Annons

Byta upp mig från Nikon D40 eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falufoto

Aktiv medlem
Har lite beslutsångest, just nu har jag en Nikon D40 och haft den i många år nu, och nu har jag blivit erbjuden att ta på mig ett jobb som bilfotograf i ett racingstall. Min fråga nu, jag har ingen budget att köpa en såkallad proffskamera som kostar runt 10 000-20 000, men vill fortfarande ha en bra kamera som kan leverera och få skarpa bilder oavsett om det är natt eller dag. Vi säger att jag köper en Nikon D5200, kommer verkligen bilderna bli så mycket bättre än vad jag kan ta med min D40?

Min tanke är att fortsätta med fotografering efter detta jobb.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Ämnet har diskuterats ett antal gånger i olika trådar, senast en som bl a jag deltagit i där en person ville byta upp sig från en D80. Svaret på din fråga är: Ja, det blir bättre bilder. Men jag skulle föreslå att du satsar på en kamera ur 7000-serien, D7100 om du har pengarna, annars finns kompromissen D7000 med några finesser färre. Övriga argument finns i tråden
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=158106
Har du ett kit-objektiv till din D40 tycker jag att du ska låta den gå med om du säljer kameran och satsa på ett bättre zoom. Bilar kan både vara på lite större avstånd och väldigt nära, ett bra zoom i detta sammanhang är 18-140 som är väldigt skarpt. Det finns också ett 18-200, som jag inte tycker är så skarpt och så nykomlingen 18-300 som jag inte testat alls.
Sedan finns det hur många zoom- och fast-objektiv som helst, allt beroende på vilken typ av bilder du ska ta.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har lite beslutsångest, just nu har jag en Nikon D40 och haft den i många år nu, och nu har jag blivit erbjuden att ta på mig ett jobb som bilfotograf i ett racingstall. Min fråga nu, jag har ingen budget att köpa en såkallad proffskamera som kostar runt 10 000-20 000, men vill fortfarande ha en bra kamera som kan leverera och få skarpa bilder oavsett om det är natt eller dag. Vi säger att jag köper en Nikon D5200, kommer verkligen bilderna bli så mycket bättre än vad jag kan ta med min D40?

Min tanke är att fortsätta med fotografering efter detta jobb.
Jag håller i det stora med om svaret du fått från Patrik och de resonemang som dök upp i tråden han länkade till. Frågan du ställer är universiell: det många som brottats med den genom åren - och troligen en som kommer att återkomma i framtiden - "vinner jag något på att skaffa en nyare kamera".

Det finns många lite olika svar på din konkreta fråga "kommer verkligen bilderna bli så mycket bättre än vad jag kan ta med min D40?", det blir lite av "både ja och nej". Det är ju självklar inte så att kompositionen i bilderna på något magiskt sätt plötsligt blir bättre eller att en ny kamera ger vackrare ljus. Vilken kamera man än har så handlar det i slutändan mycket om fotografen. Och en D40 kan ge mycket bra bilder.

Går vi vidare från de självklarheterna så ger ändå nyare kameror en del tydliga tekniska fördelar. Grovt sett är de två riktigt stora saker som utvecklats i kamerorna sedan D40: Sensorprestanda och processorkapacitet. Plus att en massa detaljer också blivit bättre.

Men om vi håller oss till de två stora grejerna så innebär bättre sensorprestanda att bilder på låg känslighet (låga iso) har bättre omfång och mer detaljrikedom. Tar du en bild på iso 100 eller 200 med en modernare kamera kan du lyfta skuggor mer utan att få brus, och tack vare fler pixlar har du större detaljrikedom att utgå ifrån. De här sakerna leder också till att du kan skruva upp känsligheten (iso) mer än i din nuvarande kamera och ändå ha kvar ett användbart omfång och detaljrikedom. Annorlunda formulerat: En nyare kamera kan ge bilder med samma omfång och detaljrikedom som din nuvarande, fast på högre iso vilket ju underlättar en hel del när du tar bilder i svagt ljus.

Bättre processorprestanda märks dels på ett uppenbart sätt: Kameran är snabbare. Du har högre fart i serietagningen, du har kortare avtrycksfördröjning vilket gör de enklare att få bra tajming, det är mindre fördröjning innan bilder visas på skärmen osv. Men det innebär dessutom att man kan ha en mer sofistikerad autofokus (med fler mätpunkter) som ändå arbetar snabbare. Bättre processprestanda är också en förutsättning för att kunna filma video med kameran, något som de flesta moderna systemkameror klarar.

Sammanfattningsvis skulle jag säga så här: Det blir ofta mycket enklare att få till bilder med lika bra eller bättre teknisk kvalitet med med nyare kamera än med den du har nu. När du tar mycket bilder under en dag kommer du få fler där tajmningen stämmer, där fokus hamnar rätt och generellt kan du pressa kameran hårdare utan att tappa i kvalitet.

Sedan kan det som Patrik är inne på också vara värt att fundera på de objektiv du använder, de betyder ofta oerhört mycket.
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Har lite beslutsångest, just nu har jag en Nikon D40 och haft den i många år nu, och nu har jag blivit erbjuden att ta på mig ett jobb som bilfotograf i ett racingstall. Min fråga nu, jag har ingen budget att köpa en såkallad proffskamera som kostar runt 10 000-20 000, men vill fortfarande ha en bra kamera som kan leverera och få skarpa bilder oavsett om det är natt eller dag. Vi säger att jag köper en Nikon D5200, kommer verkligen bilderna bli så mycket bättre än vad jag kan ta med min D40?

