Annons

Ska ha utställning - lite funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Nu drar det snart ihop sig. Mina bilder har kommit och har börjat rama in dom. Har skaffat visitkort också.
Funderar dock på om det räcker med att lägga en bunt visitkort bredvid bilderna. Brukar man kanske skriva ut ett papper också med info? till exempel att dom kan beställa bilder i olika storlekar och att jag har fler bilder på min hemsida och så. Eller är det onödigt?

Hur går det till om någon vill köpa en bild? Köper dom då den inramade bilden som hänger där eller beställer dom?
På min hemsida har jag tre olika storlekar på bilderna och jag säljer utan ram.

Vet inte riktigt hur jag ska göra. Någon som har tips. Och om jag ska ha ett infoblad, vad ska det stå där? jag är dålig på att formulera mig.

Tacksam för hjälp
/andreas
 

Saarikko

Aktiv medlem
Nu drar det snart ihop sig. Mina bilder har kommit och har börjat rama in dom. Har skaffat visitkort också.
Funderar dock på om det räcker med att lägga en bunt visitkort bredvid bilderna. Brukar man kanske skriva ut ett papper också med info? till exempel att dom kan beställa bilder i olika storlekar och att jag har fler bilder på min hemsida och så. Eller är det onödigt?

Hur går det till om någon vill köpa en bild? Köper dom då den inramade bilden som hänger där eller beställer dom?
På min hemsida har jag tre olika storlekar på bilderna och jag säljer utan ram.

Vet inte riktigt hur jag ska göra. Någon som har tips. Och om jag ska ha ett infoblad, vad ska det stå där? jag är dålig på att formulera mig.

Tacksam för hjälp
/andreas
Du bestämmer själv hur du vill göra med utställningen.
En papperslapp med kortfattat information om bilderna samt priser med och utan ram kan du ha, ja, och det är iofs upp till dig om du vill sälja med ram eller inte.

Om någon vill köpa en tavla eller bild av dig så ta en handpenning på 15% (ex 1000 kr * 0.15 = 150 kr). Även om köparen väljer i slutändan att inte köpa tavlan så tjänar du handpenningen.

Även om du har 3 olika storlekar på hemsidan så bör det inte vara några svårigheter för din del att sälja dem. Nämn bara storleken på hemsidan och lägg till pris inkl frakt inom Sverige så är det klart. Glöm inte att ta en vinst, annars är det lönlöst att ens sälja något.

Kan berätta om att jag har inte ens hunnit komma igång ordentligt med fotograferingen (fotat nu i 1 år) och i vintras var jag i USA, tog några riktigt fina bilder därifrån och redan fått beställningar på 2 bilder. Köparen betalar 2500 kr för dem, båda 70x50 cm stora, fast ena är på Dibond och andra på Canvas. För mig kostar båda 1300 kr, dvs jag har en vinst på 1200 kr.
Jag vet att denna köpare köper, då det är en vän till mig, men ändå... Hade lika gärna kunnat ta handpenning från denne, men eftersom vi känner varandra så pass bra och kan lita på varann så behövs det inte.


Men hur som helst, hur du än gör, så önskar jag dig all lycka till med utställningen och hoppas du tjänar en bra hacka på det samt har nöjda besökare! :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
priser är svårt. på min hemsida har jag satt ut

30x40cm 299kr
40x50cm 399kr
50x70cm 599kr

utan ram. Vet inte om det är rimligt men jag har kollat runt lite och folk kan ta betydligt mycket mer än det verkar det som.

Problemet med att sälja med ram är att det kan vara dyrt med ram, samt svårt att få tag i. Sen blir det svårare med frakten.
Men om jag skriver på infobladet att jag säljer utan ram kanske folk inte vill ha? Brukar folk helst vilja köpa med ram?
 

Saarikko

Aktiv medlem
priser är svårt. på min hemsida har jag satt ut

30x40cm 299kr
40x50cm 399kr
50x70cm 599kr

utan ram. Vet inte om det är rimligt men jag har kollat runt lite och folk kan ta betydligt mycket mer än det verkar det som.

Problemet med att sälja med ram är att det kan vara dyrt med ram, samt svårt att få tag i. Sen blir det svårare med frakten.
Men om jag skriver på infobladet att jag säljer utan ram kanske folk inte vill ha? Brukar folk helst vilja köpa med ram?
Varifrån beställer du dina bilder (tryckeri), om jag får fråga? Och är dina priser med eller utan moms samt hur är det med frakten på dessa?

