Annons

Varning för skumma köpare på Fotofynd.se

Produkter
(logga in för att koppla)

sacce

Aktiv medlem
startar nu det här ämnet i en ny tråd, eftersom det verkar vara ganska många som blivit kontaktade av folk som vill att man ska skicka grejerna man har ute på annons till Nigeria
 

Robert Purvins

Aktiv medlem
Fick mail från en viss Helena Brian (helena_brian@yahoo.com) efter att jag la ut en annons på fotofynd.

Redan första mailet var en stor varningslampa med kass engelska och hela texten i caps. Svarade på detta och fick tillbaka något om att hennes son behövde den till hans utbildning i afrika och sedan följande namn och adress:

name..Edward Sammy
address..15 Akinwale street
city..Bariga
state..Lagos
country..nigeria 23401.

Tackade därefter vänligt men bestämt nej varpå jag fick ännu ett mail från honom/henne som liknade det första, frågade om sista pris etc.

Så jag antar att det är mer än en person som sitter och skickar ifrån samma mail eftersom det var två stycken nästan identiska mail därifrån.
 

fotofynd-se

Medlem
Först och främst får jag tacka för det engagemang som många visar angående bedragare på webbaserade annonsplatser, däribland Fotofynd.se som jag representerar.

Det ligger naturligtvis i vårt intresse att begränsa användare och annonser med onda avsikter på Fotofynd.se - då det inte bara riskerar att skada de som kommer i kontakt med bedragaren, utan på längre sikt även trovärdigheten för Fotofynd.se.

Vi har en funktion där man kan anmäla misstänkta annonser, och även en varningstext på förstasidan. Det har dock fortsatt att komma in önskemål om en sådan varningstext även efter att den lades upp, så möjligen borde den synliggöras ännu mer?

Vi besvarar mail, men förhindras väldigt ofta av att avsändaren glömmer att uppfe ange sin egen epostadress i kontaktformuläret.

Frågan hur man ökar säkerheten på webbaserade annonsplatser är intressant. Det säkraste vore att stänga ned dem helt, då skulle ingen riskera att utsättas för omnämnda bedrägerier. En annan inte lika drastisk åtgärd är att tillåta besökare med endast "svenska ip-adresser", men dylika ingrepp som begränsar risken för bedrägerier begränsar även nyttan och möjligheterna man som hederlig användare har av Fotofynd.se, och man kan i förlängningen lika gärna stänga ner webbplatsen.
Med ökande antal besökare och annonser ökar även antalet bedragare, som ett tråkigt mått på räckvidden.

Jag tror att medelvägen är gyllene, där vi som driver annonsplatserna bidrar med information och kontrollerar misstänkta annonser, och användaren bidrar med sitt egna omdöme, för att affärerna ska bli så smärtfria som möjligt.

Synpunkter och förslag tas naturligtvis tacksamt emot, antingen här i tråden eller direkt till oss.

Vänliga hälsningar
Daniel Öberg
]www.Fotofynd.se
 

lekimpa

Aktiv medlem
Det måste vara tufft för seriösa näringsidkare och övriga personer från Nigeria att göra affärer nätledes nu för tiden.
 

seochtamed

Aktiv medlem
Här i Februari

kom jag i kontakt med en Sth säljare av ett Leica M6 system som plötsligt fanns i Grekland. Hans speditör skulle ha betalt via en 3e preson Mr Grant och frakföretagets sida de hävisade till hade en textfil med fraktuppgifterna!
Kul!
Speditionsbolag seriösa tar Rembushire 50+50 betalning är vanligt, 50 på R. och 50% vid hämtning/utlämning.
Den riktiga speditionsfirman i Österrike hade anmält Athenskojarna till Polisen i Grekland men uppenbart utan åtgärd.
Så se upp, vet hur det bör gå till och skicka inga pengar utan motprestationer.

Jodå det går att göra fynd, hittade en Kiev 3A med objektivsvit till under 75$ på nätet. Att den sen var från 1951 gjorde inte direkt saken sämre.

