Annons

Rädda utträtt himmel?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Igår var jag på en veteranbilsträff i Stockholm. Det blev en hel del bilder. Men ett par bilder har en sak gemensamt, himlen blir utfrätt till följd av att övriga delar i bilden är ganska mörka. Eftersom det var en hel del folk i rörelse så var HDR inte att tänka på, man fick vara glad för de få sekunder man fick ha objekten någorlunda för sig själv.
Nu har jag suttit och slitit mitt hår framför datorn i Lightroom (6). Jag har provat att använda justeringspenseln vilket gör att himlen blir mer grå/svart istället för blå när jag drar ned exponeringen. Jag har även provat att lägga på en blå färg på himlen utan framgång.
Det som fungerar bäst är övertoningsfiltret. Men som ni kan se på bilden så blir delar av himlen grå även här. i bilden är himlen underexponerad (med övertoningsfiltret) med hela 1,7 steg.
Finns det något annat sätt att få till en hyggligt blå himmel när bilden i övrigt kräver att man ökar exponeringen för att få täckning i dom mörka partierna? Tips på hur jag löser detta problem mottages tacksamt!

Jag har fotat i RAW.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Igår var jag på en veteranbilsträff i Stockholm. Det blev en hel del bilder. Men ett par bilder har en sak gemensamt, himlen blir utfrätt till följd av att övriga delar i bilden är ganska mörka. Eftersom det var en hel del folk i rörelse så var HDR inte att tänka på, man fick vara glad för de få sekunder man fick ha objekten någorlunda för sig själv.
Nu har jag suttit och slitit mitt hår framför datorn i Lightroom (6). Jag har provat att använda justeringspenseln vilket gör att himlen blir mer grå/svart istället för blå när jag drar ned exponeringen. Jag har även provat att lägga på en blå färg på himlen utan framgång.
Det som fungerar bäst är övertoningsfiltret. Men som ni kan se på bilden så blir delar av himlen grå även här. i bilden är himlen underexponerad (med övertoningsfiltret) med hela 1,7 steg.
Finns det något annat sätt att få till en hyggligt blå himmel när bilden i övrigt kräver att man ökar exponeringen för att få täckning i dom mörka partierna? Tips på hur jag löser detta problem mottages tacksamt!

Jag har fotat i RAW.
Klassiskt problem när kamerans DR inte räcker till. Använd blixt(ar) nästa gång så kommer du få se på underverk. Off camera.

Jag brukar låta bli att kompensera i LR utan göra tvärtom, låta himlen bli helt utbränd. Sen i PS lägger du in en ny himmel från en annan bild eller gneom att rita en blå gradient. Blandningsläge multiply och en mask som inte behöver vara så noga tack vare multiply. Det kanske låter komplicerat men tar inte mer än några sekunder eftersom masken inte behöver vara så perfekt. Totaltid en minut.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Klassiskt problem när kamerans DR inte räcker till. Använd blixt(ar) nästa gång så kommer du få se på underverk. Off camera.

Jag brukar låta bli att kompensera i LR utan göra tvärtom, låta himlen bli helt utbränd. Sen i PS lägger du in en ny himmel från en annan bild eller gneom att rita en blå gradient. Blandningsläge multiply och en mask som inte behöver vara så noga tack vare multiply. Det kanske låter komplicerat men tar inte mer än några sekunder eftersom masken inte behöver vara så perfekt. Totaltid en minut.
Jag förstår.
Blixtar var ju tyvärr inget alternativ här av redan nämnda orsaker. Och mina totalt obefintliga kunskaper i Photoshop sätter tyvärr begränsningarna.
Men tack för din input!
 

Visom

Aktiv medlem
Hade du hundra koll på exponeringen när du fotade? Annars ta för vana att titta på histogrammet och kolla vid fotoögonblicket att exponeringen blir bra. Då finns det oftast möjlighet att justera och göra om. Men som sagt, sådana bilder ställer höga krav på DR och det är inte alltid det går att få en perfekt exponering. Kanske ett NDfilter kan hjälpa(?)
 

Ventures

Aktiv medlem
Gör det så mycket om himlen saknar detaljer? Det är väl bilen som är motivet. Då är det viktigare att exponera efter den för att inte få för mycket brus som blir resultatet om man måste dra upp skuggorna för mycket.

Man kan försiktigt "måla" flera gånger i lightroom men det blir oftast till slut grått om man drar ner exponeringen /högdagrar /vithet för långt.
Stort dynamiskt omfång (dr) i kameran är bra att ha men räcker inte i alla lägen. Om himlen är viktig och det inte går på annat sätt så återstår Photoshop-altermativet att helt enkelt byta ut himlen som på mäklarfoton.

Nästa gång om det är ont om tid vid fototillfället, ställ in bracketing/gaffling och snabb serietagning. Bränn av de tre eller fem exponeringar som valts och fixa "hdr" efteråt om ingen enstaka exponering blev tillräckligt bra.
 