Det spelar ingen roll. Många köper bara bilden och skaffar ram i efterhand, om inte säljaren har någonstans att få tag på ramar till ett bra pris.

Dessa är villiga på att testa hur det blir med att skicka ramar till kunder i Skandinavien (jag har redan talat med dem) så om du vill vara en av testarna så varsågod: http://www.eframe.co.uk/
 

andreassofus

Aktiv medlem
Utställningen börjar på fredag. I västra värmlands banks lokal i Töcksfors.
Bilderna tror jag får hänga där så länge jag vill eftersom dom också ville dekorera väggen :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Kanske man skulle kunna skriva nåt sånt här.? Någon som ser konstigt ut eller något som jag borde skriva/borde inte ha med av det jag skrivit? Eller något som jag borde formulera om?
 

Bilagor

Saarikko

Aktiv medlem
Det kommet gå bra med din utställning.

Hade gärna kommit om jag hade haft möjligheten för att se din utställning men bor lite för långt bort.

Men lycka till i alla fall och hoppas du lyckas sälja lite (mycket!).
 

wangblad

Aktiv medlem
Glöm inte att numrera och signera.
Jag tycker du skall dubbla dina priser eller lite till. Det är svårare att höja priserna senare när folk vant sej vid låga priser. Jag har dubbla priser mot dej men erbjuder oftast en rabatt, i synnerhet till privatpersoner. Företag får betala fullt pris. Skickar i rör. Ofta direkt från tryckeriet.
www.wangblad.com
 

knobloch

Aktiv medlem
Hej Andreas! Lite språklig input:

Det heter "förstoring" (inte förstorNing).
Jag skulle skriva "natur- och landskapsfotograf" (lägg till ett bindestreck där alltså).

Heter det "en email"? Blev osäker. Kanske ska skriva .."kontakta mig via telefon eller e-post".

Lycka till!
 

cango

Avslutat medlemskap
Hej Andreas! Lite språklig input:

Det heter "förstoring" (inte förstorNing).
Jag skulle skriva "natur- och landskapsfotograf" (lägg till ett bindestreck där alltså).

Heter det "en email"? Blev osäker. Kanske ska skriva .."kontakta mig via telefon eller e-post".

Lycka till!
hittade detta:
"Den som vill stava vårdat skriver alltså mejl. E-post och e-brev går så klart också bra. Formen mail är däremot att betrakta som lite ovårdad. "

källa: http://blog.svd.se/sprak/2011/06/09/mail-eller-mejl/
 

andreassofus

Aktiv medlem
Glöm inte att numrera och signera.
Jag tycker du skall dubbla dina priser eller lite till. Det är svårare att höja priserna senare när folk vant sej vid låga priser. Jag har dubbla priser mot dej men erbjuder oftast en rabatt, i synnerhet till privatpersoner. Företag får betala fullt pris. Skickar i rör. Ofta direkt från tryckeriet.
www.wangblad.com
Måste man numrera och signera dom och varför?

Det är svårt det där med priser. Jag lever inte på det här och säljer inte alls många bilder. har bara sålt några stycken totalt. Är det inte bättre att ha låga priser och få sålt några istället för att inte få sålt några alls.

Men folk kanske är beredd att betala om dom gillar någon bild. Jag lägger väldigt mycket tid på mina bilder, både genom att åka omkring land och rike för att hitta bra platser, samt framför datorn.
Kanske man skulle höja priserna lite grann i alla fall.

Vore ju kul om det täckte bensinen i alla fall :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Hej Andreas! Lite språklig input:

Det heter "förstoring" (inte förstorNing).
Jag skulle skriva "natur- och landskapsfotograf" (lägg till ett bindestreck där alltså).

Heter det "en email"? Blev osäker. Kanske ska skriva .."kontakta mig via telefon eller e-post".

Lycka till!
TACK knobbe. Bra att du rättar mig :) e-post låter nog bättre än email.
jag är kass på att skriva. Ändrar det andra också :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Så nu har jag redigerat texten och ändrat priserna lite. När man läser runt på internet så säger alla samma sak verkar det som att man inte ska sätta för låga priser. Även om jag höjt priserna verkar jag ligga under väldigt många andra. Är ändå rädd att alla tycker det är för dyrt och inte vill köpa :)

hur ser det ut , ?
 

Bilagor

ANNONS