Annons

Fixa en trasig extern hdd

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Någon som vet av nån firma i stockholms trakten som kan fixa en extern hdd då min gått i strejk el i alla fall kan plocka ur filerna som finns där
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har lämnat in min externa hårddisk hos Soondata i Tyresö. Det kostar 5000 kr och det rör sig om en Raid 0 hårddisk där själva diskarna är hela, men med trasig elektronik och tillhörande protokoll. Vet dock inte om de är billigare/dyrare än andra.
 

Hankki

Aktiv medlem
I vissa fall räcker det med att plocka ut disken ur höljet och koppla den internt i en dator, ifall elektroniken i höljet har pajat.
 

jaan v

Aktiv medlem
Vad det är för fel går ju inte att uttala sig om öht, kan ju lika gärna röra sig om skadat filsystem som 'mekaniskt' fel på disken.
 

iSolen.se

Guest
Börja med att kolla så att transformatorn ger tillräckligt med ström.
Spänningen då? :) Och vad är tillräckligt?

Nej, följ rådet att koppla in disken internt. Funkar inte det får du välja mellan att själv använda något filräddningsprogram med risken att permanent skada disken eller att lämna in den.

vilket värde sätter du på bilderna? 1000? 10 000?
 

nicrosoft

Aktiv medlem
Jag har haft 2 trafo som gett upp och inte klarat av att driva disken så att prova med en med rätt spec är väl ingen dum ide.
 

Ogg

Aktiv medlem
Ett alternativ om man t.ex. inte har en stationär dator är att köpa ett nytt HDD-kabinett för att testa disken i.
Webhallens billigaste ligger på 195:-
http://www.webhallen.com/hardvara/132213-st_lab_s-190_kabinett_3.5_sata_ii-ide_-_usb_2.0

Nu finns det säkert bättre kabinett än just detta, men det var billigast.

Jag har personligen ett kabinett från en gammal extern, där disken dog, som jag använder för att testa/rädda hårddiskar från nära och kära. (Förvånansvärt hur ofta det händer...)
 

Falumas

Aktiv medlem
Om du kört RAID på diskarna så skall du inte koppla in dom i datorn. RAID finns tyvärr i lite olika varianter så RAID 0 behöver inte fungera på samma sätt i ditt bios som i din externa lösning.
Testa strömförsörjningen det är den som havererar i 80% av fallen.

/Karl
 

BugEyes

Aktiv medlem
Hur yttrar sig felet, startar den inte eller går den igång utan att kunna användas?
Vad är det för typ av disk, RAID kabinett eller bara en vanlig disk?

Det vanligaste felet är att strömförsörjningen pajat
 

BugEyes

Aktiv medlem
Det som händer är att det bara klickar i den och att ström indikator lampan blinkar sen händer inget
Det låter som strömtillförseln inte funkar som den ska.
Då är det ganska hoppfullt att disken ska gå att läsa inkopplad till en dockningsstation eller direkt i datorn. Om det är en äldre disk kan det vara IDE gränssnitt annars SATA.
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Det låter som strömtillförseln inte funkar som den ska.
Då är det ganska hoppfullt att disken ska gå att läsa inkopplad till en dockningsstation eller direkt i datorn. Om det är en äldre disk kan det vara IDE gränssnitt annars SATA.
Problemet är att det finns inga SATA kontakter utan bara själva mini USB kontakten annars så hade jag nog testat å koppla den direkt i datorn
Bilder på hur den ser ut finns här i min Blogg
http://www.fotosidan.se/blogs/affes10blogg/grater-blod-just-nu-70-gig.htm#comments
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Allt är ju relativt från annalys 1300 får att åtgärda el rädda filerna så kostar det från 5000 kr å uppåt
Jo, man får värdera vad som finns på disken noga. När jag själv råkade ut för det så låg mina företagsdokument (CAD-ritningar mm) på diskarna. De kunde inte åtgärdas i Sverige utan skickades vidare till Ibas i Norge. Försök gjordes med att återställa filerna men avläsarnålen hade gått ned i skivorna och förstört för mycket.

Det som kunde räddas var maildatabasen och tur var det för alla nya dokument (som inte jag hade någon extra backup på!) hade jag mailat till kund för godkännande. Notan blev saftig, 20 tusen och då gick det ändå inte att återställa materialet :(

Så nog kan det kosta alltid, men en analys är det värt om du inte hittar någon lösning själv. Efter analysen får du ett förslag med fast pris och en uppskattning på hur mycket de kan återställa. Då har du något konkret att utgå ifrån.
 
ANNONS