Annons

Fotografera fönster

Produkter
(logga in för att koppla)

EWWE

Medlem
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att fotografera fönster i studio?

Jag har provat lite, men stöter på lite svårigheter med reflektioner. Jag vill ju helst inte bli speglad i fönstret när jag fotograferar, och inte kameran heller då jag fjärrutlöser den.

Jag har undvikit blixtar då jag antar att reflektionerna blir fler? Jag har använt det naturliga ljuset ( lampor i taket) i fönsterfabriken.

Fönstren är ju rätt stora och klumpiga att flytta. När jag har fotat fasader med fönster ute har jag kunnat stå i sån vinkel att jag inte kommit med, men det är svårt till produktbilder där jag ska fota rakt framifrån.

Har någon tips på ljussättning eller andra tips för att minska reflektioner?

Jag har redigerat i efterhand med olika lager för att få bort relfektioner. Är det så man "gör" för att det ska se bra ut? jag gillar inte riktigt resultatet då inga reflektioner finns då man inte ser att det är glas längre...

Bifogar 3 bilder. första är en halvgenomskinlig toning på rutan, den andra är en helt täckt toning över glaset och nr 3 är orginalet utan toning alls. Vad tycker ni blev bäst?

Kom gärna med tips

MVH
Evelina
 

Bilagor

j_sjoholm

Aktiv medlem
Det känns ju som att lite pill i Photoshop är ganska nödvändigt. Sen vet jag inte hur bakgrunden påverkar vad som syns i spegelbilden. Skulle du t.ex. fota mot en svart bakgrund känns det ju som att kameran skulle smälta in lite bättre.

Lycka till!
 

b1967

Aktiv medlem
Prova att använda ett polariseringsfiler. Det kan användas för att minska reflektioner i t.ex. vatten och fönster.
 

reboot81

Aktiv medlem
Bild två alla gånger. Bildgoogla så ser du hur fönster på bild ser ut, de flesta ser inte 'riktiga' ut.

Varför inte fota lite i vinkel, så kan du köra hur du vill utan att behöva tänka så mycket på reflektioner i glaset.

Sen ser det ut som om spröjset sitter lite snett på bilder.
 

apersson850

Aktiv medlem
Med ett TS-E (tilt/shift menar jag; TS-E är Canons beteckning) objektiv kan man fotografera fönstret till synes rakt framifrån utan att själv speglas i glaset.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gissar att det är ett jobb du gör.
Fråga uppdragsgivaren!
Kanske tom så att vd hinner sätta sig o låta sin spegelbild synas i fönstret, då kan det omvandlas till att speglingen visar de som tillverkar fönstren.
Fast det blir svårt att plåta rakt framifrån.
 

erro.se

Aktiv medlem
Eftersom du verkar fota i fabriken så kanske du kan få tillgång till enbart fönsterramarna, utan glas monterat?

Annars kan du fota i lite vinkel så att du slipper reflektioner. Sen kan du räta upp fönstret i efterhand i Photoshop eller liknande.

Försök fota med så lång brännvidd som möjligt, så får du med så lite reflektioner som möjligt.
 

EWWE

Medlem
Tack för alla svar.
Dom här bilderna ska användas som produktbild till deras försäljare. De ville ha bild på fönstren framifrån och bakifrån. Det är väl kanske inte så jättenoga med bilderna och uppdragsgivaren hade väl inte brytt sig så mycket om dessa reflektioner, men man vill ju göra det så snyggt och bra som möjligt.
Jag ska tillbaka på lördag för att fotografera några fler. Ska prova med polariseringsfiltret då.

Jag googlade även fönster och de flesta har ju tonat bort fönsterrutan helt, så det verkar ju inte konstigt att göra så.

Jag ska höra med uppdragsgivaren vad de själva föredrar.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Men om det nu är produktbilder, så borde det kanske synas att det är glas i, om de nu säljs med glas, så någon liten reflektion kanske inte skadar.
 

iSolen.se

Guest
Men om det nu är produktbilder, så borde det kanske synas att det är glas i, om de nu säljs med glas, så någon liten reflektion kanske inte skadar.
Håller med.

Nummer två ser tråkig ut, nästan så det inte finns något glas i, det är bättre att jobba med reflektionen så att man reflekterar något intressant.
 

Anjou

Aktiv medlem
Maska bort glaset helt och lägg dit en svag toning istället. Förutom reflexerna från studion/lokalen som inte tillför något så finns det alltid en massa prickar och skräp i glaset som man retar sig på.
Då kan du dessutom koncentrera dig på att ljussätta ramarna snyggt.
 

iSolen.se

Guest
Maska bort glaset helt och lägg dit en svag toning istället. Förutom reflexerna från studion/lokalen som inte tillför något så finns det alltid en massa prickar och skräp i glaset som man retar sig på.
Då kan du dessutom koncentrera dig på att ljussätta ramarna snyggt.
Kolla med tillverkaren bara, de kanske inte gillar om det ser tonat ut eftersom det finns tonade glas.
 

Anjou

Aktiv medlem
Kolla med tillverkaren bara, de kanske inte gillar om det ser tonat ut eftersom det finns tonade glas.
Det är så de flesta (läs alla) fönstertillverkare brukar göra så jag tror inte det uppfattas konstigt.
Det är även så pass vanligt att man inte fotar sina fönster alls utan bara visar 3D-bilder i sina kataloger. Och då har man liksom inget val med det tonade glaset.

/ Kalle
 

iSolen.se

Guest
Själva poängen med shift-objektiv är ju att det man fotar ska få rätt perspektiv även om man inte kan placera kameran rakt framför.
TS funkar bäst för helt platta motiv vilket detta inte är.

Säg att du fotar snett underifrån. Du kommer då se mindre av insidan av ramens undersida och mer av insidan av ramens översida. Det ser jättekonstigt ut.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, så är det. Men ett fönster är inte större, vanligtvis, än att det med rimliga medel borde gå att fotografera mitt på i höjdled och så bara förskjuta i sidled.
Men det ser kanske ändå konstigt ut. Jag har inte använt skiftning av objektivet på det viset, så det vet jag inte av någon egen erfarenhet.
 

iSolen.se

Guest
Jo, så är det. Men ett fönster är inte större, vanligtvis, än att det med rimliga medel borde gå att fotografera mitt på i höjdled och så bara förskjuta i sidled.
Men det ser kanske ändå konstigt ut. Jag har inte använt skiftning av objektivet på det viset, så det vet jag inte av någon egen erfarenhet.
Eftersom huvudmotivet är ramen, själva glaset är ju sekondärt, ska man nog låta bli TS.

Jag har fotat en del hus med TS, det blir snyggt när man rätar upp det. Tills man upptäcker att man bara ser tak men inga golv i rummen. Doh! :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, ett högt hus är ju svårare att komma i jämnhöjd med. Ramen kommer förstås att bli olika på höger och vänster sida om man förskjuter objektivet.

Det är så sant som det är sagt: Fotografering är 90% tankearbete och 10% trycka på knappen.
 
ANNONS