Annons

Skolfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Julo

Ny medlem
Har fått erbjudande att jobba för två olika skolfotoföretag.

Är lite tveksam då jag tycker det är låg lön (17000/mån) alt 147+moms/timme om jag fakturerar på företaget.

Någon som vet vad som har erfarenhet av skolfotojobbet och koll på läget? Finns det oseriösa skolfotoföretag som tex håller inne på löner osv?
 

Julo

Ny medlem
Det är väl kontrasten att jag som uppdragsfotograf kan ta 975kr/timmen. Men tyckte det kunde vara skönt att under en period ha fullt med jobb, bli effektiv och strukturerad. Har många fotografutbildningar bakom mig men för dålig på att söka/göra jobb tror jag.
 

Langsor

Aktiv medlem
Har jobbat som skolfotograf ett par tre säsonger och hade nog ungefär samma som dig i ingångslön. Vi har dock gått upp nån tusenlapp i lön varje år för dem som kommer tebax. Vet inte ricktigt om det är en bra lön eller inte men vad jag har hört så är det ungefär där runt skolfoto lönerna ligger. Sen finns det säkert mer eller mindre seriösa företag. Har bara erfarenhet av ett och vänner som jobbar inom ett annat.

/Thomas
 
Utbildning

Hej,

Jag blev idag erbjuden ett jobb hos Svenskt Skolfoto och fick en offert då jag ska fakturera via mitt företag. Allting lät rätt okej tills han nämnde utbildningsveckan som alla deras nya fotografer måste medverka på. Den skulle äga rum en bit bort, vilket skulle innebära att jag måste övernatta. Han sa att de kommer stå för mat och boende samt ge mig 500:-/dag (gäller för två veckor). Men borträknat skatt på detta så landar jag alltså på ca 2000:- för två veckor som jag ligger ute? Även om det är en utbildning så påverkar det ju även min ekonomiska situation markant..

Jag jobbade för ett par år sedan för ett annat bolag där jag tom var över i Finland på utbildning och där de stod för boende, ett mål om dagen och att vi faktiskt fick traktamente för vår resa.

Hur är era upplevelser om just betalning kring utbildning hos olika företag?
 
ANNONS