Annons

Leica 3 1939

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke M

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag fick just hem min aktionsvinst från Ebay.
Det är en Leica från 1939 tror jag, kan man söka på tillverkningsnummret och få fram något.
Den har nummer 124430

Den användes som spanings och objekt kamera under andra världskriget av Luftwaffe.
Då jag är STOR historie nörd med inriktning på WW2 så är det en kul kamera.

Jag tänkte lämna in den för översyn hos LP foto så dom får gå igenom den.

Är det några fler här som har gamla Leicor?

Mvh Jocke
 

cowboy

Aktiv medlem
Grattis!

Grattis till köpet!

Äkta Luftwaffeleicor är sällsynta, läs här hos CameraQuest: http://www.cameraquest.com/luft.htm

Enligt CameraQuest finns många falska Luftwaffeleicor (äkta Leica men falsk Luftwaffegravyr) i omlopp.
Oavsett vad så är det alltid kul med gamla Leicor. Har själv en renoverad Leica III.
 

Jocke M

Avslutat medlemskap
Jag kommer att lämna in den till en expert så får vi se om den är äkta eller inte.
Hur som helst är jag nöjd.
Vet inte om jag vågar posta en länk då den har hakkors på sig.
Men även fodralet har en mycket gammal stämpel där man kan uttyda tyska örnen.

Tack

P.S vågar man lägga upp en bild eller är det hets mot folkgrupp?
 

Astacus

Aktiv medlem
1939 är mycket riktigt tillverkningsåret för Luftwaffe-leicorna men serienumret, 124430, pekar på en Leica III chrome från 1933 (Källa: McKeowns price guide to antique & classic cameras)
 

Astacus

Aktiv medlem
"Cowboy" skriver tidigt i denna diskussion: "Enligt CameraQuest finns många falska Luftwaffeleicor (äkta Leica men falsk Luftwaffegravyr) i omlopp."

Eftersom serienumret pekar på en Leica III från den tidsperioden så kan nog kameran i sig mycket väl vara äkta.
 

elgenper

Aktiv medlem
Sorry, solklar fake. Den allmänna finishen, detaljer i sökarfönstrens ramar, framför allt den hårresande grova mätsökararmen på sista bilden! Sedan objektivet med brännvidden angiven som 50 mm (det stod 5 cm på de äkta) och knoppen på fokuseringsarmen.

Och, en sak till: om man skall ha en spaningskamera för militärt bruk, vill man då ha den förgylld och med ädelträfanér? Förgyllda AK4:eek:r, någon?
 

Jocke M

Avslutat medlemskap
Det viktigaste för mig är att det är en Leica, Luftwaffe är bara en lite kul grej.
Och jag har pratat med Werner på LP foto och jag kommer att åka in till honom så får han kolla om det är en Leica samt att gå igenom den.

Tack
 

ErlandH

Aktiv medlem
Den är iofs inte förgylld (gulmetallen är mässing) men ädelträfinish har det väl aldrig funnits på en Leica?
 
ANNONS