Annons

Plötsligt överexponerade bilder - jpg orsaken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Jag har fotograferat i måna år nu, både i studio och utomhus i olika ljusförhållanden. Helt plötsligt under en utlandssemester i sommar blev mina utomhusbilder ofta överexponerade, inte alla, men minst 50%. Har försökt skifta o tweaka olika inställningar för att finna felfaktorn men utan resultat. Ändrat från en till flera fokuspunkter, underexponera direkt i huset, ökat bländartalet osv osv.

Jag har fotat i enbart A-läget, där jag kan ändra bländare, o slutaren hänger med automatiskt. Har testat underexponerat mellan -0,3 och -1,0

Det som jag gjort denna gång, som jag sällan brukar, är att ändra från RAW till JPG. Men kan detta verkligen vara orsaken till att exponeringen missar så ofta? I bildfilsinformationen är det märkligt långsamma slutartider på vissa av mina mest överexponerade bilder, mitt i solljus, 1/60! Trots att slutartiden i den direktvisande kameradisplayen ofta är 4-siffrig i soljljus.

I kontrast till detta, har jag även märkt att bilder också blir underexponerade där jag sällan upplevt det tidigare. Jag brukar alltid kunna fotografera i skuggade partier utan problem en solig sommardag, men denna resa fick jag oftast öka ISO till 800. Och nej det har inte varit kolsvarta skuggpartier.

Jag vill lägga till en annan sak, som kanske är kopplat till detta. Jag har upplevt att slutaren är långsam på RAW, och blixtsnabb på jpg. Inget jag uppmärksammat tidigare - börjar min slutare ge upp? Jag gjorde test igår, fotade jpg o raw, på samma objekt, fokuspunkt, med samma ljus - bildfilernas info visar samma slutare o bländare, men jag hör att slutaren är slöare med raw. Det spökar. Jag har fotat tonvis med utomhusbilder i soljljus och aldrig någonsin överexponerade bilder!

Samma kamerautrustning jag haft ett bra tag nu.
 
Senast ändrad:

Erik X

Aktiv medlem
Du har inte råkat ändra ljusmätningsmetod? Om man råkar ställa in spotmätning av misstag så blir exponeringen aningen 'lynnig'.. :) Vad har du för kamera?
 

Patrik såklart

Aktiv medlem
Du har inte råkat ändra ljusmätningsmetod? Om man råkar ställa in spotmätning av misstag så blir exponeringen aningen 'lynnig'.. :) Vad har du för kamera?
*Svordomar* ;) Tack, du har rätt. Hade spotmätning aktiverad, måste kommit åt ratten - och sen helt missat kolla den - den rör jag vanligtvis aldrig utan står så att den ska mäta hela fältet. Vilken tabbe. Grymt irriterande. jpg är inte direkt behandlingsbara i den utsträckning att jag kan rädda bilderna.
 

lonian

Aktiv medlem
Råkade ut för det själv för nån månad sedan. Grymt irriterande att inte kunnat lita på Spot mätaren. Fick köra liveview tills jag hittade felet.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jo jag känner igen känslan.. Jag var på flygshow i lördags; 30 mil resa, 5 timmars fotande, tog 4900 bilder men med ständiga problem att 'nå' flygplanen. När jag packade ihop för att åka hem insåg jag att telekonvertern inte satt monterad på objektivet som jag trodde utan låg prydligt nedpackad i fodralet.. :-D
 

PMD

Aktiv medlem
Råkade ut för det själv för nån månad sedan. Grymt irriterande att inte kunnat lita på Spot mätaren. Fick köra liveview tills jag hittade felet.
Om inte ljusmätaren är trasig så kan man lita på att spotmätning gör det den är avsedd att göra. Däremot kan man förstås inte använda spotmätning på samma sätt som matrismätning (flerfältsmätning) eller integralmätning.
 

snap01

Aktiv medlem
Om inte ljusmätaren är trasig så kan man lita på att spotmätning gör det den är avsedd att göra. Däremot kan man förstås inte använda spotmätning på samma sätt som matrismätning (flerfältsmätning) eller integralmätning.
Däremot vet du inte att kameran står på spotmätning är det betydligt större chans att det blir fel exponering eftersom expomätningen bara tar en (spot) av en viss del av hela bilden. Däremot kör du spot o vet om det så mäter du där du vill att det ska vara rätt o då stämmer det betydligt bättre.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Det är för lätt att ställa fel på moderna kameror, själv ställde fel på 7D mk II så att bildstorleken på jpeg blev den minsta (isf den största) samt "stämningen" blev "faithful" isf "Auto", såg det ett par dager senare.

Tack och lov blev RAW rätt så bilderna gick att rädda.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag missade en så enkel grej att zooma in när en havsörn svävade in ovanför mig. Blev väl så till mig. Det blev 70mm istället för 200 :(.

Det är många inställningar att hålla reda på. Jag brukar försöka komma ihåg att återställa kameran till normalt läge när jag har fotat med "ovanliga" inställningar (manuell fokus eller fördröjd slutare är typiska inställningar man glömmer och undrar vad som hänt med kameran nästa gång).

Det borde finnas en enkel återställningsknapp till ens eget standardläge att trycka på när man startar kameran för en ny tagning. (Sony RX100 har t.ex. ett "MR-läge" med tre olika favoritinställningar utan att man behöver dyka alltför djupt ned i menyerna).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag erinrar mig ett helt annat scenario från tiden då jag körde Minolta DSLR och hade ett gammalt Minolta AF gen 1 50mm/1,7 på kameran. Mitt problem då var att objektivets bländarlameller beckat ihop lite av gammal olja och fastnade inte sällan i helt öppet läge till Werner Schaden (saknad) på LP-Foto fixade det. Klart irriterande med fullständigt överexponerade bilder mer eller mindre slumpmässigt för min del.

Nu har ju ni redan isolerat felet i detta fallet men felet kan ibland vara rent mekaniskt också, även på digitala kameror.
 
ANNONS