Annons

sigma 120-300/2,8 ups & downs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag är sugen på att byta ut min 80-200 skjutzoom från Nikon.
Den är definitivt inte den vassaste kniven i lådan, ilte slö af o lider ganska mycket av CA.
Den har tjänat mig väl under säkert 25 års tid o då köptes den begagnad för 5500kr.
Så nu är det dags att skaffa nytt.
Nikons senaste 70-200 eller kanske ett Sigma 120-300.
Förutom vikten vad finns det mer för för o nackdelar?
Sen har jag hört att Tura gav 5 års garanti på Sigma men inte alla andra, stämmer detta?
 

revox

Aktiv medlem
Jag har ett sigma 120-300 1:2.8 APO DG HSM (det har bildstabilisering men är inte senaste modellen)

Var lite orolig för vikten när jag skulle köpa det men det har faktiskt inte varit några större problem, har kört handhållet till 90% (någon gång har det dock känts tungt, t.ex. när man skall följa något en längre tid)

Det jag är lite missnöjd med är motljusskyddet som känns plastigt och inte vill sitta fast så bra som det borde (själva "snäppet" är väldigt löst). Detta var 10ggr bättre på min gamla canon 70-200 4L.
Detsamma gäller objektivlocket, men det går ju att byta om man vill. Fånigt dock att dom snålar på två billiga plastdetaljer på ett hyffsat dyrt objektiv...

Bildstabiliseringen funkar bra och man kan köra med förvånande långa tider handhållet!

Optiska prestandan vågar jag tyvärr inte säga så mycket om då jag inte har så mycket att jämföra med.

Om man summerar de cirka två åren jag haft objektivet så har jag nog nästan aldrig behövt 2.8 i bländare, men jag har många gånger behövt ett längre objektiv... Men det är ju mycket beroende på vad man vill fota.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Skälet till att köpa 120-300/2.8 är väl att främst använda den på 2.8, i annat fall innebär det ju enbart att släpa runt på dubbla vikten i onödan.
 

nicotin

Aktiv medlem
jag har testat den för Canon under en helg plåtade hockey och sen roadracing.

Om jag använder min Canon 70-200 f2.8 IS II som måttstock så är Sigma gluggens AF system ganska trött och slö, framför allt inne i en hockey hall.

MEN killen som stod brevid mig hade samma glugg 120-300 fast för Nikon och den var grymt vass.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
jag har testat den för Canon under en helg plåtade hockey och sen roadracing.

Om jag använder min Canon 70-200 f2.8 IS II som måttstock så är Sigma gluggens AF system ganska trött och slö, framför allt inne i en hockey hall.

MEN killen som stod brevid mig hade samma glugg 120-300 fast för Nikon och den var grymt vass.
Är inte det väldigt konstigt?
Kommer du ihåg vilket hus han använde, själv så har jag D800?
Men det klart en D4 är i en annan klass, den smattrar friskt.
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Jag har OS varianten, (inte den senaste) och använder den på D800e & D3, fokushastigheten är helt ok, ett litet minus kan vara att där inte är fokusbegränsning, så om man tappar bort sig kan den jaga fram och tillbaka "en" vända innan den är rätt igen, inget stort problem om man är tex inomhus då skärpan inte är så långt "off", lite värre om man fotar tex flygande fåglar då skall den ut å vända i ändläget.

i övrigt så är mitt ex "tokskarpt" med sigmas 1,4 konverter, jag har även ett Nikon AF-s 200-400 vr
som det var meningen skulle ersätta sigman men jag har lite svårt att sätta in den där annonsen :)
då sigman matchar nikon lätt i skärpa.

//G
 

nicotin

Aktiv medlem
Är inte det väldigt konstigt?
Kommer du ihåg vilket hus han använde, själv så har jag D800?
Men det klart en D4 är i en annan klass, den smattrar friskt.
han hade en D700.

Många har sagt att Sigma gluggen för Nikon är vassare än för Canon.

Jag testade Sigma gluggen med en 1Dx och 5Dmk3.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Jag har plåtat alpina världscupstävlingar i storslalom och slalom, med 120-300/2.8 OS ver 1 och Canon 7D och 1Dm4 utan problem, även mend Sigmas TC 1,4.. Har även plåtat hockey, fotboll, amerikansk fotboll, baseball mm med den. Det jag saknar lite är, som även nämnts i tidigare tråd, en fokusbegränsning.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Själv kör jag med både &
Men i det här fallet vet jag inte, den skall vara lite känslig för motljus. O ett filter ger knappast ett plus i kanten.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Om du syftar på den nya "sport"-modellen så ska den vara bättre än den förra på i stort sett allt, ink. AF. Autofokusen går ju också att konfigurera med USB-dockan.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Det är den senaste versionen jag siktar på, så det låter ju bra Alexander.
Har objektivet en usb port?
Till vadå. ?
Du behöver Sigmas USB-docka, sen kan du programmera fokusbegränsningar och AF-hastighet. Jag har dockan men tyvärr inte det där objektivet.. Fattar inte varför inte fler tillverkare erbjuder något sånt. Om man får tro the-digital-picture verkar det nästan förvånande att Sigma inte hade snabb fokus som standardinställning men det verkade ju vara lätt fixat med en knapp. Läs mer här;

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-120-300mm-f-2.8-DG-OS-HSM-Lens.aspx
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fattar inte riktigt
Skall man tolka det som att OFF är original o prio på fokus
1 & 2 är två stycken förprogrammerade lägen som man kan slå om till för att få snabbare AF?
Eller MÅSTE man programmera upp 1 & 2?
 
ANNONS