybliven ägare till en Canon Eos 70D

skulle vilja fota lite närbilder typ blommor, småkryp, husdjur, och har då funderingar på att köpa ett macroobjektiv, har tittat på;

Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM

Alt

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Kan någon ge mig några goda råd vilket objektiv jag skall köpa
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Av de två objektiven skulle jag välja 60/2,8.
Jag har använt både 60/2,8 och 100/2,8 L IS på min 7D och jag tycker att 100/2,8 L IS är lite vassare och bildstabiliseringen är ofta bra att ha.
60 mm är mer "all-round" brännvidd på en crop-camera och passar fint som porträtt objektiv.
100 mm kan ibland vara en fördel för makro-fotograferingen men blir ibland lite för långt (160 mm) för porträtt på en crop-kamera, så:
  • 60/2,8 är ett bra och prisvärt alternativ
  • vill du ändå ha 100mm, välj varianten med IS
//Kjell
 

Dessis

Aktiv medlem
Jag har med min nuvarande kamera Sigma EX 70/2,8 DG Macro, som jag också kommer ha till den blivande 70D:n, är mycket nöjd med mitt makroobjektiv, otroligt skarpt.
 

Shelby67

Ny medlem
Tack för tipsen, sigma objektivet hade jag inte tittat på innan, men där såg jag att det medföljer även motljusskydd i priset
 

apersson850

Aktiv medlem
Till mina 7D använde jag EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. Fungerade bra till de kamerorna. Jag fotograferade inte precis insekter som flyger sin väg om man kommer för nära, så brännvidden var inget problem. Objektivet är skarpt och bra.
Nu har jag skaffat en kamera med större sensor, så EF-S fungerar inte på den. Till den använder jag istället EF 100 mm f/2,8L IS macro USM. Det är ju annorlunda på flera sätt, men på en fullformatskamera fungerar det ungefär likadant som 60 mm gjorde på 7D.
 

Shelby67

Ny medlem
Tack för all a tipsen.

Jag köpte till slut detta objektiv, Canon EF 100MM F/2.8L MACRO IS USM

Har inte hunnit testa det så mycket ännu, men jag är glad att jag tog 100mm brännvid, då jag inte behöver stå så jättenära när jag fotar tex småkryp och blommor.
 
ANNONS