Smw

Aktiv medlem
Igår var jag på en veteranbilsträff i Stockholm. Det blev en hel del bilder. Men ett par bilder har en sak gemensamt, himlen blir utfrätt till följd av att övriga delar i bilden är ganska mörka. Eftersom det var en hel del folk i rörelse så var HDR inte att tänka på, man fick vara glad för de få sekunder man fick ha objekten någorlunda för sig själv.
Nu har jag suttit och slitit mitt hår framför datorn i Lightroom (6). Jag har provat att använda justeringspenseln vilket gör att himlen blir mer grå/svart istället för blå när jag drar ned exponeringen. Jag har även provat att lägga på en blå färg på himlen utan framgång.
Det som fungerar bäst är övertoningsfiltret. Men som ni kan se på bilden så blir delar av himlen grå även här. i bilden är himlen underexponerad (med övertoningsfiltret) med hela 1,7 steg.
Finns det något annat sätt att få till en hyggligt blå himmel när bilden i övrigt kräver att man ökar exponeringen för att få täckning i dom mörka partierna? Tips på hur jag löser detta problem mottages tacksamt!

Jag har fotat i RAW.
Hej !

Gör en virituell kopia, eller en verklig.
Vrid på kranarna så himlen får önskat utseende.

Ta in båda bilderna i ps eller ditt bildbehanl, sätt en lagermask på "himmelsbilden" och
måla sen fram himlen.

Det är svårt att få perfekt, dra ev ner opasiteten på himmelslagret.

//MW
 

Patrik såklart

Aktiv medlem
Den bilden du laddade upp tycker jag är fullt duglig. Har du värre bilder, så är PS lösningen. Det går att mörka med "fri hand", dvs som att pensla på en underexponering. Men är himlen allt för ljus hjälper inte detta, då är lösningen som redan nämnts, fejka en ny himmel. Hur man gör detta finner du på youtube - det tar oftast tid att göra något man inte kunnat tidigare.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag hoppas att Olas råd om att använda blixt får lite uppmärksamhet.

Eftersom den här typen av scenarion (starkt soljus) ofta ger korta slutartider så går det beroende på utrustning ibland bra att hålla kameran med bara en hand. Har man en TTL-blixt så kan man då ha en enkel kabel (eller trådlös motsvarighet) och då kan man enkelt hålla blixten med vänsterhand om man inte har möjlighet att ha ett blixtstativ.

Även om man håller igen och bara har en lättare upplättningsblixt så gör det en jäkla skillnad.

Jag har själv relativt nyligen börjat inse hur bra det kan vara, och drog mig tidigare för att det kändes för krångligt, men egentligen är det inte alls särskilt krångligt.
 

iSolen.se

Guest
Jag hoppas att Olas råd om att använda blixt får lite uppmärksamhet.

Eftersom den här typen av scenarion (starkt soljus) ofta ger korta slutartider så går det beroende på utrustning ibland bra att hålla kameran med bara en hand. Har man en TTL-blixt så kan man då ha en enkel kabel (eller trådlös motsvarighet) och då kan man enkelt hålla blixten med vänsterhand om man inte har möjlighet att ha ett blixtstativ.

Även om man håller igen och bara har en lättare upplättningsblixt så gör det en jäkla skillnad.

Jag har själv relativt nyligen börjat inse hur bra det kan vara, och drog mig tidigare för att det kändes för krångligt, men egentligen är det inte alls särskilt krångligt.
Blixt i solsken är en av de mest underskattade teknikerna som samtidigt ger störst resultat. Off-camera så kan man vara enormt kreativ. On-kamera så kan man ha det jämt.

Jag fotar sällan folk ute utan blixt.

Den inbyggda blixten räcker längre än man tror om man inte orkar ta med en riktig blixt.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Blixt i solsken är en av de mest underskattade teknikerna som samtidigt ger störst resultat. Off-camera så kan man vara enormt kreativ. On-kamera så kan man ha det jämt.

Jag fotar sällan folk ute utan blixt.

Den inbyggda blixten räcker längre än man tror om man inte orkar ta med en riktig blixt.
Om ens kamera har sådan ja :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Blixt i solsken är en av de mest underskattade teknikerna som samtidigt ger störst resultat. Off-camera så kan man vara enormt kreativ. On-kamera så kan man ha det jämt.

Jag fotar sällan folk ute utan blixt.

Den inbyggda blixten räcker längre än man tror om man inte orkar ta med en riktig blixt.
Hm. Blixt gör sig sällan bra på blanka saker som bilar och krom. Jag tycker åtminstone inte det.
Och här var det ju snabba "snapshots" utan möjlighet att rigga upp några stativ, som gällde.
(och den inbyggda blixten, om man nu har sådan, når inte över kanten på bilfotarobjektivet) :)
 

iSolen.se

Guest
Hm. Blixt gör sig sällan bra på blanka saker som bilar och krom. Jag tycker åtminstone inte det.
Och här var det ju snabba "snapshots" utan möjlighet att rigga upp några stativ, som gällde.
(och den inbyggda blixten, om man nu har sådan, når inte över kanten på bilfotarobjektivet) :)
Man ber någon hålla blixten, inget stativ. Det behöver inte ta längre tid.

