Annons

Göra ram i Lightroom, går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mozo

Avslutat medlemskap
En liten funktion jag saknar i Lightroom är att vid export lägga en ram på bilden. Personligen tycker jag en svart ram runt bilden kan vara snyggt ibland. Nu måste jag gå via Photoshop för att göra detta. Känns onödigt... Eller har jag missat något? Har sökt på nätet utan resultat.

Vet att det går att göra vid utskrift från Lightroom. Men det är inte det jag vill göra. Jag vill kunna ta med mig bilden och skriva ut någon annanstans t.ex, med ram.

mvh
cf
 

JEJ

Medlem
En liten funktion jag saknar i Lightroom är att vid export lägga en ram på bilden. Personligen tycker jag en svart ram runt bilden kan vara snyggt ibland. Nu måste jag gå via Photoshop för att göra detta. Känns onödigt... Eller har jag missat något? Har sökt på nätet utan resultat.

Vet att det går att göra vid utskrift från Lightroom. Men det är inte det jag vill göra. Jag vill kunna ta med mig bilden och skriva ut någon annanstans t.ex, med ram.

mvh
cf
Finns under Print; Stroke Border.
Jag tror att detta funkar även vid export.
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Man kan ju använda vinjetteringen och köra minsta roundness och feather och dra upp amount, då får man ju en ram som man kan styra med midpoint, så har jag gjort på en del av mina bilder. Inte jätteflexibelt och man får rundade hörn, men det funkar.

EDIT: Såg att det skulle vara vid export, då är ju inte min ram applicerbar.
 
Senast ändrad:

Mozo

Avslutat medlemskap
Precis det jag efterlyste! Men...den kostar ju pengar... =I En sådan enkel funktion BORDE ingå i LR. I 3:an verkar den inte heller finnas :-(
Fast man kan visst donera hur mycket eller lite som helst vad jag förstår. Hmm, kanske inte så tokigt ändå!
 

rockmaster

Aktiv medlem
Väl värt pengarna!

Hej!

Jag kör själv med LR2/Mogrify, donerade vad jag tyckte att det var värt då jag skaffade det (5 $ vill jag minnas att jag hostade upp). Har senare donerat ytterligare en slant (lite större...) till honom, då jag tycker att det är en ofantligt användbar plugg.

Ramar på in- eller utsidan, text från metadata, vattenstämplar, mm, mm.

Klart väl ett par spänn!

/M
 

Bebro

Ny medlem
Problemet löst. RTFM-problem...
Jag har just eliminerat RTFM-problemet som sedan övergått till ett problem av SBS-karaktär.
Finns du kvar här dextro, eller kan nån annan tala om hur jag kommer i mål?

Jag har alltså fastnat på exakt samma ställe som dextro beskrivit i föregående post.

Tack på förhand!

/B
 

dextro

Aktiv medlem
Jag har just eliminerat RTFM-problemet som sedan övergått till ett problem av SBS-karaktär.
Finns du kvar här dextro, eller kan nån annan tala om hur jag kommer i mål?

Jag har alltså fastnat på exakt samma ställe som dextro beskrivit i föregående post.

Tack på förhand!

/B
Här är jag!!

Jag har själv jätteproblem med Mogrify sedan jag uppgraderade Lr till v 4. Mogrify ligger kvar i Lr 3.4 mappen och varje gång jag startar Lr 4 dyker det upp en fråga om jag vill uppdatera Mogrify. När jag försöker får jag ett felmeddelande. Gissar att det beror på att installationen ligger i Lr 3.4-mappen.

Du verkar ha kört fast där jag körde fast, och om jag minns rätt visste jag inte vilken fil jag skulle peka på. Enligt manualen ska man peka på exe-filen, se bifogadskärmdump.
 

Bilagor

Bebro

Ny medlem
Här är jag!!

Jag har själv jätteproblem med Mogrify sedan jag uppgraderade Lr till v 4. Mogrify ligger kvar i Lr 3.4 mappen och varje gång jag startar Lr 4 dyker det upp en fråga om jag vill uppdatera Mogrify. När jag försöker får jag ett felmeddelande. Gissar att det beror på att installationen ligger i Lr 3.4-mappen.

Du verkar ha kört fast där jag körde fast, och om jag minns rätt visste jag inte vilken fil jag skulle peka på. Enligt manualen ska man peka på exe-filen, se bifogadskärmdump.
Tack, nu lyckades jag! :)

Ärligt talat vet jag inte så här i efterhand vad jag gjorde för fel, men nu fick jag ju iaf tydlig vägledning och då gick det ju inte att misslyckas. :)

Jag kör LR 3 så jag kanske slipper dina problem.
 

dextro

Aktiv medlem
Tack, nu lyckades jag! :)

Ärligt talat vet jag inte så här i efterhand vad jag gjorde för fel, men nu fick jag ju iaf tydlig vägledning och då gick det ju inte att misslyckas. :)

Jag kör LR 3 så jag kanske slipper dina problem.
Även jag lyckades! Avinstallerade mogrify och lade det i ImageMagic-mappen och installerade om. Det är faktiskt en nice feature!!
 
Löst med Lightroom 5

Genom att välja "skriv ut" kan du välja ramar som du vill. Sen skriver du ut till JPEG fil och allt är löst!
Vattenstämpel skriver man in i samban med Export.
 
ANNONS