Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gyllene ljus - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Hej!

Jag hittar inte riktigt svaren jag söker i andra trådar, så jag startar nytt...

Jag har de senaste dagarna sett många bilder med ett väldigt gyllene ljus, och undrar hur man gör för att uppnå ett liknande resultat…

Några exempel:

http://www.fotosidan.se/cldoc/video-daniel-mansson-om-sina-surfbilder.htm
Många av Erika Gerdemarks bilder: http://gerdemark.se/blog/ (alltså de som har ett gyllene ljus i sig)

Jag antar att ljusförhållandena vid själva fotoögonblicket är viktigt, det ska väl helst vara skymning/solnedgång och lite motljus. Men spelar kamerainställningarna någon roll för att fånga just detta magiska ljus (hög/låg bländare, t.ex.)?

Och kan man förstärka effekten på något sätt i t.ex. LR, utan att hela bilden blir gul? Hur gör man?

Sista frågan: kan man skapa den gyllene effekten helt i efterhand, i redigeringsprogram (helst LR), eller måste man ha hittat det perfekta ljuset redan när bilden tas?

Det är alltså inte riktigt "flares" jag är ute efter, utan mer den gyllene känslan i ljuset i sig, om ni förstår vad jag menar...

Tacksam för svar!

Eric
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Det är ju en fördel att fota vid den så kallade gyllene timmen innan solen försvinner för dagen, just nu här där jag bor idag så är det mellan 16:54 - 18:26, då får du den typen av ljus om det inte är molnigt dvs.

Annars så kan du ju också medvetet ställa in fel vitbalans i kameran när du fotar så den överdriver det existerande ljuset inom en viss del av spektrumet.

Sen så går det naturligtvis fixa i Lightroom eller vad du nu använder, hur man gör detta beror lite på motivet. Men det är bara skruva och dra i massa rattar och inställningar där så får man till effekten. :)

/ Magnus
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar!

Fotar i RAW så det där med vitbalansen brukar jag pilla lite med i efterhand. Jag upplever dock att bilden blir mer gul än gyllene, och att det blir så över hela bilden. Jag vill ändå kunna ha en någotsånär korrekt färgåtergivning på delar av bilden, trots att ljuset upplevs som gyllene. Om jag skulle testa att ställa in fel vitbalans direkt i kameran - vilken typ av vitbalans bör jag testa?

Sedan, kan du vara lite mer specifik när det gäller vilka rattar man ska dra i? Snackar vi färgmättnad, exponeringskompensation, något helt annat?

Tack igen!
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Inga problem..

Jo, men det är ju det som är grejen med just vitbalansen. Ändrar du den så ändras den ju över hela bilden. Om du endast vill påverka ett visst område med en viss typ av vitbalans så får du börja fuska till det rejält genom att använda dig av två bilder, en med normal vitbalans och en med den som du vill uppnå och sedan skrubba fram den gultonade genom den normala i Photoshop. Fast då blir det nästan för mycket fusk blandat i det hela.

Har du en smartphone av någon modell så finns det applikationer som visar dig när den så kallade 'golden hour' inträffar på den plats du är. Det finns en del sådana bra applikationer för Android telefoner.

I Lightroom så kan du nog prova leka med både Temp och Tint samt Split Toning för att få till en liknande effekt. Eller kanske ta hem någon preset gratis från nätet som ger dig samma eller liknande effekt som du vill uppnå.

/ Magnus
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Mesta av det där är varken ljussättning eller vitbalans. Finns säkert en miljon Photoshop actions som enkelt fixar till detta stuk i färger.

Kolla på deviantart.com tex

Men glöm inte bort ljuset. Som alltid så är det en kombination av bra ljus och efterbehandling som gör bilden...
 

Flash_online

Aktiv medlem
Hej!

Jag hittar inte riktigt svaren jag söker i andra trådar, så jag startar nytt...