Johan
 

tettimul

Aktiv medlem
Först och främst får jag tacka för det engagemang som många visar angående bedragare på webbaserade annonsplatser, däribland Fotofynd.se som jag representerar.

Det ligger naturligtvis i vårt intresse att begränsa användare och annonser med onda avsikter på Fotofynd.se - då det inte bara riskerar att skada de som kommer i kontakt med bedragaren, utan på längre sikt även trovärdigheten för Fotofynd.se.

Vi har en funktion där man kan anmäla misstänkta annonser, och även en varningstext på förstasidan. Det har dock fortsatt att komma in önskemål om en sådan varningstext även efter att den lades upp, så möjligen borde den synliggöras ännu mer?

Vi besvarar mail, men förhindras väldigt ofta av att avsändaren glömmer att uppfe ange sin egen epostadress i kontaktformuläret.

Frågan hur man ökar säkerheten på webbaserade annonsplatser är intressant. Det säkraste vore att stänga ned dem helt, då skulle ingen riskera att utsättas för omnämnda bedrägerier. En annan inte lika drastisk åtgärd är att tillåta besökare med endast "svenska ip-adresser", men dylika ingrepp som begränsar risken för bedrägerier begränsar även nyttan och möjligheterna man som hederlig användare har av Fotofynd.se, och man kan i förlängningen lika gärna stänga ner webbplatsen.
Med ökande antal besökare och annonser ökar även antalet bedragare, som ett tråkigt mått på räckvidden.

Jag tror att medelvägen är gyllene, där vi som driver annonsplatserna bidrar med information och kontrollerar misstänkta annonser, och användaren bidrar med sitt egna omdöme, för att affärerna ska bli så smärtfria som möjligt.

Synpunkter och förslag tas naturligtvis tacksamt emot, antingen här i tråden eller direkt till oss.

Vänliga hälsningar
Daniel Öberg
]www.Fotofynd.se
Du kan ju börja med att plocka bort annonsen om D700 för 7971 kr som ligger överst just nu.
 

jimmyg

Aktiv medlem
sitter och tittar lite på den sidan nu, vågar man köpa där?
Skickat ett mail till säljare om att jag vill ha fler bilder m,m får se hur det går med det.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Har handlat på FotoFynd.se vid ett par tillfällen för flera år sedan. När jag tittar där nu ser jag flera "knippen" av uppenbart oseriösa annonser från samma avsändare, där tanken verkar vara att man ska lockas att skicka pengar, men inte att det sedan ska skicka några varor tillbaka...

Det förefaller som att sajten inte övervakas särskilt aktivt. Fejkannonser från "Mr. Stone" ligger kvar sedan ett bra tag tillbaka.

Jag mejlade FotoFynds adm om saken. Avråder från köp innan vederbörande har rensat i listorna.
 

"klick"

Aktiv medlem
Satt och tittade jag med, tycker dom flesta annonser ser suspekta ut.
Kikade där ett par gånger när jag skulle köpa kamera och håller dessvärre med att annonserna såg väldigt suspekta ut. Samma annonsör/epost och kamera men till olika priset på olika annonser och konstiga priset som typ 7213:- på ena och några hundringar billigare på andra och tredje osv.
 

seochtamed

Aktiv medlem
Alla nya arenor blir ju till lekplatser för skojare tills köparna har lärt sig säkert betende. Att betala via Paypal t ex.
Knepiga priser eller adresser samt att varorna ej kan visas i IRL bör väcka allas varningsklockor.
Har gjort flera hundra internetaffärer och alltid fått det jag betalat för.

Lämna aldrig ut kortnummer. Egna kontonummer. Betala aldrig direkt.

Lycka till!
 

majsan_foto

Ny medlem
Hmmmm - tveksamt

Tveksam site, finns det någon seriös annons där? Skulle aldrig köpa en kamera från den siten.
 
ANNONS