Min tanke är att fortsätta med fotografering efter detta jobb.
Byta från en D40, ja vad kan man säga? Jag bytte från en D40 till en D300, redan där blev foto roligare. Instegshusen, ja det är inga fel på dem men de saknar en sak som jag ser som ett måste, dubbla rattar.
Ska man jobba med det så är hastighet i inställningar ett måste. Jag har bytt mig vidare genom djungeln från min D300 och jobbar idag med en D4. Så klart bilderna blir galet mycket bättre eftersom utvecklingen i tekniken går framåt och det märks tydligt.

MEN det är inte bara huset som gör bilden, det är dina gluggar. Ska du fota bilar åt ett stall så, ja jag vet inte om det är speed bilder de vill ha eller i depå men 14-24 är en riktig vinnare för att ta sköna bilder på nära håll.

Jag jobbar delvis som fotograf idag och kraven på bilderna man levererar är höga.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Låt stallet stå för kameran.
Antingen i en form av avbetalning eller att de äger utrustning en.
Kostnaden måste vara som att pissa i havet för ett racingstall.
 

Falufoto

Aktiv medlem
Ja får nog bli att köpa en Nikon D7000. Givetvis förstår jag att bilderna blir ju inte magiskt bra bara genom en ny kamera, men förutsättningarna kanske blir större att få en bättre bild med en bättre kamera. Tack för alla tips och råd och ska ta mig en rejäl funderare.
Att stallet ska stå för kameran är nog uteslutet.

En till fråga, att sälja min D40 känns inte värt då jag ändå inte får speciellt många kronor för den, men kan man köra med de objektiv jag har på D40 idag? Då räcker det med att jag bara köper D7000 huset så kan jag köpa nya objektiv när jag fått ihop en slant.

De objektiv jag har idag är inga toppobjektiv men kanske duger?
* Nikon 18-55 f/3.5-5.6GII AF-S DX
* 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ja får nog bli att köpa en Nikon D7000. Givetvis förstår jag att bilderna blir ju inte magiskt bra bara genom en ny kamera, men förutsättningarna kanske blir större att få en bättre bild med en bättre kamera. Tack för alla tips och råd och ska ta mig en rejäl funderare.
Med den får du utöver en väsentligt bättre sensor också en del annat smått och gott: som att du har dubbla rattar (en fram, en bak) vilket gör kameran mer lättjobbad, du har en informationsskärm upptill, du får en bättre sökare (känns större, ljusare), större och mycket mer högupplöst bildskärm bak, 6 bilder/sek jämfört med 3, mycket mer avancerad och träffsäker AF, du kan plugga in en gps (GP-1) ...

Att stallet ska stå för kameran är nog uteslutet.
Synd, men det kan vara värt att fråga :)

En till fråga, att sälja min D40 känns inte värt då jag ändå inte får speciellt många kronor för den, men kan man köra med de objektiv jag har på D40 idag? Då räcker det med att jag bara köper D7000 huset så kan jag köpa nya objektiv när jag fått ihop en slant.
Behåll D40 och ha den som andrakamera/reservkamera. Har man åtagit sig att leverera bilder så känns det avsevärt tryggare med två kameror än en. Det gäller allt från att man glömt att ladda batteriet till att en kamera plötsligt krånglar mitt i ett uppdrag. Plus att du då kan ha ett objektiv på vardera kamera och snabbt växla.

De objektiv jag har idag är inga toppobjektiv men kanske duger?
* Nikon 18-55 f/3.5-5.6GII AF-S DX
* 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor
Som sagt inga upphetande objektiv, men har de funkat hittills kommer de fortsätta fungera - bara lite bättre när de sitter på en bättre kamera.

En bonus med D7000 är att den har inbyggd fokusmotor vilket gör den kompatibel med äldre Nikon-objektiv av AF-typ (D40 får bara autofokus med objektiv av typen AF-S som har fokusmotor i objektiven). Då har du tillgång till ett större utbud av begagnade objektiv. Ett som kan vara värt att hålla utkik för dig där är AF 80-200/2,8 som det finns gott om, inte är allt för dyrt och är en mycket stor uppgradering av din 55-200.

Annars håller jag med Erik om att en DX 35/1,8 nog bör vara de första objektiv du skall leta efter, det är ett mycket praktiskt, mycket bra och fantastiskt prisvärt objektiv. Kostar 1800 kr ny, går att hitta för under 1000 kr begagnad.
 

Falufoto

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Ja att spara D40 som reservkamera har varit tanken, och att fota racing sker nästan alltid på dagen (antar jag) så är väl egentligen kanske inte så svårt att få till det rent tekniskt.

Varför jag blivit erbjuden detta jobb är för de behöver bilderna för att få sponsorer, så de flesta bilder kommer antagligen vara på bilarna men givetvis lite på teamet och då tror jag mitt 18-55 räcker.


** Uppdatering:
Tack för alla råd, har nu bestämt mig att jag köper en D7000 inom en snar framtid.
 
Senast ändrad:
ANNONS