Jag har de senaste dagarna sett många bilder med ett väldigt gyllene ljus, och undrar hur man gör för att uppnå ett liknande resultat…

Några exempel:

http://www.fotosidan.se/cldoc/video-daniel-mansson-om-sina-surfbilder.htm
Många av Erika Gerdemarks bilder: http://gerdemark.se/blog/ (alltså de som har ett gyllene ljus i sig)

Jag antar att ljusförhållandena vid själva fotoögonblicket är viktigt, det ska väl helst vara skymning/solnedgång och lite motljus. Men spelar kamerainställningarna någon roll för att fånga just detta magiska ljus (hög/låg bländare, t.ex.)?

Och kan man förstärka effekten på något sätt i t.ex. LR, utan att hela bilden blir gul? Hur gör man?

Sista frågan: kan man skapa den gyllene effekten helt i efterhand, i redigeringsprogram (helst LR), eller måste man ha hittat det perfekta ljuset redan när bilden tas?

Det är alltså inte riktigt "flares" jag är ute efter, utan mer den gyllene känslan i ljuset i sig, om ni förstår vad jag menar...

Tacksam för svar!

Eric
Det undrar jag också! Dock ingen här verkar ha svarat rakt exakt hur man gör i Lightroom.

Jobbar hellre med Lightroom så jag hoppas det går att mixa där!

Om någon här gärna vill dela tips vore jag väldigt tacksam! Gärna på svenska för då underlättar det för mig för jag kör svenska vers av lightroom.

//Jocke
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Spelar det någon roll om man har pol.filter eller inte? Tänker att filtret kanske filtrerar bort den gyllene känslan i ljuset jag är ute efter?

/Eric
 

wfrank

Aktiv medlem
Om man bortser från bildbehandlingsdelen så finns som nämnts "the golden hour". På våra breddgrader varierar det rejält med säsong och såklart stora skillnader mellan Ystad och Haparande. Här i Sthlm är det just nu från strax efter 20 till lite efter 21. I själva verket är det då solen befinner sig ungefär 1-5 grader över horisonten. Samma gäller på morgonen, just nu är det från strax före 5 till 6 ungefär sist jag tittade.

Råkar du ha en iPhone kan du hitta gratis-appar som visar vilka tider som gäller just där du är just idag. Det finns säkert till Android också. Surfbilden du visade är säkert behandlad, men det man ser av ljuset är att det står lågt och har de varma toner som faktiskt råder då ljuset är 5 grader eller mindre över horisonten.

En extrakommentar, om man vitbalanserar en sådan bild efter dagsljus så kan effekten bli att man tar bort det varma som ögonen faktiskt upplever. Så beroende på hur nöjd man är med sin kameras AWB så får man justera för att få (om man vill) den effekt man faktiskt såg.
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Om man bortser från bildbehandlingsdelen så finns som nämnts "the golden hour". På våra breddgrader varierar det rejält med säsong och såklart stora skillnader mellan Ystad och Haparande. Här i Sthlm är det just nu från strax efter 20 till lite efter 21. I själva verket är det då solen befinner sig ungefär 1-5 grader över horisonten. Samma gäller på morgonen, just nu är det från strax före 5 till 6 ungefär sist jag tittade.

Råkar du ha en iPhone kan du hitta gratis-appar som visar vilka tider som gäller just där du är just idag. Det finns säkert till Android också. Surfbilden du visade är säkert behandlad, men det man ser av ljuset är att det står lågt och har de varma toner som faktiskt råder då ljuset är 5 grader eller mindre över horisonten.

En extrakommentar, om man vitbalanserar en sådan bild efter dagsljus så kan effekten bli att man tar bort det varma som ögonen faktiskt upplever. Så beroende på hur nöjd man är med sin kameras AWB så får man justera för att få (om man vill) den effekt man faktiskt såg.
OK, tack för svar. Jag är som sagt medveten om det här med gyllene timmen, men undrar om det finns annat man bör tänka på. Spontant känns det som att om jag hade ställt min egen kamera där och försökt ta samma bild (surfbilden) så hade jag bara fått en mörk silhuette och allt det ljusa hade blivit utfrätt (dvs inget gyllene över huvudtaget). Och en väldigt blöt kamera :)

Tänker att det måste finnas annat; bländartal, kamerans vinkel mot solen, färgade filter... Inte vet jag, det var därför jag frågade :)

Intressant tips med dagsljus och vitbalansen, det ska jag tänka på!