Tycker du off-camera blixt är så dåligt? Jag gillar det skarpt. Du ställer in så att blixtljuset inte tar över. Det finns alltför många bilder tagna med automatik.
 

lofling

Aktiv medlem
Man ber någon hålla blixten, inget stativ. Det behöver inte ta längre tid.

Tycker du off-camera blixt är så dåligt? Jag gillar det skarpt. Du ställer in så att blixtljuset inte tar över. Det finns alltför många bilder tagna med automatik.
Jag håller med, jag gillar det för man har kontroll över ljuset och får ofta mindre jobb i efterhand. Något jag dock råkat ut för är problem med vitbalans/färgton, speciellt hudtoner. Några tips om detta? Gel?
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag får tacka ödmjukast för alla tips!
Jag har läst era svar, men har tyvärr ingen tid att svara just nu pga massivt tryck på jobbfronten.

En kort fråga bara till er som förordar blixt: Hur gör jag i framtiden för att undvika att blixten speglar sig i lacken på bilarna? Studsar i ett paraply? Måste man kompensera blixten med filter för att undvika färgstick när man fotar i solljus?
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag får tacka ödmjukast för alla tips!
Jag har läst era svar, men har tyvärr ingen tid att svara just nu pga massivt tryck på jobbfronten.
https://www.sfoto.se/tester/fujifilm-x-h1/
Om du skrollar neråt en bit, till det avsnitt som heter Invarians, hittar du den lösning som fungerar om du har en kamera med låg brusnivå. Annars skulle jag försöka att i Lightroom/Camera Raw dra ner Högdager till max och sedan dra upp Vita för att få bort det smutsiga intryck som man ofta får när man drar ner Högdager mycket.
 

iSolen.se

Guest
Jag får tacka ödmjukast för alla tips!
Jag har läst era svar, men har tyvärr ingen tid att svara just nu pga massivt tryck på jobbfronten.

En kort fråga bara till er som förordar blixt: Hur gör jag i framtiden för att undvika att blixten speglar sig i lacken på bilarna? Studsar i ett paraply? Måste man kompensera blixten med filter för att undvika färgstick när man fotar i solljus?
En blixt har redan dagsljustemperatur och fotar du i solnedgång kan du sätta på det orangefilter som ofta/brukar följa med blixten när du köper den. Jag justerar hellre i LR, orkar inte hålla på med blixtfilter.

Hur undviker du att solen speglar sig i lacken? Det är också en stark liten ljuskälla.

Visst kan du använda paraply eller diffuser men om du har stora problem med reflexer har du nog haft blixten på kameran och/eller kört med den för starkt.

Sen tycker jag inte du ska slåss mot ljuskällans effekter, använd dem kreativt istället.
 

dumbo

Aktiv medlem
Det går ju inte att så jättemycket så mycket åt de bilder du redan har, om det inte finns några detaljer kvar. Antingen får det vara till större delen utfrätt eller så får du ersätta himmeln med en himmel från en annan bild, något som kan vara nog av en utmaning om man vill att det ska se bra och naturligt ut.
Ska jag vara helt ärlig tycker jag att den flare du har i din bild är betydligt mer störande än den utfrätta himmeln. När himmeln är en så liten del av bilden tycker jag sällan att det är så mycket av ett problem. Beroende på bild och hur viktigt det är att ha färg kan utfrätta partier ofta bli mindre iögonfallande om man gör bilden till svartvit.

För att undvika det i framtiden så kan du, beroende på
hur stort dynamiskt omfång bilden har och hur mycket man kan lyfta skuggorna i filer från din kamera göra två saker.

Du kan exponera efter högdagrarna och ljusa upp skuggorna i efterbehandlingen. Det brukar gå att gräva fram saker där även om bilden ser mer eller mindre svart ut. Detta brukar jag ofta göra. På min kamera har jag till och med högdagervägd ljusmätning. Det är alldeles oerhört praktiskt och något som jag tycker att ALLA kameror borde ha. Man blir straffad med något mer brus om man ljusar upp skuggorna och det är ju olika på olika kamror hur mycket man kan dra i spakarna utan att få alldeles för mycket brus. Det beror åxå på hur mycket man själv stör sig på bruset, såklart.

Du skulle även kunna använda gaffling/bracketing. Med gaffling och sekvenstagning går det på under en sekund att få tre olika exponeringar med några exponeringssteg emellan. Jag vet inte exakt vilka inställningsmöjligheter som finns i D5500 (jag utgår från att det är den det gäller) men har man en bild som är "rätt" exponerad, en som är tex +3 steg och en som är -3 steg så har man mycket bra möjlighet att få med alla detaljer även om motivet har ett enormt stort dynamiskt omfång.

Blixt som en del föreslår tycker jag är svårt att få bra/naturligt. Det är måhända för att jag är inte har tillräckligt bra koll på hur man använder blixt men jag väljer hellre gaffling eller att ljusa upp skuggorna i efterbehandlingen alla dagar.
 
ANNONS