Annons

Avdrag i enskild firma

Produkter
(logga in för att koppla)
Har just satt igång verksamheten i min enskilda firma och köpt en 5d2 för 16800 exkl moms. Behöver också en vidvinkel av hyfsad kvalitét, egentligen bara 16-35/2.8 eller 17-40/4L som känns aktuellt. Problemet är att jag givetvis vill hålla mig under 21 400 (halvt prisbasbelopp) för att kunna göra en direktavskrivning, vilket innebär att jag måste hitta en 17-40 för max 4600. Hoppas lite kallt på tur här, får se om jag lyckas :)

Det jag undrar är vad Skatteverket betraktar som separat resp. sammanlagt anskaffningsvärde vad gäller mina inköp? Har även tänkt dra av lite smågrejer som stativ, blixtstativ m.m. - räknar de även det till samma enhet som kameran? För i så fall är det ju ingen idé att tänka på direktavskrivning alls antar jag?

http://www.ekonomiprogram.biz/forbrukningsinventarier.htm
 

growingart.se

Aktiv medlem
Inte alltid, när jag försökte mig på det så så de alltihop som en investering vid uppstart. Ring och fråga.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det bästa är alltid att ringa och fråga om man är osäker. Skattemyndigheten är skyldiga att svara, så bara ring.

Det finns fördelar med avskrivning. Då har man kostnader i firman kommande år som man inte behöver täcka med likvida medel.
Det tuffa är förstås att man inte kan dra av hela kostnaden i bokföringen första året, men måste ha likviditet för hela summan.

Fast de flesta går ändå minus första året och kommande år motsvarar kanske de befintliga avskrivningarna de nya inköpen så att likviditeten inte blir så drabbad. Då behöver man bara betala hela momsen.
 

monica w

Aktiv medlem
När det gäller varor för mindre belopp (kolla vad som gäller) anses det som förbrukningsinventarier, alltså en kostnad för verksamhetsåret. Dyrare inventarier har olika avskrivningsår. En kamera kan ju föreses inte hålla så länge i modernitet liksom en dator och då bör man ha en kort avskrivningslängd.
Hälsar Monica
 

LuxGotlandica

Aktiv medlem
När reglerna ändrades ifjol blev det både bättre och sämre; förut kunde man hänvisa till max 3 års ekonomiska livslängd oavsett pris, nu går det inte längre. Nu får du däremot köpa för 21 400 precis som du skriver, men det gäller tyvärr inte fullt ut per pryl. Särskilt vid uppstart (men även annars) bedömer Skatteverket huruvida ett antal inköp (spelar ingen roll om det är i olika butiker) hänger samman. Sannolikt vill Skatteverket bunta ihop alla kamerarelaterade inköp vid uppstart, vilket gör det som du säger svårt att hålla sig under 21 400 kr. Jag vet inte hur Skatteverket resonerar ifall man låter det gå någon månad mellan inköpen (så länge det är samma år)...

Jag hade kontakt specifikt om det där med Skatteverket eftersom jag också har ett nytt företag och ska investera i prylar. Kom fram till att köpa begagnat så jag kan hålla mig under 21 400 kr sammanlagt, för säkerhets skull.

I mitt fall ville de bunta ihop dator, skärm, skrivare och kopiator, köpta vid olika tillfällen (en del av privatpersoner, andra i butik).
 

M17

Ny medlem
För att få göra avdrag måste kostnaden så klart ha en koppling till verksamheten och jag är förvånad att så inte är fallet här. Jag hittade mycket anna bra info om just avdrag på denna sidan. Stort lycka till med ditt företagande!
 
ANNONS