/Eric
 

snap01

Aktiv medlem
Det undrar jag också! Dock ingen här verkar ha svarat rakt exakt hur man gör i Lightroom.

Jobbar hellre med Lightroom så jag hoppas det går att mixa där!

Om någon här gärna vill dela tips vore jag väldigt tacksam! Gärna på svenska för då underlättar det för mig för jag kör svenska vers av lightroom.

//Jocke
i den engelska tidningen practical photography så är det med en fotograf som kör lite det stuket på sina bilder dom beskriver hur han gör o han kör med ligtroom. Det är i numret nu maj blått omslag. Fotografen som har reportaget har hemsidan www.chrisharrisphotography.co.uk
ett utsnitt från hans post processing teknik
to complete the dreamy (lomo lo-fi) chris first edited his image in ligthroom. He started by using the saturation sliders to reduce the yellow and greens and boosting the blues and purples. Split toning was then used to give the highlights a pink tint and the shadow a purple tint.
såvad jag förstår kör han olika tintningar på skugga o högdager väljer en färg o blandar in dom o sedan exporterar han bilden till ps o lägger på ett blured layer. Rätt snygga bilder o tekniken går att sätta på typ vilken bild som helst. Det är före o efter bilder i tidningen.
 

Eric Hale

Aktiv medlem
i den engelska tidningen practical photography så är det med en fotograf som kör lite det stuket på sina bilder dom beskriver hur han gör o han kör med ligtroom. Det är i numret nu maj blått omslag.
Finns tidningen att köpa som lösnummer i Sverige, eller måste man prenumerera?

/Eric
 

Virre

Aktiv medlem
Har för mig den finns bland alla andra utländska fototidningar hos Pressbyrån på centralen (i Stockholm då) , lär finnas på de andra internationella tidnignsbutikerna också.
 

Minnert

Aktiv medlem
Hej!

Jag hittar inte riktigt svaren jag söker i andra trådar, så jag startar nytt...

Jag har de senaste dagarna sett många bilder med ett väldigt gyllene ljus, och undrar hur man gör för att uppnå ett liknande resultat…

Några exempel:

http://www.fotosidan.se/cldoc/video-daniel-mansson-om-sina-surfbilder.htm
Många av Erika Gerdemarks bilder: http://gerdemark.se/blog/ (alltså de som har ett gyllene ljus i sig)

Jag antar att ljusförhållandena vid själva fotoögonblicket är viktigt, det ska väl helst vara skymning/solnedgång och lite motljus. Men spelar kamerainställningarna någon roll för att fånga just detta magiska ljus (hög/låg bländare, t.ex.)?

Och kan man förstärka effekten på något sätt i t.ex. LR, utan att hela bilden blir gul? Hur gör man?

Sista frågan: kan man skapa den gyllene effekten helt i efterhand, i redigeringsprogram (helst LR), eller måste man ha hittat det perfekta ljuset redan när bilden tas?

Det är alltså inte riktigt "flares" jag är ute efter, utan mer den gyllene känslan i ljuset i sig, om ni förstår vad jag menar...

Tacksam för svar!

Eric
Det första jag kom att tänka på är en reflexskärm där ena sidan är guldig. Finns många billiga på marknaden och det tror jag ger den effekt du är ute efter. Simple as that! Förutsatt att du ska fota ett porträtt alltså... kanske inget man släpar med sig om man fotar en surfar... hahahah!
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Det första jag kom att tänka på är en reflexskärm där ena sidan är guldig. Finns många billiga på marknaden och det tror jag ger den effekt du är ute efter. Simple as that! Förutsatt att du ska fota ett porträtt alltså... kanske inget man släpar med sig om man fotar en surfar... hahahah!
Funkar nog bra till porträtt, som du säger, men jag är ute efter något som ger hela bilden ett gyllene ljus - inte bara ett ansikte. Någon la upp länken: http://www.chrisharrisphotography.co.uk/index_mobile_fashion.html och de första sju-åtta bilderna är nästan precis vad jag är ute efter när det gäller ljuset... Tror tyvärr inte en reflexskärm räcker :(

Några andra idéer?

/Eric
 
ANNONS